Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

JK friar intervju med David Irving från hets mot folkgrupp

flashback.se

Justitiekanslern (JK) har friat Realisten.se från hets mot folkgrupp. Anmälan gällde en intervju med David Irving publicerad 2010.

Läs hela artikeln
2013-07-13, 12:52
Medlem
Friad från hets mot folkgrupp, detta hade inte skett om det var muslimer i fråga som anmält..

Vad tycker ni? Det är rätt, men detta borde även ske t.ex fallet där en svensk skämtade om somalier.....

mvh
Citera
2013-07-13, 12:57
Medlem
Tidningar har ett extra skydd som inte privatpersoner har. Det är skillnaden.
Citera
2013-07-13, 13:25
Medlem
M.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Tidningar har ett extra skydd som inte privatpersoner har. Det är skillnaden.

JK friar ju dock med hänvisning till YGL och inte TF.

Är också ibland skeptisk till hur HMF används, men är samtidigt mycket intresserat av att se nyfascisterna bortförklara detta. Vi har redan hört att det är pga. att det handlar om judar och inte muslimer, vilket SvP:arna omöjligt kan hålla med om, judarna styr ju utan tvekan DO och JK.
Citera
2013-07-13, 20:25
Medlem
Jomsvikings avatar
Har läst igenom intervjun och förstår inte alls vad som skulle kunna utgöra "hets mot folkgrupp".

Det är synnerligen allvarligt när våra skattemedel slösas bort på så uppenbart nonsens som denna förundersökning helt uppenbart är.

Är det inte lite märkligt att gammelordningens massmedia utan ett uns självkritik å ena sidan fördömer Nordkorea och å andra sidan rapporterar om sådant här utan att objektivt förklara vilket nonsens det här skådespelet är?
Citera
2013-07-13, 22:17
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Stanfield
Fast JK citeras så här i Flashbacks artikel:

"Den anmälda artikeln innehåller i vissa delar uttalanden som helt klart måste uppfattas som nedsättande för judar. Med de utgångspunkter som har angetts ovan, och med beaktande av det särskilda skydd som den anmälda webbsidan har enligt YGL, anser Justitiekanslern emellertid att innehållet i artikeln inte utgör hets mot folkgrupp. Förundersökning ska därför inte inledas."
Citera
2013-07-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomsviking
Det är synnerligen allvarligt när våra skattemedel slösas bort på så uppenbart nonsens som denna förundersökning helt uppenbart är.

Jag skulle säga att ett sådant här uttalande från JK är mycket väl spenderade skattepengar då det är något att hänvisa till i framtida rättsfall.

Det är inte ett prejudikat men domstolen ska ta hänsyn till justitiekanslers bedömning.
Citera
2013-07-14, 02:40
Medlem
M.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Fast JK citeras så här i Flashbacks artikel:

"Den anmälda artikeln innehåller i vissa delar uttalanden som helt klart måste uppfattas som nedsättande för judar. Med de utgångspunkter som har angetts ovan, och med beaktande av det särskilda skydd som den anmälda webbsidan har enligt YGL, anser Justitiekanslern emellertid att innehållet i artikeln inte utgör hets mot folkgrupp. Förundersökning ska därför inte inledas."

Nu kommer jag inte ihåg hur YGL ser ut, var ett tag sedan jag läste den, men vad är det för särskilt skydd tidningar har? Som inte gäller oss andra då.

Citat:
Ursprungligen postat av Jomsviking

Vet inte riktigt vad du babblar om, men ha i åtanke att artikelnamnet var missvisande, Realisten har inte blivit friade.. I citatet från JK säger man nämligen att ingen förundersökning ska inledas. Att JK motiverar varför man inte vill inleda förundersökning kan förvisso ses som slöseri på skattepengar, men jag ser det snarare som "demokrati".
Senast redigerad av M.Stanfield 2013-07-14 kl. 02:44.
Citera
2013-07-15, 22:41
Medlem
Citat:

Är också ibland skeptisk till hur HMF används, men är samtidigt mycket intresserat av att se nyfascisterna bortförklara detta. Vi har redan hört att det är pga. att det handlar om judar och inte muslimer, vilket SvP:arna omöjligt kan hålla med om, judarna styr ju utan tvekan DO och JK.

Bortförklara vad? Att något bra skett på svensk mark? Varför skulle nyfascister ( vilket såklart inkluderar alla som läst realisten? ) ha något intresse i att förklara varför något gått rätt till vid ett tillfälle? En väl fungerande lag kännetecknas inte av att de som borde vara oskyldiga, ibland frias.
Citera
2013-07-17, 11:01
Medlem
Samariterstrasses avatar
Citat:
Nu kommer jag inte ihåg hur YGL ser ut, var ett tag sedan jag läste den, men vad är det för särskilt skydd tidningar har? Som inte gäller oss andra då.

Det var även ett tag sedan jag läste YGL och TF. Men om jag inte missminner mig så gäller TF endast tryckt skrift (alltså fysiskt). YGL tillämpas på tidsskrifter och liknande när överföringen sker via "elektromagnetiska vågor" (m.a.o. digitalt), och jag är rätt säker på att det kräver ett utgivningsbevis (liknande TF). Skummade lite i YGL nu och det verkar vara 1 kap. 9 § där det står utförligare.
Citera
2013-07-17, 22:28
Medlem
Jomsvikings avatar
Citat:
Vet inte riktigt vad du babblar om, men ha i åtanke att artikelnamnet var missvisande, Realisten har inte blivit friade. I citatet från JK säger man nämligen att ingen förundersökning ska inledas. Att JK motiverar varför man inte vill inleda förundersökning kan förvisso ses som slöseri på skattepengar, men jag ser det snarare som "demokrati".

Varför ska våra skattepengar användas till sådant sinnessjukt nonsens som att utreda "hets mot folkgrupp" när vi har uteliggare på gatorna, kvinnor som gruppvåldtas och pojkar som rånas och skärs ned för att de är av svenskt ursprung!?

Vad är det för någonting som är "demokratiskt" med åsiktslagar riktade mot det egna folket? Är det inte meningen att staten ska skydda och bevaka svenska folkets intressen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in