Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-25, 16:04
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Stod de inte något i någon tidning om att han fått ta körkort innan han släpptes?
Inget jag kommer ihåg att jag läst.
Plugga teori kan han ju ha gjort i finkan och ansökt om körkortstillstånd på någon permission och även gjort en uppkörning.
Det jag menar är mest att en överfallsvåldtäktsman som dessutom gjort det flera gånger borde transportstyrelsen satt stopp för att få taxiförarlegitimation.
Citera
2024-11-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Stod de inte något i någon tidning om att han fått ta körkort innan han släpptes?

Minns det där, han fick bidrag av Kriminalvården till nytt körkort. Anledningen var att det var nödvändigt för nån yrkesutbildning han skulle gå. Kan ha varit lastbilschaufför? Låter ju rimligt då att han måste ha b-kort.
Citera
2024-11-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Inget jag kommer ihåg att jag läst.
Plugga teori kan han ju ha gjort i finkan och ansökt om körkortstillstånd på någon permission och även gjort en uppkörning.
Det jag menar är mest att en överfallsvåldtäktsman som dessutom gjort det flera gånger borde transportstyrelsen satt stopp för att få taxiförarlegitimation.

Funderade själv i banorna att ta taxikort när jag var typ 20. Vill minnas då att jag fick höra att man ej skulle vara dömd för sexualbrott eller våldsbrott. Minns inte exakt om det var våldsbrott generellt eller endast grova våldsbrott.

Nu är jag givetvis inte dömd för det men blev inte någon taxikarriär där och då ändå.
Citera
2024-11-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Funderade själv i banorna att ta taxikort när jag var typ 20. Vill minnas då att jag fick höra att man ej skulle vara dömd för sexualbrott eller våldsbrott. Minns inte exakt om det var våldsbrott generellt eller endast grova våldsbrott.

Nu är jag givetvis inte dömd för det men blev inte någon taxikarriär där och då ändå.

Nä det stämmer. Det ska inte gå men vet inte hur bra koll det är. Han har ju nytt namn å identitet. Det ryktas att han kör med utländskt taxikort.
Citera
2024-11-28, 09:16
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Har dom kontrollerat grannkommunerna då? Jag menar att kör han taxi för en firma i någon grannkommun så kan det väl vara lätt hänt att han ibland kör taxi i Umeå också.
Dumheter. För att köra taxi måste man ha taxilegitimation. Det har han inte och vem som helst kan ringa Transportstyrelsen och fråga på hans personnummer.

Helt sjukt rykte startat av en tokig kvinna på Flashback.
Citera
2024-11-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Jag kan fatta att folk drar argumenten att de här brotten var förhållandelsevis få, inte dödliga, och framförallt väldigt längesedan nu. För min generation är hans rykte egentligen större än skadan han orsakade, och som någon annan skrev är den yngre generationen knappt medvetna om hans brott.
Hans brott var väldigt dödliga. Han blev också dömd för två fall av försök till mord.

I ett av fallen hade han försökt dränka sitt offer. Märkligt nog hittades faktiskt en drunknad kvinna i samma vattendrag, dock hade hon förruttnat så mycket att man inte kunde fastställa ex om hon misshandlats innan. Det finns en hel del som tror att hon är ett okänt offer för Hagamannen.
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Håller med, alla som dömts för våldsbrott, mord eller sexuella brott borde få ha kvar sitt DNA hos polisen för all framtid.
I Norge så gallras alla som dömts till mindre än två års fängelse enligt samma regler som i Sverige.

Men de som dömts till mer än två års fängelse finns för alltid kvar i brottsregister och dna-register.
Senast redigerad av Anonymflashbackare 2024-11-28 kl. 09:23.
Citera
2024-11-28, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Dumheter. För att köra taxi måste man ha taxilegitimation. Det har han inte och vem som helst kan ringa Transportstyrelsen och fråga på hans personnummer.

Helt sjukt rykte startat av en tokig kvinna på Flashback.

Menar du att det inte går att få taxilegitimation i någon av grannkommunerna?
Vad har han för personnummer?
Citera
2024-11-28, 14:46
Citat:

Han har samma personnummer i hela Sverige,och hans personnummer är skyddade uppgifter. Så han kommer inte kunna få taxileg i någon kommun så länge hans brottsregister innehåller uppgiften att han är dömd. Jag vet inte när dessa uppgifter gallras, men jag vet att hans dna gallras ur dna registret nästa år.
Citera
2024-11-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av historieberattaren
Han har samma personnummer i hela Sverige,och hans personnummer är skyddade uppgifter. Så han kommer inte kunna få taxileg i någon kommun så länge hans brottsregister innehåller uppgiften att han är dömd. Jag vet inte när dessa uppgifter gallras, men jag vet att hans dna gallras ur dna registret nästa år.

No shit!? Jag frågade inte vad han har för personnummer i Vännes, jag frågade vad han har för personnummer och då syftade jag naturligtvis på svenskt personnummer och inget annat.

Just precis, han har skyddat personnummer så hur ska då någon kunna söka på om han har taxilicens? Vilket är just vad som diskuterades i inlägget du citerade.
Citera
2024-11-28, 15:18
Citat:
No shit!? Jag frågade inte vad han har för personnummer i Vännes, jag frågade vad han har för personnummer och då syftade jag naturligtvis på svenskt personnummer och inget annat.

Just precis, han har skyddat personnummer så hur ska då någon kunna söka på om han har taxilicens? Vilket är just vad som diskuterades i inlägget du citerade.

Du skrev ganska specifikt "Vad har han för personnummer?" Han har samma personnummer i hela sverige, han har inte något kommunspecifikt personnummer, varken i vännäs eller robertsfors. Taxiförarleg kontrolleras av polisen, så att sitta och köra med ett uppenbart felaktigt eller falskt taxileg skulle ju ge honom ännu en ny prick i registret och inte direkt underlätta hans vidare karriär.
Citera
2024-11-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av historieberattaren
Du skrev ganska specifikt "Vad har han för personnummer?" Han har samma personnummer i hela sverige, han har inte något kommunspecifikt personnummer, varken i vännäs eller robertsfors. Taxiförarleg kontrolleras av polisen, så att sitta och köra med ett uppenbart felaktigt eller falskt taxileg skulle ju ge honom ännu en ny prick i registret och inte direkt underlätta hans vidare karriär.

Och inte någon av frågorna hade du svar på men var ändå tvungen att besvara mitt inlägg.

Lär dig läsa vad som citeras innan du besvarar inlägg för nu tillför du bara trams.
Senast redigerad av 4shoshin 2024-11-28 kl. 15:52.
Citera
2024-12-02, 14:00
Medlem
Citat:
Du har redan fått svar. Transportstyrelsen utfärdar taxiförartillstånd. De har tillgång till brottsregistret och det följer med även om han byter personnummer.

En del har framför att han kan ha utländskt taxiförartillstånd. Utländska taxiförartillstånd är så klart inte giltiga i Sverige.

Ett större problem är att den här göken blir ren i brottsregistret och därmed även DNA-registret då han enligt lagens bestämmelser ska gallras ur det.

Då kan man börja oroa sig för att han ska bli taxichaufför, så då får den där tokiga kvinnan som startade ryktet starta det igen.
Citat:
Därför att Transportstyrelsen svarar på frågor om taxiförartillstånd oavsett om den omfrågade har skyddad identitet eller ej.
Senast redigerad av Anonymflashbackare 2024-12-02 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in