Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-06, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Qliro har jag stött på, sinnessjuk ränta hos dom och skumma administrationsavgifter. Ne jag tänkte inte på avbetalningsalternativ för det tar jag aldrig utan generellt bara direkt betalning.

Kortbetalning, direktbetalning, banköverföring alla tre när man ska köpa på nätet står under klarnas alternativ. Samt betala om 14 dagar och delbetalning. Hur kan Klarna ha monopol på direktbetalning? Och vad tjänar dom/förlorat företagen på det?

Jag använder Paypal när chansen ges men det är alltför sällan den finns. Ibland finns Swish, börjat se att det blir allt vanligare nu. Det tycker jag är ett bra alternativ till Klarna.

Jag visste inte riktigt vad du syftade på, så jag nämnde företag som erbjuder faktura också. Direktbetalninhar beror väldigt mycket på vilken bank man har också. Vissa banker erbjuder det, andra inte. Alla internetbutiker erbjuder inte det alternativet. Om direktbetalning via bank inte möjligt, då får man hoppas på Swish eller liknande.

Har sett direktbetalning utan att tex Klarna är inblandat. Ibland kan det tex vara Trustly istället.
Citera
2021-10-22, 11:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
En sak får ni ändå hålla med om, det är bra att klarna skickar ut mail när en räkning är betald kan på rak arm bara säga ett till företag som gör det.
Citera
2021-10-31, 16:12
Medlem
Det har seglat upp en liten "beef" mellan Dagens Industri och Klarna.

Bakgrunden är att Finansispektionen har höjt kapitalkraven för Klarna enligt Basel III / pelare 2 (regelverk som håller på att införas runt om i europas banker).

di rapporterade 26 oktober
Citat:
Bakgrunden till beslutet är de förändrade kapitaltäckningsregler som införts genom EU:s bankpaket, vilka bland annat innebär att FI ska fastställa en så kallad pelare 2-vägledning för alla banker. Syftet med den är att ta höjd för att alla banker har tillräckligt med kapital utöver de risker som täcks av andra krav och kan absorbera förluster vid finansiell påfrestning.
Citat:
Men Klarna och vd:n tillika medgrundaren S*bastian Si*miatkowski vill inte acceptera FI:s nya högre kapitalkrav.

Men hjälp av advokatbyrån Mannheimer & Swartling har den svenska betaljätten lämnat in en överklagan till förvaltningsrätten i Stockholm där man kräver att få väsentligt lägre krav. I stället för 7,5 procent av riskvägt exponeringsbelopp och 6 procent av totalt exponeringsmått för bruttosoliditet vill Klarna att domstolen fastställer kraven till 0,5 procent respektive 0,9 procent.
https://www.di.se/nyheter/fi-chockho...-till-domstol/

26/27 oktober Klarnas VD svarar på Twitter:
Ett antal tweets riktade till Dagens Industri, han är upprörd över hur tidningen formulerat sig kring kapitalkraven. Väldigt upprörd med tanke på att det mest verkar handla om semantik kring begreppet "vägledning".
Citat:
@klarnaseb 26 okt. 23:43
Att vår största affärstidning och bästa journalister inte är mer noggranna och korrekta!
FI: "Pelare 2 vägledning är INTE likställt med kapitalkrav"
Tar DI ansvar å korrigerar alla som citerar er?
Reder ni ut alla missförstånd pga er?
#slarvnews @dagensindustri
Citat:
@klarnaseb 27 okt. 07:50
Tidningen och journalisten har 2 alternativ:
1. Plocka i FIs promemoria det som främst stödjer en sensationell tolkning ELLER
2. Läsa hela å försöka ge den mest balanserade och korrekta sammanfattningen av kraven...
Citat:
@klarnaseb 27 okt. 20:25
Men sluta nu @dagensindustri
Nu är det faktiskt falsarium.
Jag har aldrig "förnekat att kapitalkravet höjts".
Det jag sa är att pelare 2 vägledningen inte är att likställa med kapitalkraven.
De heter "vägledning" och inte "krav" av en anledning!
Saklig...

27 okt 18:51 lade Dagens Industris analysredaktion ut en ny artikel:
Citat:
Kanske är det en yrkesskada, men när Klarnas vd och grundare Sebastian Siemiatkowski avfärdar Di:s rapportering kring Finansinspektionens tillsyn och kapitalkrav som felaktiga ”slarvnews”, ljuder bomblarmet.
I artikel poängteras vikten av att få granska finansjättar, exempel på tidigare luftslott ges.
https://www.di.se/analys/varningssig...d-gar-i-taket/

Svaret från Klarna kom på Twitter 4 h senare:
Citat:
@klarnaseb 27 okt. 22:53
Oj! ifrågasätta @dagensindustri får man INTE göra!
Jag måste tystas!
Påklistra mig saker jag inte sagt
Låta Bråse utmåla mig som gaphals + likna Klarna vid bedrägeriföretag, under rubriken ”åsikt”, då är allt tillåtet
Nästa "avslöjande" är att vår tillförordnade riskchef slutat..

Ny artikel från Dagens Industri 28 okt:
I artikeln publicerar man delar av ett mail som Klarnas VD skickat till Fininsinspektionens GD den 18 oktober (där man invänder mot det skärpta kapitalkravet).
Citat:
Inom FI – som ändå har en viss vana av gnälliga bankchefer – har S*bastian Simiatkows*kis mejl väckt reaktioner. För även om banken och FI kan stå långt ifrån varandra under en undersökningsprocess brukar den förstnämnda normalt acceptera sitt öde när beslutet väl är fattat.

En person med mycket god insyn i FI:s verksamhet tycker att både S*bastian Si*miatkowskis mejl och beslutet att överklaga är ”lite udda”.

”I alla fall vad gäller de större aktörerna brukar man normalt sett hitta en väg framåt. Det är en omöjlig position att föra krig mot en tillsynsmyndighet. Det går inte, du kommer förlora i slutändan”, säger personen till Di.
https://www.di.se/nyheter/brist-pa-r...ill-fi-chefen/

30 nov svar från Klarna i form av en helsidesannons i Dagens Industri
I annonsen publiceras hela mailet från VD:n till Finansinspektionen.
Klarna har publicerat en artikel på sin egen hemsida om sin reklamannons.
https://www.klarna.com/se/blogg/avsl...sinspektionen/
Syftet med annonsen verkar vara att Klarna anser att de citat som publicerats på Dagens Industri var allt för korta.

Det paradoxala är att Klarna skriver i mailet
Citat:
Vi vill vara tydliga att vi inte har något intresse av att detta blir en fråga i media, inte för att vi inte kan stå för våra åsikter, det kan vi, men därför att diskussioner i media ofta blir konfliktorienterade och förenklade. Frågor som dessa gör sig dåligt i media, inte för att de inte tål att belysas, det gör de verkligen, utan främst för att de är av en sådan teknisk natur och “nördiga” att vi nog tappar en extern läsare efter några minuer

Men de väljar ändå att lägge ut mailet som en helsidesannons i tidningen. Längst ner i annonsen anges en mailadress, tidningens läsare uppmanas komma med feedback på det publicerade mailet.
Citera
2021-11-02, 10:47
Medlem
Nu vill Klarna uppfattas som "vuxna" igen.
Köper Pricerunner.

Citat:
Prisjämförelsetjänsten Pricerunner, som drivs av Nicklas Storåkers, köps upp av betaljätten Klarna. Prislappen landar på totalt 9,2 miljarder kronor, men enligt Di:s uppgifter finns det även en tilläggsköpeskilling inbakad i affären.
https://www.di.se/live/klarna-forvar...t-9-miljarder/
Citera
2022-02-09, 21:47
Medlem
ONOZs avatar
Jag har använt mig av Klarna i många år utan minsta problem, men så betalar jag också min faktura i tid. Hur smidigt som helst att först få hem varan innan man betalar så man inte blir lurad.
Citera
2022-04-11, 03:02
Medlem
Jag undviker allt som har med detta skitföretag att göra. Förr i tiden kunde man köpa en stereo på avbis direkt av butiken, men nu har alla anlitat den här skiten så nu blir det att dega allt på en gång när man väl handlar.
Ibland får man slå knut på sig själv för att undvika dem. Jag besiktigade bilen och fick leta igenom ett par sidor på Google innan jag hittade en besiktningsfirma som visserligen hade Klarna, men där det gick att pröjsa på stationen om man ville undvika dem. Ska det vara så här?

Att ingen station accepterar svensk valuta är illa nog, men man måste ju besiktiga bilen.
Citera
2022-04-11, 06:29
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Jag undviker allt som har med detta skitföretag att göra. Förr i tiden kunde man köpa en stereo på avbis direkt av butiken, men nu har alla anlitat den här skiten så nu blir det att dega allt på en gång när man väl handlar.
Ibland får man slå knut på sig själv för att undvika dem. Jag besiktigade bilen och fick leta igenom ett par sidor på Google innan jag hittade en besiktningsfirma som visserligen hade Klarna, men där det gick att pröjsa på stationen om man ville undvika dem. Ska det vara så här?

Att ingen station accepterar svensk valuta är illa nog, men man måste ju besiktiga bilen.
När jag senast besiktigade bilen vill jag minnas att jag betalde med mitt betalkort på stationen. Har även för mig att man kan betala via nätet när man bokar, via antingen betalkort, Swish eller Klarna/Qliro.

Men varför man skulle betala besiktningen via Klarna fattar jag inte.
Citera
2022-04-11, 06:32
Medlem
Har köpt med Klarna sedan det kom. Aldrig haft problem.

Även saker som inte dyker upp via wish
Kan man snabbt och enkelt frysa fakturan utan problem.
Citera
2022-04-11, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
När jag senast besiktigade bilen vill jag minnas att jag betalde med mitt betalkort på stationen. Har även för mig att man kan betala via nätet när man bokar, via antingen betalkort, Swish eller Klarna/Qliro.

För att kunna betala slutet av månaden ifall man inte har pengar förrns lönen. Kostar ju inget extra att köra en 14 dagars faktura. Deras vinster ligger ju i folk som glömmer dessa.

Men har man appen med notifikationer så är det svårt att missa en faktura.
Citera
2022-04-11, 06:57
Medlem
Citat:

Fattar inte jag heller, men de flesta som har Klarna kör även kortbetalningar genom dem. Jag vill inte göra några som helst affärer med dem.
Citera
2022-04-11, 11:31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
För att kunna betala slutet av månaden ifall man inte har pengar förrns lönen. Kostar ju inget extra att köra en 14 dagars faktura. Deras vinster ligger ju i folk som glömmer dessa.

Men har man appen med notifikationer så är det svårt att missa en faktura.

Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Fattar inte jag heller, men de flesta som har Klarna kör även kortbetalningar genom dem. Jag vill inte göra några som helst affärer med dem.
Ja, Klarna har säkert liknande kreditkortslösningar som alla andra banker. Det kan ju inte vara en överraskning att det ska betalas i slutet av varje månad om man använder dem.
Citera
2022-04-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ja, Klarna har säkert liknande kreditkortslösningar som alla andra banker. Det kan ju inte vara en överraskning att det ska betalas i slutet av varje månad om man använder dem.
Hur trög är du på en skala?
Ett företag som inte använder Klarna har en stor fördel enligt mig. Hur och när jag betalar detta företag är en helt annan pilsner. Det viktiga för mig är att de inte alls har några affärer med Klarna som är ett pajasföretag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in