Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-26, 17:18
Medlem
Jag vet att nationella hyllar Hallberg-Cuula en gång per år. Men jag undrar vad H-G Pehrsson
har för anseende bland nationella? Tog han avstånd fån nazismen efter kriget?

När man läser om hans bedrifter så häpnar man, han blev den högst dekorerade svensk som stred för nazi-tyskland. Han omnämns också i Anthony Beevors: Berlin slutstriden
Citera
2013-06-26, 18:36
Medlem
-Wasteland-s avatar
Pehrsson var en hjälte som stred för Europa och dom vita folken. I Erik Wallins bok Ragnarök finns ett par makalösa händelser beskrivna som Pehrsson var med om. När Sverige är svenskt igen bör vi göra en riktigt tung jävla film om Pehrssons bedrifter under Andra världskriget.
Senast redigerad av -Wasteland- 2013-06-26 kl. 18:41.
Citera
2013-06-26, 23:09
Medlem
Mer om HG:

http://sv.metapedia.org/w/Hans-G%C3%B6sta_Pehrsson

http://www.smb.nu/nordland/?art_id=2

Jag kan inte hitta något om att han skulle ha tagit "avstånd" på något sätt efter kriget. I vilket fall är han en hjälte som bör för evigt minnas och hyllas för sin insats.
Senast redigerad av Laccus 2013-06-26 kl. 23:20.
Citera
2013-06-28, 21:13
Medlem
han dekorerades med något som betyder ungefär Tysklands hjälte, vilket är en högre grad än järnkorset av första och andra graden. Han var den frivillige svensk som nådde högst i waffen-ss och blev Kapten.
i Beevors Berlin slutstriden kan man ex läsa ungefär svenske Hauptstumfuhrer Pehrsson inkommer med 4 bepansrade fordon som han erövrat från ryssarna. Man kan ju fundera hur man lyckas med det när styrkeförhållandena var 10-1 för sovjeterna
Kort sagt vilken jävla man, han borde har fått mer uppmärksamet och det var då jag funderade på om han hamnade i dålig dager bland nationella efter kriget. Han verka ju levt ett stillsamt liv med sin familj innan han dog på 70-talet i Stockholm

Cuula är väl en slags martyr men spelade inte i samma liga
Citera
2024-11-10, 08:25
Medlem
Persson tog inte avstånd från sitt tidigare liv. Han blev med stor sannolikhet involverad i Stay Behind rörelsen i Sverige,som en av dess ledare. Det sägs att han mådde dåligt av sina upplevelser,men han föreläste också inför militärer. Dog pga cancer i magen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in