2013-07-03, 16:32
  #1
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Tjena.

Jag håller på att skriva ihop en applikation där jag vill låta användaren kunna skriva egna "plugin"-script i Lua (eller något annat scriptspråk, Javascript kanske?).

Mitt mål är att användaren då kan lägga in sina script i en mapp "Scripts" t.ex., och ifrån min Java-applikation så ska jag helt enkelt iterera igenom mappen och köra dessa scripten.

Jag har googlat lite på det, men endast hittat interpreters vilket jag inte är intresserad av då jag inte är ute efter att baka in Lua-kod i Java-koden utan jag vill ju endast kalla på scripten.

Några tips?

EDIT: Som sagt, är öppen för förslag när det gäller scriptspråk. Om det finns något som lämpar sig bättre för just JVM, så uppskattar jag alla tips jag kan få
__________________
Senast redigerad av Mysfarbrorn- 2013-07-03 kl. 16:41.
Citera
2013-07-03, 21:28
  #2
Medlem
ToiletRelicTrees avatar
Nu är jag inte så insatt i hur exakt hur Lua fungerar, är det möjligt att att exekvera Lua-scripts från terminalen / cmd? I så fall är det ju bara köra shell-kommandon via Java, vilket du kan hitta info om här http://stackoverflow.com/questions/5...from-java-code .
Citera
2013-07-03, 21:33
  #3
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToiletRelicTree
Nu är jag inte så insatt i hur exakt hur Lua fungerar, är det möjligt att att exekvera Lua-scripts från terminalen / cmd? I så fall är det ju bara köra shell-kommandon via Java, vilket du kan hitta info om här http://stackoverflow.com/questions/5...from-java-code .

Tack för svaret! Dock skulle jag precis skriva här att jag har hittat lösningen

LuaJava är ett verktyg som används för att koppla ihop Java och Lua, och därmed även byta resurser med varandra. Om någon annan har behov av detta och vill veta lite mer så ges en presentation av LuaJava i denna artikel:
http://w3.impa.br/~rbs/pdf/GAMEON-NA07.pdf
Citera
2013-07-04, 15:31
  #4
Moderator
Protons avatar
groovy hade kanske kunnat vara ett annat alternativ, som jag förstår det har det "native"-stöd i java.
Citera
2013-07-04, 17:50
  #5
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
groovy hade kanske kunnat vara ett annat alternativ, som jag förstår det har det "native"-stöd i java.

Grymt, det verkar ju faktiskt lämpa sig bättre då Groovy körs under JVM

Tack så mycket!
Citera
2013-08-14, 20:02
  #6
Medlem
https://github.com/krka/kahlua2
Citera
2013-08-14, 22:04
  #7
Medlem
Mr.Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysfarbrorn-
Tjena.

Jag håller på att skriva ihop en applikation där jag vill låta användaren kunna skriva egna "plugin"-script i Lua (eller något annat scriptspråk, Javascript kanske?).

Mitt mål är att användaren då kan lägga in sina script i en mapp "Scripts" t.ex., och ifrån min Java-applikation så ska jag helt enkelt iterera igenom mappen och köra dessa scripten.

Jag har googlat lite på det, men endast hittat interpreters vilket jag inte är intresserad av då jag inte är ute efter att baka in Lua-kod i Java-koden utan jag vill ju endast kalla på scripten.

Några tips?

EDIT: Som sagt, är öppen för förslag när det gäller scriptspråk. Om det finns något som lämpar sig bättre för just JVM, så uppskattar jag alla tips jag kan få

Java har inbyggt stöd för Javascript via javax.script paketet (http://docs.oracle.com/javase/7/docs...e-summary.html). Java 8 kommer även inkludera en ny Javascripts motor.

Exempel:
Kod:
ScriptEngineManager scriptManager = new ScriptEngineManager();     
ScriptEngine scriptEngine scriptManager.getEngineByName("JavaScript");
scriptEngine.eval("print('Hello from Javascript');"); 
Citera
2013-08-15, 00:48
  #8
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Tack för svaren. Det slutade dock med att jag använde Groovy istället för Lua.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in