Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-09, 20:01
  #433
Medlem
Redors avatar
Jag förstår faktiskt inte hur ni kan ha så mycket problem med Klarna. Det känns som att felet ligger någon annanstans än hos just Klarna. Klarna fick ju ögonen på sig för något år sen pga alla kunder som påstod att fakturor inte kom fram och att påminnelser skickades ut innan orginal fakturan och sedan dess har Klarna gjort flera ändringar, b.la Mitt Klarna, där man själv kan kolla om man har några fakturor. Lite eget ansvar har man ju som kund också. Jag har alltid för vana att logga in där minst en gång i månaden.

Man får sin faktura på mail, eller i leveransen. Nuförtiden får man även ett SMS-där det står att fakturan bla bla har skickats till din mail. Jag förstår inte hur man då kan missa den och sen beklaga sig över dröjsmålsränta osv och kalla klarna för skitföretag och bedragare.

Bara för att grundarna tjänar bra med pengar så måste svensson gräva och hitta saker att anmärka på.
Citera
2015-08-09, 21:34
  #434
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag förstår faktiskt inte hur ni kan ha så mycket problem med Klarna. Det känns som att felet ligger någon annanstans än hos just Klarna. Klarna fick ju ögonen på sig för något år sen pga alla kunder som påstod att fakturor inte kom fram och att påminnelser skickades ut innan orginal fakturan och sedan dess har Klarna gjort flera ändringar, b.la Mitt Klarna, där man själv kan kolla om man har några fakturor. Lite eget ansvar har man ju som kund också. Jag har alltid för vana att logga in där minst en gång i månaden.

Man får sin faktura på mail, eller i leveransen. Nuförtiden får man även ett SMS-där det står att fakturan bla bla har skickats till din mail. Jag förstår inte hur man då kan missa den och sen beklaga sig över dröjsmålsränta osv och kalla klarna för skitföretag och bedragare.

Bara för att grundarna tjänar bra med pengar så måste svensson gräva och hitta saker att anmärka på.
Jag instämmer. Har haft med klarna att göra flera gånger och aldrig haft något problem. När jag beställt via nätet och tagit det på faktura (vilket inte händer ofta) så har det stått att fakturan kommer med varan eller på mailen.
Citera
2015-08-09, 23:53
  #435
Medlem
Tom Tuckers avatar
Det är väl som vanligt antar jag. En massa dårar som handlar, men som sedan är för fattiga för att betala fakturorna, känner sig nödgade att gnälla i frustration över sin egen dumhet.
Citera
2015-08-10, 00:53
  #436
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag förstår faktiskt inte hur ni kan ha så mycket problem med Klarna. Det känns som att felet ligger någon annanstans än hos just Klarna. Klarna fick ju ögonen på sig för något år sen pga alla kunder som påstod att fakturor inte kom fram och att påminnelser skickades ut innan orginal fakturan och sedan dess har Klarna gjort flera ändringar, b.la Mitt Klarna, där man själv kan kolla om man har några fakturor. Lite eget ansvar har man ju som kund också. Jag har alltid för vana att logga in där minst en gång i månaden.

Man får sin faktura på mail, eller i leveransen. Nuförtiden får man även ett SMS-där det står att fakturan bla bla har skickats till din mail. Jag förstår inte hur man då kan missa den och sen beklaga sig över dröjsmålsränta osv och kalla klarna för skitföretag och bedragare.

Bara för att grundarna tjänar bra med pengar så måste svensson gräva och hitta saker att anmärka på.
Då är det väl ändå mycket smidigare att betala varan direkt och slippa logga in och kolla fakturor. Förstår inte varför man ska handla på faktura om man inte lever ur hand i mun.
Citera
2015-08-10, 09:53
  #437
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Då är det väl ändå mycket smidigare att betala varan direkt och slippa logga in och kolla fakturor. Förstår inte varför man ska handla på faktura om man inte lever ur hand i mun.

Det handlar om smidighet och trygghet att handla på faktura. Smidighet då man kanske inte alltid har betalkort tillgängligt eller så har man en bank som inte erbjuder direktbetalning t.ex, och tryggheten i att inte knappa in sina kortuppgifter över nätet på en kanske inte så jättekänd sida och att, OM man nu får problem med företaget som man köpt ifrån i form av utebliven leverans osv. Så är det betydligt lättare att bestrida en faktura än att reklamera ett kortköp.

Jag har själv råkat ut för oseriösa sidor vid två tillfällen, en gång när jag betalade med kort och då fick jag ligga ute med summan i 5 veckor innan ärendet hunnit handläggas hos min Bank, och en gång med faktura, då kontaktade jag Klarna som pausade fakturan och sen undersökte Klarna saken och makulerade till slut fakturan. Inga som helst problem.
Citera
2015-08-10, 10:26
  #438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag förstår faktiskt inte hur ni kan ha så mycket problem med Klarna. Det känns som att felet ligger någon annanstans än hos just Klarna.

Angående problemet jag hade, erkände Klarna att de gjort fel när jag pratade med dem nyss. De hade skickat en faktura med förseningsavgift och dröjsmålsränta som första faktura.

Heder att Klarna erkände sitt fel och skulle betala tillbaka de extra pengarna de debiterat, men man undrar hur ofta detta händer...? Jag var faktiskt på väg att strunta i alltihop eftersom det inte rörde sig om mer än ca 70kr.
Citera
2015-08-10, 11:51
  #439
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Angående problemet jag hade, erkände Klarna att de gjort fel när jag pratade med dem nyss. De hade skickat en faktura med förseningsavgift och dröjsmålsränta som första faktura.

Heder att Klarna erkände sitt fel och skulle betala tillbaka de extra pengarna de debiterat, men man undrar hur ofta detta händer...? Jag var faktiskt på väg att strunta i alltihop eftersom det inte rörde sig om mer än ca 70kr.
de erkände ju för att du kom på dom, det är ingen jävla heder.

de blåste dig och du köpte deras kassa ursäkt.

hur i HELVETE skickar man en första faktura med förseningsavgift och dröjsmålsränta?
det är satt i system och man hoppas bara att det skall gå igenom.
hur är det ens tekniskt möjligt att en första faktura kan gå ut med dessa avgifter av misstag?
svaret är att det inte är ett misstag.

70kr på 10.000 fakturor är 700.000. så blir det när många som du resonerar om att det bara är en struntsumma.
Citera
2015-08-10, 16:49
  #440
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
de erkände ju för att du kom på dom, det är ingen jävla heder.

de blåste dig och du köpte deras kassa ursäkt.

hur i HELVETE skickar man en första faktura med förseningsavgift och dröjsmålsränta?
det är satt i system och man hoppas bara att det skall gå igenom.
hur är det ens tekniskt möjligt att en första faktura kan gå ut med dessa avgifter av misstag?
svaret är att det inte är ett misstag.

70kr på 10.000 fakturor är 700.000. så blir det när många som du resonerar om att det bara är en struntsumma.

Fast nu finns det ju faktiskt omständigheter i den datoriserade världen som kallas för tekniska fel m.m. För att ta ett exempel så gjorde ett tekniskt fel att många kunder till Bredbandsbolaget fick ca 10 exakt likadana brev om ej återlämnad utrustning trots att dem redan lämnat in den och med krav på betalning. Så detta problem kan mkt väl hända med Klarna.

Klarna blåser ingen medvetet naturligtvis, och det hjälper inte att rikta ett hat mot dem och påstå saker som man tror bara för att saker och ting inte funkar då och då. Det skulle stå Klarna dyrt om det skulle uppdagas vid kontroll att påminnelser skickas ut istället för orginalfaktura osv. Så den risken tar man såklart inte. Det är ju inte så att det sitter ett gäng människor på Klarna som enbart sysslar med att skicka ut påminnelser helt random och hoppas på det bästa. En påminnelsefaktura måste ha ett orginal någonstans i systemet.
__________________
Senast redigerad av Redor 2015-08-10 kl. 16:52.
Citera
2015-08-10, 17:03
  #441
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Fast nu finns det ju faktiskt omständigheter i den datoriserade världen som kallas för tekniska fel m.m. För att ta ett exempel så gjorde ett tekniskt fel att många kunder till Bredbandsbolaget fick ca 10 exakt likadana brev om ej återlämnad utrustning trots att dem redan lämnat in den och med krav på betalning. Så detta problem kan mkt väl hända med Klarna.

Klarna blåser ingen medvetet naturligtvis, och det hjälper inte att rikta ett hat mot dem och påstå saker som man tror bara för att saker och ting inte funkar då och då. Det skulle stå Klarna dyrt om det skulle uppdagas vid kontroll att påminnelser skickas ut istället för orginalfaktura osv. Så den risken tar man såklart inte. Det är ju inte så att det sitter ett gäng människor på Klarna som enbart sysslar med att skicka ut påminnelser helt random och hoppas på det bästa. En påminnelsefaktura måste ha ett orginal någonstans i systemet.
då har tydligen klarna ständiga tekniska problem som aldrig åtgärdas.

har haft att göra med dom två gånger för många år sedan med bra mellanrum, visst fick jag påminnelse utan att tagit emot en originalfaktura.
inte första gången klarna har strul, det händer hela tiden, sen ska man komma ihåg att det är just detta de drar in sina pengar på.

jag säger inte att verksamheten till 100% går ut på detta, men man verkar inte heller vara så pigg på att åtgärda det hela. dessutom, vad vet du om hur klarna fungerar, ska jag ta ditt ord på att det är helylleföretag, trots ständigt missnöje? nä du, som företagare själv så är företag det sista jag litar på.
Citera
2015-08-11, 22:47
  #442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
då har tydligen klarna ständiga tekniska problem som aldrig åtgärdas.

har haft att göra med dom två gånger för många år sedan med bra mellanrum, visst fick jag påminnelse utan att tagit emot en originalfaktura.
inte första gången klarna har strul, det händer hela tiden, sen ska man komma ihåg att det är just detta de drar in sina pengar på.

jag säger inte att verksamheten till 100% går ut på detta, men man verkar inte heller vara så pigg på att åtgärda det hela. dessutom, vad vet du om hur klarna fungerar, ska jag ta ditt ord på att det är helylleföretag, trots ständigt missnöje? nä du, som företagare själv så är företag det sista jag litar på.

Klarna är ju rätt stort nu och det har säkerligen hänt en hel del med deras system sen dess. Jag har använt Klarna massor, aldrig haft problem och tycker det är supersmidigt!
Citera
2015-08-11, 23:21
  #443
Medlem
Det är många som hävdar att de aldrig har fått originalfakturan, utan den första fakturan som de får råkar vara en påminnelsefaktura med påminnelseavgift. Om jag själv aldrig skulle ha fått originalfakturan, så skulle jag bestrida påminnelsen.

Jag själv har betalat via Klarna faktura ett par gånger, och har aldrig haft problem med att få originalfakturan (tack och lov). Men skulle jag få problem så skulle jag som sagt bestrida.
Citera
2015-08-12, 00:37
  #444
Medlem
JEBUS-666s avatar
Jag har aldrig haft något problem med Klarna.
Problem Med Klarna är till 99% kundens fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in