• 1
  • 2
2013-06-21, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xinvictax
Har prövat att gå cold-turkey många gånger och varit utan i flera månader (tar dem bara under stressiga perioder). Jag har alltså inte dragit slutsatsen att jag inte har något beroende efter att bara ha varit utan i några dagar, det var något jag insåg först när jag efter flera månaders dagligt bruk kunde sluta tvärt utan abstinens och sedan hålla upp i flera veckor/månader.

Du menar alltså att du käkat benzo i månader utan beroende? Doser substans och hur länge mer exakt? Jag har själv käkat benzo i någon månad och det är inte så svårt att sluta med om man äter det av en anledning.
Citera
2013-08-09, 15:25
Medlem
xinvictaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Du menar alltså att du käkat benzo i månader utan beroende? Doser substans och hur länge mer exakt? Jag har själv käkat benzo i någon månad och det är inte så svårt att sluta med om man äter det av en anledning.

Ja, det är det jag menar. Och som jag tycker är lite märkligt, baserat på bl.a det som någon skrev tidigare i tråden om att hjärnan fysiskt förändras efter långtidsbruk av benzo och andra GABA-droger.

Som exempel gällande doser och tid kan vi ta Sobril 20-30 mg, 3-4 ggr/dag i 8-9 månader, sedan cold turkey och uppehåll i över en månad utan besvär. Apropå denna tråd gjorde jag dessutom ett litet experiment och slutade med en daglig dos av Xanor 2 x 2 mg, Xanor Depot 3 x 1 mg och Nitrazepam 5 mg.

Jag hade tagit alla medicinerna i >1,5 månads tid. Slutade med dem allihop cold turkey och tar nu bara Halcion 0,25 mg till natten (extremt kort halveringstid). Tog Halcion var tredje natt i början men nu har det gått 8 dagar sedan jag tog den sista av dem också. Det har gått snart två veckor så jag borde väl känna något nu om jag vore benzotorsk, eller?

Jag märker ju självklart att jag blir lite trögare om jag tar det varje dag i högre doser under en längre tid, att minnet försämras o.s.v, men just känslan av att inte kunna sluta eller att "behöva ta mer" har jag typ aldrig känt. En dag glömmer jag bara att ta nästa dos och sedan nästa och vips har det gått en vecka och min tolerans är tillbaka på noll igen (vilket också var baktanken med mitt experiment).

Är det verkligen ingen som känner igen sig? Så unikt kan det väl inte vara?
Citera
2013-08-10, 11:38
Medlem
Volangs avatar

Jo, forskning pekar tydligt på att genetik har stor påverkan på hur lätt eller svårt en individ har för att utveckla ett kemiskt beroende av en substans. Min gissning till varför det inte forskas mer på sådana som du är att läkemedelsbolag, tobaksbolag etc. inte har något intresse av att utveckla mindre beroendeframkallade produkter, för då kan deras intäkter minska. Därav att denna typ av bolag lägger hiskeliga summor på lobbyverksamhet.

Själv började jag röka cigaretter i sena tonåren och slutade med det fem år senare. Jag tyckte faktiskt inte det var särskilt svårt att sluta. Idag feströker jag då och då men känner inget röksug på vardagen. Under några år hände det att jag tog kokain under fest- och utekvällar men jag jag upplevde inte att jag utvecklade ett beroende till det heller. Sedan ett och ett halvt år har jag bensodiazepiner på recept mot ångestsjukdomar och till de preparaten har jag tyvärr utvecklat ett beroende.

Min förenklade gissning är att jag inte utvecklade ett beroende till nikotin och kokain för att jag använde detta för att uppnå något positivt, men jag använder bensodiazepiner för att undvika någonting negativt.
Citera
2013-08-10, 11:56
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Är det verkligen ingen som känner igen sig? Så unikt kan det väl inte vara?

Så unikt är det kanske inte, jag är likadan. Blir inte beroende vare sig av "läkemedel" eller annat. Har undrat ibland varför det är så, och varför andra "åker dit" på grejer som jag inte får några som helst problem med. Så har det alltså varit sedan jag var ung, så det beror alltså inte på höjda toleransnivåer.

Ibland har jag trott (och det gäller säkert vissa individer) att det beror på att just den personen är svagare i psyket än andra, men så är det givetvis inte.

Det är väl på grund av att folk flest snabbt blir beroende av vissa läkemedel -att utskrivningen av dessa är så restriktiv. Tyvärr för oss andra! Vi som kan bruka, och inte missbruka lider ju av det. Det är också svårt eller till och med omöjligt att övertyga en läkare om att man har väldig hög tolerans. För tyvärr så får man ju enbart samma mängder läkemedel som de med låg tolerans och missbrukarproblem.

Själv har jag använt droger (ej läkemedel) i perioder, men det är precis som du beskriver så att jag bara lägger av från ena dagen till den andra utan att ens tänka på det. Har aldrig haft AT eller några som helst problem med det. Eller ja, det ända är att man kan känna sig lite "svagare" eftersom man kanske inte har skött maten / vätskeintaget som man borde Men det är också allt.
Citera
2013-08-10, 19:46
Medlem
xinvictaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det är väl på grund av att folk flest snabbt blir beroende av vissa läkemedel -att utskrivningen av dessa är så restriktiv. Tyvärr för oss andra! Vi som kan bruka, och inte missbruka lider ju av det. Det är också svårt eller till och med omöjligt att övertyga en läkare om att man har väldig hög tolerans. För tyvärr så får man ju enbart samma mängder läkemedel som de med låg tolerans och missbrukarproblem.

Själv har jag använt droger (ej läkemedel) i perioder, men det är precis som du beskriver så att jag bara lägger av från ena dagen till den andra utan att ens tänka på det. Har aldrig haft AT eller några som helst problem med det. Eller ja, det ända är att man kan känna sig lite "svagare" eftersom man kanske inte har skött maten / vätskeintaget som man borde Men det är också allt.

Titta, det fanns visst någon som är som jag! Bortsett från att jag har låg tolerans då men det har jag ju alltid haft (antar att du alltid haft hög?).

Har själv också använt en del illegala droger när jag var yngre, typ Subutex och tjack, under längre perioder utan att det varit något problem att sluta från en dag till nästa så jag förstår vad du menar.
Citera
2013-08-10, 22:00
Medlem
mephedrons avatar
Har exakt samma "problem" (eller snarare "icke-problem"), har aldrig varit fysiskt beroende av något.
När jag gick på heroin tre veckor och slutade CT hände ingenting. Tog iofs inte höga doser, det gör jag aldrig. Likt ts blir jag packad på två glas vin eller 300 mg lyrica.
Tog även lyrica varannan dag i fyra år, slutade CT, gick flera veckor - hände ingenting.
Tog valium dagligen en månad, CT, inget hände.
Ska vi döpa det här "syndromet" till något?
Citera
2013-08-11, 00:35
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
En del av ditt "lyxproblem" delar jag.
Jag utvecklar inte tolerans för något.
Några exempel.
Tramadol, lekte runt veckor i sträck återkommande över ett-två års tid, 100mg känns fortfarande minst lika bra
Lyrica- tre månader på 450mg dagligen blev lika påverkad varje dag.
Bensodiazepiner- inget regelbundet längre bruk iofs, men ingen tolerans här heller. 0,5mg xanor har alltid känts lika.
Z-analoger- 7,5mg imovane söver mig varje natt(nästan) Fungerar lite sämre såhär efter två års nästan dagligt intag.
Stilnoct fungerar dock inte på samma sätt längre, undantaget som bekräftar regeln?

Fast när det kommer till avtändning så är jag tvärt mot dig. Får avtändning efter bara några dagars upprepat tramadolintag på 50% av rek dygnsdos.
En vecka efter 1mg iktorivil/dygn ger tremor och svettningar etc.

Med untantag för min tremånaders behandling med lyrica vilket jag sedan trappa ner rätt snabbt utan större problem så verkar jag vara extra känslig när något går ur kroppen.

Tror det ligger väldigt mycket på generna som flera nämnt.
Njut på.
Citera
2013-08-11, 01:24
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Titta, det fanns visst någon som är som jag! Bortsett från att jag har låg tolerans då men det har jag ju alltid haft (antar att du alltid haft hög?).

Har själv också använt en del illegala droger när jag var yngre, typ Subutex och tjack, under längre perioder utan att det varit något problem att sluta från en dag till nästa så jag förstår vad du menar.

Ja, jag har en otrolig hög tolerans tyvärr. Och det är inget jag har byggt upp, utan så har det varit från första början. Blir dyrt i längden Fast ibland är det bra med. (Med hög tolerans alltså)
Själv har jag inte använt låga doser, utan ganska mycket eftersom det är sällan något "tar" så att säga -och därför så tycker man ju man borde bli beroende.... men icke då Och tur är väl det!
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-08-11 kl. 01:28.
Citera
2013-08-11, 17:31
Medlem
Vargbarns avatar
Jag känner igen det litegrand, jag har en beroendepersonlighet men min kropp och mitt psyke gör allt för att stoppa mig. Min tolerans skjuter i höjden på en gång på alla substanser, då jag gick på tjack körde jag upp mellan 3-7 g tjack IV om dagen ibland så mycket som 10-15 g men då var det oftast rätt dåligt. Jag kan inte supa flera dagar i rad för att jag tillslut inte blir full hur mycket jag än dricker. Jag får alltid ta högre doser av allting än de flesta andra och då är jag ändå ganska liten så borde vara tvärtom vilket leder till att jag inte kan köra på något en längre tid. Jag har aldrig heller upplevt några svåra abstinenssymptom. Röker lite då och då, ibland så mycket som ett paket om dagen men för det mesta sällan mer än 10st, aldrig känt något röksug om jag inte varit väldigt stressad. Ibland har det hänt att jag supit flera gånger i veckan under en längre tid och jag har aldrig känt något sug efter alkohol trots alkoholism i släkten. Är väl så att man är olika känslig att fastna i ett beroende helt enkelt? Vet inte hur pass vanligt/ovanligt det är att inte bli beroende alls
Senast redigerad av Vargbarn 2013-08-11 kl. 17:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in