Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-18, 17:38
  #1513
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Om en skuld inte kan betalas tillbaka, vem tar då smällen? Är det vi som skattebetalare, de stora bankerna och Klarna?

Om en skuld inte kan betalas tillbaka är kreditrisken realiserad, dvs. bolaget får ta smällen och skriva ner fordran.

Sedan finns det absolut en problematik i vårdslös kreditgivning då t.ex. banker ofta anses "too big to fail" om de medvetet tagit in dåliga kunder men att det senare visar sig att dessa inte kan betala tillbaka sina lån. Skulle dock inte säga att Klarna hör till den gruppen.
Citera
2023-06-18, 17:38
  #1514
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Om en person redan har en fastställd betalningsförmåga kan det hända att deras förmåga att betala minskar. Dessutom kan det vara oroande att personen tar fler lån trots att de redan är fullt belånade.

Visst, och då tar kreditgivaren ut en högre ränta för att väga upp risken.

Fattar inte vad du försöker komma fram till. Ska det inte vara tillåtet att låna ut till personer med skulder?
Citera
2023-06-18, 17:40
  #1515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Fast det väljer kreditbolagen själva om de ska ta hänsyn till.
Precis och det är övriga kunder som betalar (för) hög ränta som gör att man tål viss kundförlust, som redan nämnts, sämre betalningsförmåga desto högre ränta
Citera
2023-06-18, 17:40
  #1516
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det har väl aldrig varit förbjudet att låna ut pengar till någon med betalningsanmärkning. Procentare är därtill ingen nyhet. Ju sämre säkerhet ju högre ränta blir det.

Ja precis. Som med de flesta andra investeringar handlar det om en tradeoff mellan risk och avkastning, är risken högre ökar avkastningskravet. Dvs. en gäldenär med dålig ekonomi kan beviljas ett lån med hög ränta.
Citera
2023-06-18, 17:41
  #1517
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Precis och det är övriga kunder som betalar (för) hög ränta som gör att man tål viss kundförlust, som redan nämnts, sämre betalningsförmåga desto högre ränta
Misstänkte nog att det var så, att företaget och kunderna får stå för kreditförlusterna.

Det vore bättre om de och kunderna slapp stå för kreditförlusterna helt.
Citera
2023-06-18, 17:44
  #1518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Visst, och då tar kreditgivaren ut en högre ränta för att väga upp risken.

Fattar inte vad du försöker komma fram till. Ska det inte vara tillåtet att låna ut till personer med skulder?

Klart det ska vara ok låna ut person med skulder om men ska ju kontrollera att personen har möjlighet betala tillbaka skulden inom rimlig tid. Det kan ju vara så räntan höjs även av Kronfogden då flera skulder kommer in det har jag inte koll på. Sagt jag är bara intresserad av detta då hörde från min för detta chef om detta fallet. Samt att hör flera och fler hamnar hos Kronofogden. Så bara försöker först hur det funkar. Men alla här sitter ju killgissa.

Citat:
Klarna informerar inte banker eller andra långivare om en eventuell kreditupplysning och det påverkar inte heller din kreditvärdighet/score.

Citat:
Klarna kreditupplysningar utförs av de externa parterna UC, Creditsafe och Decidas.
Citera
2023-06-18, 17:47
  #1519
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Klart det ska vara ok låna ut person med skulder om men ska ju kontrollera att personen har möjlighet betala tillbaka skulden inom rimlig tid. Det kan ju vara så räntan höjs även av Kronfogden då flera skulder kommer in det har jag inte koll på. Sagt jag är bara intresserad av detta då hörde från min för detta chef om detta fallet. Samt att hör flera och fler hamnar hos Kronofogden. Så bara försöker först hur det funkar. Men alla här sitter ju killgissa.
Men vad är det du inte förstår?

Företag lånar ut pengar. Ibland lånar de ut till personer med låg kreditvärdighet. Vad i det är det du inte förstår?
Citera
2023-06-18, 17:50
  #1520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Klart det ska vara ok låna ut person med skulder om men ska ju kontrollera att personen har möjlighet betala tillbaka skulden inom rimlig tid. Det kan ju vara så räntan höjs även av Kronfogden då flera skulder kommer in det har jag inte koll på. Sagt jag är bara intresserad av detta då hörde från min för detta chef om detta fallet. Samt att hör flera och fler hamnar hos Kronofogden. Så bara försöker först hur det funkar. Men alla här sitter ju killgissa.
¨

Kronofogden tar inte ut någon ränta, de har vissa avgifter för indrivning osv som borgenären får betala
som sedan överförs på gäldenären.
Citera
2023-06-18, 17:51
  #1521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Du bör nog sätta dig in i hur kreditrisker fungerar. Det du vill prissätta givna krediter utifrån är just kreditrisken på kundnivå, och om kunden löper en stor risk att gå i default (dvs. inte kunna betala tillbaka sina lån) kompenseras detta med en högre ränta.

Därför skapade jag tråden eftersom jag var intresserad av att förstå. Om företag, som till exempel storbanker, är försiktiga och bedömer risken baserat på inkomst och säkerhet osv. Sedan kommer andra företag och tar en större risk genom att låna ut till samma person. Hur kan det första företaget skydda sig mot detta?

Hur kan företaget kan vidta olika åtgärder för att skydda sig mot sådana risker. Finns det möjlighet är att ha strikta kreditvillkor och noggrant bedöma kundens betalningsförmåga och kreditvärdighet. Det finns ju ingen möjlighet att övervaka och bevaka kundernas skuldsättning hos andra långivare för att undvika att låna ut till personer som redan har betydande skulder.
Citera
2023-06-18, 17:52
  #1522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Misstänkte nog att det var så, att företaget och kunderna får stå för kreditförlusterna.

Det vore bättre om de och kunderna slapp stå för kreditförlusterna helt.
Det är affärsmodellen, låt alla med låg kreditvärdighet samlas (så även dom kan få lån) så får dom "skapa säkerhet" åt varandra, finns ingen med normal kreditvärdighet som nyttjar dessa krediter utan dom går via normal bank eller har kreditkort där man betalar hela summan varje månad.
__________________
Senast redigerad av tjanska 2023-06-18 kl. 17:55.
Citera
2023-06-18, 17:55
  #1523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
¨

Kronofogden tar inte ut någon ränta, de har vissa avgifter för indrivning osv som borgenären får betala
som sedan överförs på gäldenären.

Menar rätan som satt när lån lagts upp hos Kronofogden. Om risken ökar är det möjliget ändra den? Detstämmer de tar bara en årsavift.

Om det inte finns någon ränta på lånet, kan det vara fördelaktigt att låta lånet ligga hos Kronofogden eftersom inflationen då kan äta upp det över tiden.
Citera
2023-06-18, 17:57
  #1524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Menar rätan som satt när lån lagts upp hos Kronofogden. Om risken ökar är det möjliget ändra den? Detstämmer de tar bara en årsavift.

Om det inte finns någon ränta på lånet, kan det vara fördelaktigt att låta lånet ligga hos Kronofogden eftersom inflationen då kan äta upp det över tiden.
Kronofogden tar ingen ränta men den tickar på hos bolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in