Citat:
Tänk såhär.
Du vet i radion att det inte finns en ledig polispatrull i närheten.
Du är ensam med din hund.
Du möter - ensam med hund - en blodig narkotikapåverkad man.
Han twitchar och är instabil som fan. Han kan ha en kniv eller vad som helst i fickan.
Han pratar om att spränga gatan, samma dag som det hittats bomber i stockholm vid en bank.
Du säger att han ska lägga sig ner. Han twitchar och rycker lite bara.
Du skriker LÄGG DIG NER. Han står fortfarande kvar och flåsar mot dig.
LIGG NER! Du drar ut batongen och är asrädd. Han är stor, du är liten.
Han står kvar och du säger åt hunden "Buss på!" (Eller Pass på som det står i filmen?)
Du ser hur han tar tag i din hunds ansikte, rycker och klämmer. Adrenalinet pumpar som fan, du slår honom, ingen effekt, han håller på med din hund igen. Vad gör han? Du ser inte. Hugger han hunden med kniv? Batong igen, ingen effekt. Dubbelhandslag, ingen effekt. Igen. Ingen reaktion från honom.
Hunden får ner honom, men han gör motstånd. Slag igen. lite effekt, igen. Han lugnar sig.
"Ligg ner" Hunden avbryter. Mannen ligger kvar och slagen ger äntligen effekt.
In med batongen och rapportera snabbt.
Det är nog jävligt läskigt att ensam möta en riktigt nerknarkad blodig man, som misshandlat två och slagit sönder en ruta.
Läs min text ovan. Jag skulle varit pissrädd. Många narkomaner har knivar och kanyler på sig, mer regel än undantag i min erfarenhet.
Du är ensam med din hund.
Du möter - ensam med hund - en blodig narkotikapåverkad man.
Han twitchar och är instabil som fan. Han kan ha en kniv eller vad som helst i fickan.
Han pratar om att spränga gatan, samma dag som det hittats bomber i stockholm vid en bank.
Du säger att han ska lägga sig ner. Han twitchar och rycker lite bara.
Du skriker LÄGG DIG NER. Han står fortfarande kvar och flåsar mot dig.
LIGG NER! Du drar ut batongen och är asrädd. Han är stor, du är liten.
Han står kvar och du säger åt hunden "Buss på!" (Eller Pass på som det står i filmen?)
Du ser hur han tar tag i din hunds ansikte, rycker och klämmer. Adrenalinet pumpar som fan, du slår honom, ingen effekt, han håller på med din hund igen. Vad gör han? Du ser inte. Hugger han hunden med kniv? Batong igen, ingen effekt. Dubbelhandslag, ingen effekt. Igen. Ingen reaktion från honom.
Hunden får ner honom, men han gör motstånd. Slag igen. lite effekt, igen. Han lugnar sig.
"Ligg ner" Hunden avbryter. Mannen ligger kvar och slagen ger äntligen effekt.
In med batongen och rapportera snabbt.
Det är nog jävligt läskigt att ensam möta en riktigt nerknarkad blodig man, som misshandlat två och slagit sönder en ruta.
Läs min text ovan. Jag skulle varit pissrädd. Många narkomaner har knivar och kanyler på sig, mer regel än undantag i min erfarenhet.
Och därför är du inte polis. Med den bild som har målats upp av händelsen finns absolut ingen anledning att bussa hunden på honom. Hade han dragit fram ett vapen, visst. Nu var så inte fallet. Jag blev väldigt förvånad när hon började skrika på honom. Hade hon behållit sitt lugn hade denna tråd inte ens existerat. Poliser borde väl vara lite mer van att handskas med påverkade människor? Att skrika, dra fram batongen och skicka hunden inom loppet av 5 sekunder är väl knappast det rätta handlingssättet.