Citat:
Ursprungligen postat av
Arctic Monkey
Rtt larvig frga. Det r ingen chans att Tarantino kan mta sig med vr tids kanske strste regissr Scorsese.
Om jag ska vara hrd har ju Tarantino mest blivit en citatmaskin och internetforumfanboy-magnet som slpper film med massa referenser till riktiga mstare och annan skrpkultur. Mycket vld, tortyrporr och annat trams istllet fr riktig filmkonst som Scorsese med flera sysslar med. Det r fr mig rtt uppenbart att Tarantino har dlig koll p fotot. Hans filmer prglas sllan av srskilt fin knsla fr frger eller srskilt bra kameraarbete. Det r dliga derivat i det hr avseendet. Jag ger honom cred fr att han kom in p 90-talet och gjorde tre solida till bra filmer (Jackie Brown r min favorit, men den r nd bara en bra film), men sedan dess har han inte utvecklats ver huvud taget.
Visst r han duktig p dialoger och sjlvreflekterande "coola" grejer, men det r inte i nrheten av de stora som sysslar med sann konst. Han har uppenbart potential, men gr inget vidare med den.
Caset fr Scorsese ska jag vl inte ens behva gra tycker jag.
Kolla igenom Pulp Fiction, Jackie Brown, Kill Bill Vol. 1, Inglourious Basterds och Django Unchained en gng till. Sga vad man vill om hans filmer, men fotot gr bara inte att klaga p.
Sen, vad r kta filmkonst egentligen? Scorseses mest lskade filmer r sprngfyllda med vld och scener som mer verkar vara musikvideor n vanliga spelfilmsscener. Scorsese r trots allt skolad av Corman, och det r vldigt tydligt.