Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-06-30, 15:47
Medlem
Det är väl inget konstigt med att vara emot invandring, det som däremot är konstigt är när svenskar går till människoförakt och personangrepp mm.
Citera
2013-06-30, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Men idag är det ett faktum att utan invandring hade medelåldern stigit. Det är ett reellt problem, eftersom det innebär att en större andel av befolkningen inte är arbetsför. Färre ska försörja fler med andra ord.

Tycker du att invandrarna vi släpper in är arbetsdugliga? Vi gör ju problemen bara ännu större.
Citera
2013-06-30, 15:54
Medlem
sartuss avatar
Problemet som uppstår när vi pratar om invandrare är att vårt rationella tänkande stöter ihop med vår moraliska sida.

Den Moraliska sidan vill vara solidarisk och ta emot invandrare, hjälpa dem etc. Men vårt rationella tänkande försöker tala om för oss att en allt för stor invandring skapar en ekonomisk börda för samhället, samt en del andra negativa sidoeffekter.

Detta eviga krig mellan moral och rationalism, är vad som försvårar invandrardebatten.
Citera
2013-06-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zweii
Tycker du att invandrarna vi släpper in är arbetsdugliga? Vi gör ju problemen bara ännu större.
Det här kan naturligtvis diskuteras.

Men det är ett faktum att utan invandring i någon form skulle medelåldern öka. Vad har SD för lösning på det problemet?
Citera
2013-06-30, 15:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Invandringen av flyktingar och anhöriga motiveras i allmänhet av humanitära skäl, inte av punkterna du räknar upp. Om du trodde att den gjorde det är du dum i huvudet och om du inte trodde att den gjorde det är du fortfarande dum i huvudet som givet den vetskapen inte kan styra upp en bättre trådstart.

Ok, vissa vill ha massinvandring av humanitära skäl. Men på vilket sätt är det "intelligent" och ett tecken på höga kunskaper, om konsekvenserna blir de jag räknade upp? Exempelvis att svenskar blir en minoritet i våra svenska städer?
Citera
2013-06-30, 16:00
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manzanito
Flyktinginvandring utgör bara en liten del av den totala invandringen.
Whatever. Jag antar att du vill göra en distinktion mellan asylsökande och flyktingar, men det missar helt poängen med mitt inlägg. Det är uppenbart för alla att både TS och jag hade asylsökande och anhöriginvandrare i åtanke.
Citera
2013-06-30, 16:05
Medlem
stigmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sartus
Problemet som uppstår när vi pratar om invandrare är att vårt rationella tänkande stöter ihop med vår moraliska sida.

Den Moraliska sidan vill vara solidarisk och ta emot invandrare, hjälpa dem etc. Men vårt rationella tänkande försöker tala om för oss att en allt för stor invandring skapar en ekonomisk börda för samhället, samt en del andra negativa sidoeffekter.

Detta eviga krig mellan moral och rationalism, är vad som försvårar invandrardebatten.

Jag ser inget moraliskt eller solidariskt med att ta in den lilla krets av en krisdrabbat lands befolkning som kan betala hundratusentals kronor till människosmugglare. Lägg då på detta att vi minskar U-hjälpen till de verkligt utsatta.
Citera
2013-06-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foks
För det första är "massinvandring" ett väldigt vagt begrepp. Det som är massor för en person kan vara nästan inga alls för en annan. "Stor massinvandring" är ännu diffusare.

Säger du att du har en "stor jättehög med blomjord" på din balkong säger det ingenting alls om volymen, bara att din personliga uppfattning är att det är mycket, antagligen för mycket.

Även "invandrare" är ett diffust begrepp. Menar du jobbinvandrare, svenskar som är utländska medborgare men flyttar tillbaka till Sverige, flyktingar, anhöriginvandrare, eller anser du att detta inte har någon betydelse för debatten?

Jag är nöjd med den invandring vi har idag men ser problem med integrationen. Jag anser att dina argument visar på "låg intelligens" och "låg kunskapsnivå".

Att svenskar blir minoritet är en definitionsfråga. Det stämmer vad jag vet inte om man räknar endast första och andra generationens invandrare. Det stämmer om man räknar fler, men frågan är då var man ska dra gränsen och varför just där.

Att det bildas område med nästan enbart invandrare är ett integrationsproblem som har andra lösningar än att begränsa invandring (vilket inte skulle lösa redan existerande problem).

Att särskilja folkgrupper är meningslöst, det spelar ingen roll att det är just zigenare och somalier. Är de tex analfabeter är det ett problem som bör lösas, men problemet är då inte att de är just somalier.

Att islam breder ut sig är korrekt, men det framgår inte vad problemet skulle vara.

Växer ett område (oavsett om det är på grund av invandring, ökat barnafödande eller inflyttning inom Sverige) måste man satsa mer resurser för att inte vårdköerna ska öka. Satsar man inte mer växer vårdköerna. Det är inte ett invandrarproblem.

Jag vet inte hur utbrett problemet med fattiga pensionärer är, men det är inte just deras pengar invandrare får. Det är populistiskt att ställa dessa grupper mot varandra men det är helt olika problem. Man kan lika gärna klaga på att vi subventionerar vindkraft när vi har fattiga pensionärer.

Argumenten om invandrarrelaterad brottslighet och kravaller stämmer i sak men är återigen mer integrationsproblem än invandrarproblem. Social klass och integration säger mer om brottsbenägenheten än om man är invandrare/infödd.

Att kunskapsnivån i skolan sjunker skulle bero just på invandring har jag svårt att se. Mer troligt är att den beror på minskade resurser.

Jag ser absolut inga problem med personer som vill minska invandringen kraftigt. Men vill man inte då framstå som en person med "låg intelligens" och "låg kunskapsnivå" är det då viktigt att:
- Vara tydlig med definitioner. Vad är "massinvandring", vad är "svenskar" och "invandrare", vad är "fattiga pensionärer".
- Se vad grundproblemet är. Om problemet är att det finns för många analfabeter i Sverige, säg då det istället för att säga att det finns för många somalier i Sverige.
- Se, eller åtminstone försök att se, vad det är som måste lösas och om det finns alternativa lösningar. Om områden med enbart invandrare är ett problem, är då verkligen enda lösningen att begränsa nya invandrare? Om alternativa lösningar, tex att begränsa var nya invandrare får flytta, inte fungerar, berätta då varför.
- Lägg inte ord i munnen på det du argumenterar med (något som även gäller för de som argumenterar mot Sverigedemokraterna), att en person är nöjd med dagens invandring, eller till och med vill ha mer invandring, betyder inte att personen tycker gruppvåldtäkt begångna av invandre är bra.

Jag saknar en vettig debatt om invandring och integration som det är nu. Höjs nivån på debatten blir det intressantare, man får lära sig mer och kan med sakliga argument kanske till och med ändra uppfattning.

Massinvandring är endast ett vagt begrepp för personer, som själva förespråkar den!

Att dagens invandring till Sverige kan betecknas som just massinvandring torde alla upplysta personer med någon självbevarelsedrift vara ense om.

Du verkar vara urtypen för en PK-individ, som ser invandringen som ett rent "integrationsproblem". Vad sådana individer inte vill inse, eller medge, är att integrationsproblemen inte går att lösa - och det av en rad skäl. Dels därför att svenskarna inte ställer några krav på alla dessa MENA-invandrare, dels därför att MENA själva inte vill bli integrerade. Det är mycket bekvämare att skapa parallellsamhällen och subkulturer i Sverige!

Naturligtvis är det en myt, att invandringskritiska personer skulle vara ointelligenta! De ointelligenta är istället de, som håller käft och följer med strömmen. De tror att det gynnar deras karriärer - men i längden kommer de att skapa en katastrof för sig och sina barn...
Citera
2013-06-30, 16:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Frågan är intressant och relevant, men din trådstart är helt vedervärdig.

Var snäll och precisera, varför Info:s utmärkta trådstart enl. dig " är helt vedervärdig".
Citera
2013-06-30, 16:08
Bannlyst
Citat:
Det här kan naturligtvis diskuteras.

Men det är ett faktum att utan invandring i någon form skulle medelåldern öka. Vad har SD för lösning på det problemet?

Vi behöver inte ha invandring från tredje världen.

Det räcker med att släppa in europeiska invandrare för att lösa problemet med medelåldern.

Sparka ut alla utomeuropéer och ersätt med européer så blir det finfint!
Citera
2013-06-30, 16:09
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ok, vissa vill ha massinvandring av humanitära skäl. Men på vilket sätt är det "intelligent" och ett tecken på höga kunskaper, om konsekvenserna blir de jag räknade upp? Exempelvis att svenskar blir en minoritet i våra svenska städer?
Jag tror inte att de hävdar att det är deras stöd för invandring i sig som utmärker dem som intelligenta (eller att andras motstånd i sig är ett uttryck för ointelligens). Stödet för invandring är snarare ett uttryck för att de upplever sig ha mer upplysta värderingar än "pöbeln", såsom att lägga en större vikt vid internationell solidaritet. De upplever dessutom sig själva som mer intelligenta och välutbildade än pöbeln. Man kan ju diskutera hur mycket empirisk basis pöbel-konstruktionen har, men jag tror att det är en central del i mångas självbild att inte ingå i den. Så även i min.
Citera
2013-06-30, 16:18
Medlem
Jag har försökt svara som den mest hjärntvättade pk:it. Kanske ger det lite inblick i hur de tänker.

Citat:
- att svenskar blir minoritet i städer som Malmö, Stockholm, Göteborg, Södertälje mm
Alla som kommer hit blir svenskar --> svenskar blir aldrig en minoritet
Citat:
Ursprungligen postat av -Info
- att det bildas alltfler invandrargetton som Rosengård, Husby, Rinkeby, Fittja, Hovsjö osv
Det beror ju bara på att svenskar är rasister och vägrar integrera sig med invandrarna!
Citat:
- att forna stora svenska köpcentrum (t.ex Skärholmen C) inte längre har svenska besökare (inte många iaf)
Alla är svenskar!
Citat:
- att vi får alltfler zigenare och somalier i Sverige (varav många är analfabeter)
Det är ju bara bra, det är så tråkigt med alla gråa trista svenskar!
Citat:
- att Islam breder ut sig i Sverige
Det är väl härligt med mångkultur?
Citat:
- att svenskar måste köa allt längre för att få vård eftersom invandrare tar upp resurser
Myt
Citat:
- att vi satsar miljarder på ensamkommande afghaner, somalier mm istället för svenska fattiga pensionärer
Myt, dessutom ska ju pensionärerna ändå dö snart och invandrarna bara väntar på att få börja betala skatt!
Citat:
- att viss invandrarrelaterad brottslighet ökar kraftigt
Myt
Citat:
att vi får alltfler och allt värre kravaller och upplopp (som t.ex Husby nu senast)
Det beror på alla rasistiska svenskar, för att inte tala om nazistpoliserna
Citat:
- att kunskapsnivån i skolan ständigt sjunker (Sverige halkar efter internationellt)
Med andra ord, vi måste ta in fler invandrare för att höja snittet, svenskar är för dåliga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in