• 1
  • 2
2013-06-21, 18:44
Medlem
Tänkte köpa en Macbook, och funderar på vilken modell som är mest värd o köpa!

Macbook Air 13" 2013 Special config
Intel Core i7 1,7GHz - 3,3GHz turboboost (Haswell)
128gb ssd
Intel HD 5000
1366 x 768
8gb ram

12 190kr

eller

Macbook Pro Retina 13"
Intel Core i5 2,5GHz - 3,1GHz turboboost
128gb ssd
Intel HD 4000
8gb ram
2560 x 1600, IPS
12 990kr

ska inte använda datorn till något speciellt utan helt vanlig hemma användning, titta film etc!

Vad tycker folket?
Senast redigerad av Rotvold 2013-06-21 kl. 18:47.
Citera
2013-06-21, 18:46
Medlem
tzjs avatar
Hårdvara - Mac --> Köpråd - Mac: Bärbart
/Moderator
Citera
2013-06-21, 19:38
Medlem
Jucieboxs avatar
Om du gillar film så kan det vara bra att veta att Macbook Air saknar dvd/bluray-läsare.
Citera
2013-06-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juciebox
Om du gillar film så kan det vara bra att veta att Macbook Air saknar dvd/bluray-läsare.

Det är sant, men kör bara nedladdat eller stream
Citera
2013-06-21, 19:40
Medlem
tzjs avatar
Jag hade väntat med inköp tills jag vet hur de nya rMBP är specade. Kan ju vara ett alternativ med Haswellprocessor.
Citera
2013-06-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag hade väntat med inköp tills jag vet hur de nya rMBP är specade. Kan ju vara ett alternativ med Haswellprocessor.
Har vi någon aning när man kan få reda på detta?
Citera
2013-06-22, 19:24
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juciebox
Detsamma gäller väl rMBP:n?
Citera
2013-06-22, 19:35
Medlem
Kr00ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvold
Har vi någon aning när man kan få reda på detta?

Troligtvis om några veckor eller en månad som ryktena ser ut nu.
Citera
2013-06-22, 19:45
Medlem
för vanlig hemma användning så behövs verkligen igen I7 CPU eller 8GB ram. det funkade jättebra att titta på film för flera år sedan på dåtidens laptops som var betydligt sämre än dom idag.

jag skulle dock välja retina MBP för skärmens skull, den är så jävla fin. jag har en Air jusst nu och ja den är väldigt härlig att släpa runt på med tanke på formfaktorn.

Allt beror på vad man vill ha, ska göra och hur mycket pengar man vill att det ska kosta.
Citera
2013-06-22, 20:04
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
för vanlig hemma användning så behövs verkligen igen I7 CPU eller 8GB ram. det funkade jättebra att titta på film för flera år sedan på dåtidens laptops som var betydligt sämre än dom idag.
Behöver och behöver... Datorer åldras snabbt. Har du en bättre dator att utgå från så kan du vänta längre med att uppgradera. Finns ett visst miljötänk i det numera, då många datorer (i synnerhet Macar) inte har så många komponenter som går att byta ut, vilket ger en miljöpåfrestning om du ska byta dator vartannat år.

Sen är 8 GB RAM inte något som längre är reserverat för s.k "power users" utan mer något som kan vara nyttigt om man multitaskar mycket. Men 4 GB räcker för många, ja.
Citera
2013-06-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvold
Det är sant, men kör bara nedladdat eller stream

Att tillägga är att ingen har CD/DVD-läsare (inte inbyggda iaf).

Sedan är det alldeles för hög upplösning på MBPr13" för det grafikkortet, det laggar något inåt h*lvete mycket när man scrollar på en vanlig hemsida.

Rekommenderar inte att köpa den, du får dock en bra dator i övrigt, bortsett från att det hackar på skärmen. Har själv en Air 13", dock från tidigare i vår. Och märker aldrig att det går långsamt eller liknande.
Citera
2013-06-23, 12:56
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweEpub
Att tillägga är att ingen har CD/DVD-läsare (inte inbyggda iaf).

Sedan är det alldeles för hög upplösning på MBPr13" för det grafikkortet, det laggar något inåt h*lvete mycket när man scrollar på en vanlig hemsida.

Rekommenderar inte att köpa den, du får dock en bra dator i övrigt, bortsett från att det hackar på skärmen. Har själv en Air 13", dock från tidigare i vår. Och märker aldrig att det går långsamt eller liknande.
Jag trodde också att lagget på rMBP:n berodde på den höga upplösningen, men ett gäng Macgurus slog mig på fingrarna efter det uttalandet.

Med senaste webkitet så är lagget fixat och fps:en vid scrolling mycket högre än tidigare. Går att läsa om det här:
http://www.macrumors.com/2012/12/04/...ok-pro-models/

Tänk på att detta har optimerats ännu mer i Mavericks, så scrolling-problemet bör vara icke-existerande i kommande rMBP.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in