• 1
  • 2
2013-06-08, 15:21
Medlem
Jag sitter och tittar lite smått på Madeleines bröllop som direktsänds på SVT och stör mig något fruktansvärt på det hela. Varför sänds skiten på SVT överhuvudtaget? Varför ska vi skattebetalare betala själva brölloppet? En annan sak som slog mig under dagen när jag tänkte på monarki som fenomen var att det i alla något sånär progressiva länder var avskaffat, kasnke med något undantag. Det är typ Europa, mellanöstern och några småländer till där man fortfarande envis med det hela.

Avskaffa skiten genast, alternativt låt dem som tycker om spektaklet betala för det. Enkelt ordnat med folkomröstning. Vill man ha kvar kungahuset kan man betala och vill man inte slipper man.
Citera
2013-06-08, 16:15
Medlem
Vilodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonin
Jag sitter och tittar lite smått på Madeleines bröllop som direktsänds på SVT och stör mig något fruktansvärt på det hela. Varför sänds skiten på SVT överhuvudtaget? Varför ska vi skattebetalare betala själva brölloppet? En annan sak som slog mig under dagen när jag tänkte på monarki som fenomen var att det i alla något sånär progressiva länder var avskaffat, kasnke med något undantag. Det är typ Europa, mellanöstern och några småländer till där man fortfarande envis med det hela.

Avskaffa skiten genast, alternativt låt dem som tycker om spektaklet betala för det. Enkelt ordnat med folkomröstning. Vill man ha kvar kungahuset kan man betala och vill man inte slipper man.
Om du tror att det skulle bli billigare med att avskaffa kungahuset och bli en republik så har du fel. Kostnadsfrågan är därmed ett icke-argument.

Kungliga bröllop och andra kungliga sammanhang är fina traditioner. Sluta var så gnällig.
Citera
2013-06-08, 16:21
Medlem
Kronprinsessans var ok, hon gör ju åtminstone något. vad fan gör madeleine inte ett piss, hon hördes inget förräns hon och hennes partner bestämde sig för att gifta sig då blev det ett jävla liv, och carl phillip sitter bara och dricker och festar och får stryk nere i frankrike. Victoria är lätt den mest mogna av dem.
Citera
2013-06-08, 16:43
Medlem
baise-mois avatar
Finansiera kungahuset genom sponsorer. Hertigen av Värmland kunde ha Gevalias logga på ryggen och Madde ha ett släp som det stod Aftonbladet på. Jag ser bara möjligheter.
Citera
2013-06-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilodag
Om du tror att det skulle bli billigare med att avskaffa kungahuset och bli en republik så har du fel. Kostnadsfrågan är därmed ett icke-argument.

Innan du har presenterat några siffror på att så skulle vara fallet så är det ett högst relevant argument. Men det kvittar republik är inte det enda alternativet till kungahuset. Talmanen kunde t.e.x utsets till statschef.

Citat:
Kungliga bröllop och andra kungliga sammanhang är fina traditioner. Sluta var så gnällig.

Betala dina egna nöjen och fina traditioner och låt oss andra slippa. Sluta var så girig.
Citera
2013-06-08, 17:41
Medlem
Klosss avatar
Citat:

För att reta upp alla kryptokommunister och landsförrädare runt omkring så att de dummaste kryper fram som du gör. Sedan slår man er i järn och skickar er till saltgruvorna.

Leve Konungen och Fosterlandet.

Citat:
Varför sänds skiten på SVT överhuvudtaget?.
Varför sänder SVT idrott som landskamper, VM-turneringar, olympiska spel eller melodifestivaler? Jo för att det finns ett allmännintresse bland folk att se det. Samma med detta bröllop.
Personligen hatar jag melodifestivalen och har totalbojkottat skiten i minst femton år men jag förstår ändå att man sänder det.
Citat:
Varför ska vi skattebetalare betala själva brölloppet?.
Det gör vi inte. Kungen betalar detta bröllop.
Senast redigerad av Kloss 2013-06-08 kl. 17:47.
Citera
2013-06-08, 18:31
Medlem
Håller med varför behöver SVT ägna sej åt svulstig monarkipropaganda.
Bröllop är en privatsak och inte något allmän intresse.Men då det finns pengar
att tjäna då skiter monarkin i allt vad integritet heter.
Senast redigerad av mangne 2013-06-08 kl. 18:36.
Citera
2013-06-08, 18:53
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Håller med varför behöver SVT ägna sej åt svulstig monarkipropaganda.
Bröllop är en privatsak och inte något allmän intresse.Men då det finns pengar
att tjäna då skiter monarkin i allt vad integritet heter.
Monarki är vårt statskick oavsett om du gillar det eller inte.
Ett Kungligt bröllop är aldrig någon privatsak.
Det finns ett stort intresse från allmänheten att se detta precis som det finns ett stort intresse för stora idrottsevenemang.

Frågor på detta?
Citera
2013-06-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Monarki är vårt statskick oavsett om du gillar det eller inte.
Ett Kungligt bröllop är aldrig någon privatsak.
Det finns ett stort intresse från allmänheten att se detta precis som det finns ett stort intresse för stora idrottsevenemang.

Frågor på detta?

Ja! Ifall intresset är så jävla stort så norde det väll inte vara några problem att finansiera cirkusen utan att blanda in den yterst pyttelilla lilla minoriteten (säkert inte mer än tre pers som är förståndshandikappade) ?

Desutom så är Ytrandefrihetsgrundlagen jämbördig med Regeringsformen vilket ger oss rätt att ha synpunkter både på monarkin brölloppet och även själva Ytrandefriheten så låt oss föra ut proppaganda mot den andres grundlag och se vilken vi lyckas plocka bort först

Frågor på det?
Senast redigerad av Brollio 2013-06-08 kl. 19:11.
Citera
2013-06-08, 19:31
Medlem
WJC123s avatar
Citat:
Varför ska vi skattebetalare betala själva brölloppet?

Skattbetalarna bekostar inte bröllopet, det får kungen stå för själv.
Citera
2013-06-08, 19:41
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Varför sänder SVT idrott som landskamper, VM-turneringar, olympiska spel eller melodifestivaler? Jo för att det finns ett allmännintresse bland folk att se det. Samma med detta bröllop.
Personligen hatar jag melodifestivalen och har totalbojkottat skiten i minst femton år men jag förstår ändå att man sänder det.

SVt visar även svenska filmer från 1950 talet, olika föreläsningar, andra pausprogram med.

Svensk monarki är i praktiken avskaffad. Det som är kvar är kuttermonarki. Skulle vara väldigt enkelt att avskaffa det om man ville. Det behövs inga nya titlar. Ambassadörer och andra som ska installeras i Sverige kan få träffa talmannen eller vice talmannen eller andra vice talmannen alt någon tjänsteman.

Riktig överklasfest plus folk från damernas värld som bryr sig om det här.
Citera
2013-06-08, 19:42
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WJC123
Skattbetalarna bekostar inte bröllopet, det får kungen stå för själv.

Som har fått sina pengar från skattebetalarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in