2013-06-09, 22:45
Medlem
Svejks avatar
Citat:
”Svensk polis står inför den största omorganisationen på 50 år, och Rikspolischef Bengt Svensson har sagt att omorganisationen är ett bra tillfälle att se över polisens arbetsuppgifter.
Intresseorganisationen Säkerhetsbranschen säger i dag att polisen måste avlastas - och att flera av myndighetens nuvarande uppgifter kan utföras av bevakningsföretag.”

Sådant här får naturligtvis ofta mothugg av de nervöst lagda inom polisen. Många poliser och myndighetsförvaltare vill reflexmässigt värja sina traditionella och risiga domäner, ungefär som polisförbundet i artikeln.
Men om det som i polisens fall handlar om enklare persontransporter eller om att stå och bevaka brottsplatser så borde en mer påtaglig förändring vara högst önskvärd. Frågan som förbundet borde ställa är väl snarare varför polisen ska syssla med sådant här om man samtidigt måste sortera bort annat?

Det finns så klart drag av tungfotad myndighet i motståndet. För samtidigt som polisen försvarar och bemannar allehanda kringuppdrag, så får det konsekvensen att andra händelser och utredningar får vänta eller avskrivas, med följden att säkerhetsbranschen knatar in på just de områden som polisen tvingas lägga ned eller prioritera bort. Vad vinner polisen på det?

Detta förhållningssätt till säkerhetsbranschen är naturligtvis en galen strategi. Många tror att polisen ska kunna vara överallt och åka på allt, och vara bäst lämpad till allt. Men det finns så många uppenbara nackdelar med att inte leverera resultat och närvaro till medborgarna, så man tycker att de som är satta att sköta stora delar av samhällets ordning och säkerhet snarare borde uppmuntra privata aktörer att åta sig fler uppdrag än att försöka begränsa dem. Men det är väl det interna revirpinkandet inom polisen som bubblar upp till ytan även här.

Polisens uppgifter har trots allt under en längre tid så sakteliga betats av, och det finns numera allt fler civilister och privata aktörer som sköter ordning, utredning, analys och säkerhet.
Kanske det i denna fråga inte handlar om vinster i välfärden utan snarare om effektivitet i välfärden. Naturligtvis kan man även tycka att det är en fråga om att begränsa rena utgifter. Dock har jag inte sett ett enda argument om ekonomi från något håll.

Men på vilket sätt hade medborgarna eller skattebetalarna fått det sämre i fall polisen i än större utsträckning anlitade privata aktörer till vissa ”polissysslor”?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5558971
Citera
2013-06-09, 22:55
Medlem
calmsolutions avatar
Detta är helt åt helvete, det är precis motsatsen till vad som borde göras. Idag har vi färre andel patrullerande poliser än någonsin, trenden har länge varit nedåtgående.
På 70- och 80-talet utfördes mycket av polisens administrativa uppgifter av civila, det är så det skall vara.
Arbetet på gatan skall utföras av poliser, inte väktare. Vi har fler poliser än någonsin - UT MED DEM PÅ GATAN!!!!
Vad är det som är så svårt att förstå, poliser skall inte sitta i en telefonväxel, herregud!
Citera
2013-06-09, 23:14
Medlem
Thyrsoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Detta är helt åt helvete, det är precis motsatsen till vad som borde göras. Idag har vi färre andel patrullerande poliser än någonsin, trenden har länge varit nedåtgående.
På 70- och 80-talet utfördes mycket av polisens administrativa uppgifter av civila, det är så det skall vara.
Arbetet på gatan skall utföras av poliser, inte väktare. Vi har fler poliser än någonsin - UT MED DEM PÅ GATAN!!!!
Vad är det som är så svårt att förstå, poliser skall inte sitta i en telefonväxel, herregud!

This!
Citera
2013-06-09, 23:35
Bannlyst
Om jag slipper betala för det är det en bra idé. Men privatiseringarna leder endast till ökade kostnader.
Citera
2013-06-09, 23:39
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Polisens uppgifter har trots allt under en längre tid så sakteliga betats av, och det finns numera allt fler civilister och privata aktörer som sköter ordning, utredning, analys och säkerhet.

Om vi tar Stockholms kollektivtrafik som exempel upprätthåller inte polisen ordningen längre utan det gör ordningsvakter. Dessa är mer lämpade än poliser att ta till våld då de har rekryterats ur andra delar av arbetarklassen men jag tycker ändå att det är galet. Det är polisens ansvar att upprätthålla ordningen. Betyder det att de rekryterar mestadels svenska män ur arbetarklassen så är det enligt min mening rätt väg att gå. Unga poliser är direkt olämpliga att behöva ta till våld då många är kvinnor och andra inte har den rätta pondusen att kunna hantera drägg.
Citera
2013-06-09, 23:48
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution

Nu är det ju lite svårt att utläsa detaljerna ur artikeln som TS länkade till, men min första tanke var att det här var ett bra förslag delvis pga det du skriver. Om man kan "outsourca" sådant som, med all respekt, inte tillhör polisens "kärnverksamhet" (ex säkerhet vid idrottsevenemang, omhändertagande av djur, diverse administrativa uppgifter etc etc) så borde polisen kunna frigöra resurser för mer lämpliga syften. Exempelvis till närvaro "ute på gatan" eller till brottsutredning.
Citera
2013-06-09, 23:48
Medlem
den absolut största besparingen man kan göra och som också utvecklar hela området (färre brott) är att avkriminalisera bruk av droger. ingen annan åtgärd kommer någonsin att komma ens i närheten av samma förbättring
Citera
2013-06-10, 00:28
Medlem
andrers avatar
Det är rätt utveckling, så länge de inte ger rättigheterna till några få utvalda, varav jag då istället ser en massa politiker ser sin fula chans att tjäna på att bli mutade.

Många av dessa väktarbolag gör nämligen ett riktigt jobb medan polisen jagar studenter utan cykelljus.
Citera
2013-06-10, 01:08
Medlem
Haha, vad härnäst då? En väktarjävel som skjuter med lasern på landsvägen?

Många av oss har svårt att ta polisen på allvar som det är, ska man då låta låtsaspoliser ta sig an snutens uppgifter så kommer det verkligen bli rajtantajtan hemmavid.
Dessutom blir det väl dyrare än nu, kanske fler poliser till sin rätta natur, men pengarna tas väl från min pensionsfond.. Jävla as.
Citera
2013-06-10, 02:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Haha, vad härnäst då? En väktarjävel som skjuter med lasern på landsvägen?

Många av oss har svårt att ta polisen på allvar som det är, ska man då låta låtsaspoliser ta sig an snutens uppgifter så kommer det verkligen bli rajtantajtan hemmavid.
Dessutom blir det väl dyrare än nu, kanske fler poliser till sin rätta natur, men pengarna tas väl från min pensionsfond.. Jävla as.

Jepp. Pengarna har redan tagits, så det finns inget kvar. Nu debatterar vi endast vad vi skall slösa pengarna på.
Citera
2013-06-10, 02:34
Medlem
Fjodorovs avatar
Bara för att vara lite konspiratorisk så anser jag att det är fel eftersom det är naivt att tro att företag kommer ha medborgarnas intressen framför vinstintresse i sin verksamhet.

Att låta säkerhetsbranschen få tillgång till polisernas arbete kan vara en start på något mycket värre tror jag.

Däremot skulle polisen behövas omstruktureras, typ kasta ut de inkvoterade och låt vettiga människor bli poliser är en bra början. Sedan kanske man skall ha icke-poliser anställda till det administrativa arbetet så att poliserna kan ägna sin tid till att skydda sina medborgare. Utöver det skall man lägga ned allt trams och se till att skydda sina medborgare, kanske börja med att splittra upp maffiorna som får härja fritt i Malmö Stad?
Citera
2013-06-10, 11:16
Medlem
Polisen skall fortsätta göra dessa. Detta för att en trend inom vaktbranchen idag är att anställa unga invandrarkillar med kass utbildning. fördelarna med att anställa dom är många

- instegsjobb. staten betalar 75% av lönen men bolaget kan fakturera för full vakttimme till kund
- dom kan inte få jobb nån annanstans förutom städare eller kusinens kebabkiosk ( så dom gör precis som bolaget säger även om strider mot fack och lag)
- kraven att bli ordningsvakt är helt urvattnade (förr var man tvungen vara svensk medborgare,20år+,simma,god fysik, skriva o tala svenska flytande) (alla kraven borttagna o ersatta med 18års gräns och kunna springa 2km på 13min)
- dom älskar och glorifierar våld och har en helt annan syn på konfliktlösning än etniska svenskar
- får massa upphandlingar av myndigheter då dom kan säga dom ger invandrare jobb. (kolla csg i tunnelbanan nu , bara blattar nästan)

Jag vill inte dessa skall ersätta polisens uppgifter då dom har för låg iq, är för lätt korrumperade och inte baserar sina beslut med lagabefogenhet utan på subjektiva grunder..

Jag jobbade på ett sånt bolag extra förr o vet exakt vad jag snackar om. När man kommer till bolaget innan jag slutade hette ens kollegor abduallah,afhsin,serkan,muhammed,ali osv. för 5 år sen hette dom magnus,micke,richard,andreas och erik. I princip alla svenskar lämnar den branchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in