Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-19, 11:56
  #1
Medlem
White Christmass avatar
Ett av Aftonbladets framtidsnamn uttalar sig att man visst granskar alla partier i Sverige lika.

Citat:
Hej!

Jag är en av journalisterna på AB som har skrivit artiklarna ni här diskuterar. Jag tänker inte berätta någonting om hur vi får tag i information på grund av källskydd. Men jag kan dementera uppgiften, som jag har sett i några av inläggen, att anmälaren har kontaktat oss. DET. STÄMMER. INTE.

Inte heller stämmer den vansinniga teorin om att vi på AB på något försöker sätta dit SD. Vi hade gjort samma sak om det hade handlat om något annat parti.

Mvh
Kenan


Stämmer det som turken Kenan säger att Aftonbladet granskar alla lika?

Finns exempel på där Aftonbladet inte granskar riksdagspartierrna lika?


Jag har hittat ett exempel:

Googlar man efter vad Aftonbladet har skrivit om gruppvåldtäkten utförda av vänsterpartiets gäng i Almedalen så får man en länk till.... Aftonbladets artikel om Sverigedemokratens sexuella ofredande.

Kenan vad hände med artiklarna och förstasidorna på Aftonbladet om gruppvåldtäkterna (minst 2 st) I Almedalen utförda av sympatisörer till och ditbjudna av Vänsterpartiet om det nu är så att ni skriver lika om alla partier?
Citera
2013-07-19, 12:14
  #2
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
Skulle du kunna länka till det du citerar? Jag har googlat men icke.
Citera
2013-07-19, 12:31
  #3
Medlem
White Christmass avatar
Det blir ju väldigt lite rapporterat när det är invandrare som våldtar etnisk svensk flicka. Det är ju knappast någon nyhet.

Har ingen etablerad media skrivit om brottet då tar inte heller Wikipedia med det på sin sida. Så detta är självklart medvetet för att tysta ner denna typ av brottslighet.

Men som sagt mycket mer allvarligare brott men inte mycket skrivet. Vänsterpartiet är ansvariga att dessa gruppvåldtäkter skedde men media har lagt locket på för att det skadar vänsterblocket.
Citera
2013-07-19, 12:42
  #4
Medlem
Psychotics avatar
Att Reinfeldts nam dök upp i kundlista hos en prostituerad vart det ju ovanligt tyst, ovanligt snabbt.
Nu har detta inte hänt Åkesson men skulle det ske så skulle det skrivas om det i veckor.
Citera
2013-07-19, 12:49
  #5
Medlem
Nazists avatar
Japp, och vad är källan till det du har citerat? Om det är en direktkommunikation med dig kanske det inte är så bussigt att kalla honom för "turken", när han avslutar med "Mvh" samt sitt riktiga namn och besvarar din frågeställning så gott han kan, eller vad säger du?
Citera
2013-07-19, 13:00
  #6
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Balkongkastande miljöpartisten i Norrkoping har väl inte AB nämnt partitillhörighet på och det borde vara av större intresse då det är ett betydligt grövre brott.

Miljöpartisten som körde Taxi och förgep sig på en förståndshandikappad är ytterligare ett fall.

Nej du Kenan, det blir inte spännande, du kommer att förlora stort.
https://twitter.com/Kenan_Habul/stat...52538442317824
Citera
2013-07-19, 13:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazist
Japp, och vad är källan till det du har citerat? Om det är en direktkommunikation med dig kanske det inte är så bussigt att kalla honom för "turken", när han avslutar med "Mvh" samt sitt riktiga namn och besvarar din frågeställning så gott han kan, eller vad säger du?
https://www.flashback.org/sp44382925

Det är ju allmänt känt att svensk media i allmänhet och Aftonbladet och Expressen i synnerhet svartmålar SD varje gång de får möjlighet, medan de går lite mer varsamt fram när det gäller andra partier. Jag förstår inte hur Kenan ska lyckas tvätta bort den stämpeln, men han får gärna försöka.
Citera
2013-07-19, 13:09
  #8
Medlem
en sak som ni inte verkar förstå är att varje enskild händelse värderas utifrån sitt nyhetsvärde.

jag har inte jobbat under almedalsveckan, så jag vet inte hur resonemanget gick, men de misstänkta var inte vänsterpartister. hade de haft en ställning motsvarande den som personen i det aktuella sd-fallet hade i sitt parti, hade förmodligen annan nyhetsbedömning gjorts.

jag lovar att jag hade slagits för att vi ska bevaka det på samma sätt.

jag har skrivit det i den andra tråden, men det tål att upprepas här också. ni har väl inte missat håkan juholt. sen kan vi nämna omar mustafa. lars ohly, centerpartiets idéprogram. littorin. plus en massa andra skandaler med medlemmar i andra partier i huvudrollen.
__________________
Senast redigerad av Kenan-Habul-AB 2013-07-19 kl. 13:18.
Citera
2013-07-19, 13:16
  #9
Medlem
Troians avatar
Helt riktigt, Sverigedemokraterna behandlas inte som andra partier. Om exempelvis Johan Pehrson, rättspolitisk talesperson i folkpartiet, skulle filmas viftande med järnrör på stan så hade denne fått utstå ett betydligt värre mediadrev än vad Kent Ekeroth fick. Johan Pehrson hade naturligtvis också snabbt fått avgå, och avsluta hela sin politiska karriär. Men i SD är personer som Kent Ekeroth välkomna, vilket ju också visar att SD faktiskt inte är som andra partier.

Mediagranskningen av SD är för mesig, journalisterna (främst inom public service) tenderar att inte våga ha samma kritiska förhållningssätt till SD som till andra partier. Förmodligen är de rädda att stöta sig med en liten men högljudd minoritet.
Citera
2013-07-19, 13:20
  #10
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenan-Habul-AB
en sak som ni inte verkar förstå är att varje enskild händelse värderas utifrån sitt nyhetsvärde.

jag har inte jobbat under almedalsveckan, så jag vet inte hur resonemanget gick, men de misstänkta var inte vänsterpartister. hade de haft en ställning motsvarande den som personen i det aktuella sd-fallet hade i sitt parti, hade förmodligen annan nyhetsbedömning gjorts.

jag lovar att jag hade slagits för att vi ska bevaka det på samma sätt.

jag skrivit det i den andra tråden, men det tål att upprepas här också. ni har väl inte missat håkan juholt. sen kan vi nämna omar mustafa. lars ohly, centerpartiets idéprogram. littorin. plus en massa andra skandaler med medlemmar i andra partier i huvudrollen.
Juholt börjad ni grilla hårt när dina chefer bestämt att han måste bort för att rädda S och ni lyckades ju också. Mona klarade sig däremot lindrigt undan då bara en bråkdel av alla hennes förseelser togs upp i AB.
Citera
2013-07-19, 13:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Juholt börjad ni grilla hårt när dina chefer bestämt att han måste bort för att rädda S och ni lyckades ju också. Mona klarade sig däremot lindrigt undan då bara en bråkdel av alla hennes förseelser togs upp i AB.

du menar på fullt allvar att AB:s chefer bestämde sig för att grilla juholt för att rädda sossarna?


Citera
2013-07-19, 13:35
  #12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenan-Habul-AB
du menar på fullt allvar att AB:s chefer bestämde sig för att grilla juholt för att rädda sossarna?



Nja. Men Juholt hade stort stöd på gräsrotsnivå inom socialdemokratin, utanför storstadslänen. Bland högt belånade innerstadsjournalister på dagspressen så var stödet kanske inte riktigt lika högt. Jag tror nog att det kan ha spelat in i granskningen av Juholt. Tror du inte?

Edit: Medierna i P1 hade hösten 2011 ett reportage om Aftonbladets, och övriga mediers, jakt på Juholt. Vet inte om du också hört det.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4751908

Citat:
Veckans stora mediehändelse är utan all konkurrens avslöjandena om Håkan Juholts bostadsbidrag och socialdemokraternas inre kaos. Men ganska snart kom kritiken om att medierna fått frispel och börjat hetsa för jaktens egen skull. Och Medierna har åkt upp på Aftonbladet, där allt började för en vecka sedan, och talat med Jan Helin.
Medan vi väntar på intervjun hörs Jan Helin och en kollega diskutera. Vi hoppas att Juholt avgår idag, säger kollegan. Ja, säger Jan Helin innan han kommer in till intervjun.
Där börjar vi intervjun om berättigade frågor, anonyma källor och journalister som jagar i varandras fotspår.
__________________
Senast redigerad av Troian 2013-07-19 kl. 13:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback