Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-02, 22:03
Medlem
osiriz88s avatar
Hur gör ni för att klara av vardagen med era kära husdjur? Själv är jag en djurälskare som är allergisk mot alla pälsdjur. Efter ca 10 minuters gosande med en katt så får jag klåda i ögonen. Dom blir helt röda och irriterade, och i värsta fall får jag även klåda på huden.

Inte kul alls, men vad kan man göra? Finns det ännu inget vaccin som fungerar? Människan kan snart vandra på planeten Mars, men att bota en jävla allergi går tydligen inte?

Jag tycker bara det är så tragiskt att vara dömd till ett liv utan husdjur. Visst kan jag skaffa en guldfisk eller en groda, men vafan..
Citera
2013-07-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Hur gör ni för att klara av vardagen med era kära husdjur? Själv är jag en djurälskare som är allergisk mot alla pälsdjur. Efter ca 10 minuters gosande med en katt så får jag klåda i ögonen. Dom blir helt röda och irriterade, och i värsta fall får jag även klåda på huden.

Inte kul alls, men vad kan man göra? Finns det ännu inget vaccin som fungerar? Människan kan snart vandra på planeten Mars, men att bota en jävla allergi går tydligen inte?

Jag tycker bara det är så tragiskt att vara dömd till ett liv utan husdjur. Visst kan jag skaffa en guldfisk eller en groda, men vafan..
Det finns faktiskt sprutor du kan ta på sjukhuset. Tar ca 2 år tror jag innan din allergi helt har försvunnit. Kommer ej ihåg va det hette men ring och kolla
Citera
2013-07-02, 22:07
Medlem
AIKDaniels avatar
Många tar väl piller för sin allergi? En släkting till mig är allergisk mot katter men då hon kom till oss förut då vi hade katt så tog hon alltid medicin och då klarade hon det utan problem. Har du testat det?
Citera
2013-07-02, 22:12
Medlem
Atticus-Finchs avatar
Har en familjemedlem som är pälsdjursallergiker men ändå hade katt. Katten fick aldrig vara i sovrummet och hon tog allergimedicin i mängder och gick igenom inhalatorer med täta mellanrum.

Hon kunde leva i samma hus som katten men det kliade i fingrar och sved i ögonen efter för mycket närkontakt. Det blev för jobbigt i längden och katten kunde till slut inte leva kvar, så nu har jag skrället hemma hos mig, men vi har mysigt

Om man är pälsdjursallergiker är väl fåglar det närmsta bästa sällskap man kan få?
Citera
2013-07-02, 22:13
Medlem
Sprutor är inget du bara kan ta på sjukhuset. Du måste ha speciella skäl som till exempel att du får riktigt kraftiga reaktioner. Allergivaccination hjälper bäst vid allvarlig allergi mot katt, kvalster eller pollen. Finns inget mot till exempel hundar.

Jag tar allergimedicin så gott som dagligen och de lindrar besvären men tar inte bort dem. Vissa hundar eller katter går inte alls trots allergimedicin. Då är det bara att tacka för sig.
Jag käkar Loratadin som är ett antihistamin. Gå till läkare och få recept. Svindyrt om du köper receptfritt och små förpackningar.

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-o...sdjursallergi/

I mina yngre dar utsatte jag mig så gott som varje dag för hundar och katter under flera månader. Detta körde min kropp i botten och blev helt utslagen i 3 mån. Så kan inte rekommendera att utsätta sig allt för mycket.
Senast redigerad av Jimpen 2013-07-02 kl. 22:22.
Citera
2013-07-02, 22:55
Medlem
Emhs avatar
Pröva dig runt bland olika raser, både bland hundar och katter finns det vissa raser som en del reagerar mindre på.
Detta är ju då väldigt olika från person till person, men har du tur kanske du hittar någon som fungerar.
Citera
2013-07-02, 23:00
Medlem
osiriz88s avatar
Vilket elände! Men tack i alla fall för svaren.

Får hoppas att vetenskapen lyckas fixa detta under min livstid.
Citera
2013-07-02, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88

Förut när jag var hemma hos min moster som hade katt så kliade det direkt i ögonen och det rann, snorade som fan och allt. Min pälsallergi var fan hemsk!

Nu har jag tre katter och en stor hund. Började knapra receptbelagda allergitabletter, nu tar jag dom aldrig mera efter 3 års djurägande. Nu känner jag inte av allergin alls. Som att jag blivit immun? Läkaren rekommenderade att jag hade ett ''allergifritt'' område i mitt hem, t.ex sovrummet. Så där får katterna inte vistas, fast hunden är där ändå och sover hehe. Det finns ett vaccin man kan ta vet jag, men det har jag inte gjort.
Citera
2013-07-02, 23:53
Medlem
stiff69s avatar
det finns sprutor man kan ta på sjukhuset, men det tar 3år innan man är klar.
min kamrat gjorde det och det funkade hur bra som helst.

det finns hundar och katter som är helt allergi vänliga, min mor är allergisk mot allt som har med päls att göra. direkt hon hälsar på hos någon med katter eller hund så börjar det klia i hennes ögon.

min mor skaffade en "chinese crested powder puff"....( dock så ser hennes hund inte så töntig ut som på google bilderna då våran är större och har kortare hår.) och min mor har inte haft nå problem med allergin.

de är allergi vänliga tack vare att det inte är päls dem har utan det är hår. (samma ph-värde elr något.)

dock så kanske inte alla tål dem ändå fast endel gör det.
Citera
2013-07-02, 23:55
Medlem
christerys avatar
Testat norsk skogskatt? jag är allergiker men reagerar inte på dom (var några i lägenheten) alls, vaknat upp med en av odjuren sovande på min mage.

Angora blir jag nästan dålig av bara i samma rum... Konstigt, båda har tjock päls.

Jag gillar hundar bättre, men vissa av dom är ju mer eller mindre illa dom åxå när det gäller allergin.

Det är inte djuret man är allergisk mot utan avföringen från kvalster som bor i pälsen - kanske lite badande av djuret och knapra clarityn kan fungera - men det blir lite dyrt.
Citera
2013-07-03, 10:52
Medlem
Själv är jag super-allergisk mot till exempel hundar, typ är jag i samma hus/lägenhet med en hund i över en timme så hostar/nyser jag och får 0 luft - klarar helt enkelt inte av det. Konstigt nog så fick jag utslag vid allergi test ca. 15 år sen för katt också, har dock en stor Maine Coon katt hemma i lägenheten och har inga problem alls. Antagligen så var utslaget på katten fel eller så har något förändrats, vet inte. Kanske borde testa vad du är allergisk mot exakt?
Citera
2013-07-06, 00:30
Medlem
emxies avatar
Jag var dum nog att tro att jag kunde ha en katt i min etta trots min allergi. Det kunde jag inte, så nu letar jag akut hem. Min hund går dock bra, men i perioder måste jag äta allergitabletter men det finns bra sådana receptfritt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in