Flashback bygger pepparkakshus!
2007-06-26, 21:24
Medlem
Glada Taskens avatar
tror inte på spöken
Citera
2007-06-26, 21:34
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkan79
Ja faktiskt! Med lite god vilja ser det ut som att "den" liksom svänger med armarna och promenerar fram. Kul att fler än jag ser det. Om man sedan tolkar det som ett troll, en liten gumma eller en karaktär ur ett tv-spel beror väl på var och ens individuella referenser och fantasi.

En väldigt intressant filmsnutt - tackar för att du delade med dig av den!

Just att objektet ser ut att ha relativt "mänskliga" rörelser gör det hela än mer intressant; pappers- och plastpåsar och annat skräp har helt annorlunda karaktäristiska rörelsemönster. Om man synar filmen sekvens för sekvens, så blir dessutom intrycket att objektet - i de första bildrutorna där det dyker upp - nästan ser ut att "materialiseras".

Som TEO säger kan det ju dock röra sig om ett bildkomprimeringsfenomen. Det som talar emot detta är att objektet är relativt stort; komprimeringsfenomen är oftast begränsade rent ytmässigt. Dessutom brukar de inte röra sig åt motsatt håll som kameran panorerar, utan brukar snarare följa kamerans rörelse.
Citera
2007-06-26, 23:39
Medlem
foffens avatar
haha, va fan jag hittade ju bigfoot bakom det stånde trädet som är i bild mellan ca 4-6 sekunder, körde det på frame by frame och det ser fan ut som nått.

Jag tror ni sprang på en super hemlig konferans för hemliga varelser! Bigfoot å små skogstroll, för mycket för att va slumpen
Citera
2007-06-26, 23:46
Medlem
JazzforMiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foffen
haha, va fan jag hittade ju bigfoot bakom det stånde trädet som är i bild mellan ca 4-6 sekunder, körde det på frame by frame och det ser fan ut som nått.

Jag tror ni sprang på en super hemlig konferans för hemliga varelser! Bigfoot å små skogstroll, för mycket för att va slumpen

haha, jag såg också något som liknande bigfoot, trodde först att det var "trollet" .

Jag gillar din konferensteori!
Citera
2007-06-27, 00:05
Medlem
foffens avatar
Jobbiga med Taps är ju att de nästan hela tiden ser nått men alltid så "råkar" kameran missa det med en hårsmån om å om å om igen. å ändå verkar de ha 100 kameror med sig (eller 5-10 st iaf)...
filma mera!
Citera
2007-06-27, 00:55
Medlem
Cryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foffen
Jobbiga med Taps är ju att de nästan hela tiden ser nått men alltid så "råkar" kameran missa det med en hårsmån om å om å om igen. å ändå verkar de ha 100 kameror med sig (eller 5-10 st iaf)...
filma mera!

Fast de kompenserar ju det oftast med "bevis" från andra kameror. Men jo, du har rätt. De kan tydligen inte använda "head-cams" heller för de stör de andra utrustningarna. Sen skulle det inte hjälpa så mycket tror jag, eftersom att om du ser någonting i ögonvrån och du vänder dig snabbt för att kameran ska se det, så kommer nog inte den att hänga med eftersom du vänder dig för snabbt.
Citera
2007-06-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Är det bara jag som inte ser vad fan ni snackar om? Hur många sekunder in i filmen ska man se nått spännande säger du?

Sju, som sagt. Men jag kan inte lova att du finner det spännande.

Citat:
Ursprungligen postat av Glada Tasken
tror inte på spöken

Inte jag heller.

Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
En väldigt intressant filmsnutt - tackar för att du delade med dig av den!

Just att objektet ser ut att ha relativt "mänskliga" rörelser gör det hela än mer intressant; pappers- och plastpåsar och annat skräp har helt annorlunda karaktäristiska rörelsemönster. Om man synar filmen sekvens för sekvens, så blir dessutom intrycket att objektet - i de första bildrutorna där det dyker upp - nästan ser ut att "materialiseras".

Som TEO säger kan det ju dock röra sig om ett bildkomprimeringsfenomen. Det som talar emot detta är att objektet är relativt stort; komprimeringsfenomen är oftast begränsade rent ytmässigt. Dessutom brukar de inte röra sig åt motsatt håll som kameran panorerar, utan brukar snarare följa kamerans rörelse.

Jättekul att du finner den intressant! Jag är som sagt helt oupplyst vad gäller bildkomprimering men efter vad jag förstår verkar det vara en rimlig förklaring.
Citera
2007-06-27, 12:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Tittar man riktigt noga så "rör" sig inte den vita figuren. Det bara upplevs så..Kolla själv!
Citera
2007-06-27, 14:21
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tittar man riktigt noga så "rör" sig inte den vita figuren. Det bara upplevs så..Kolla själv!

Right on dude. Rörelsen är en illusion skapad av kompressionsartefakter ifrån bildbehandlingen av filmen. Det som talar för att det är artefakter är att filmen är av usel kvalité. Anledningen till detta är att man antingen har använt en dålig (mobil)kamera eller saboterat filmen genom att ha för hög komprimering.

Det finns inga monster i garderoben eller under sängen. Någon som vill titta efter
Citera
2007-06-27, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Right on dude. Rörelsen är en illusion skapad av kompressionsartefakter ifrån bildbehandlingen av filmen. Det som talar för att det är artefakter är att filmen är av usel kvalité. Anledningen till detta är att man antingen har använt en dålig (mobil)kamera eller saboterat filmen genom att ha för hög komprimering.

Det finns inga monster i garderoben eller under sängen. Någon som vill titta efter

Kompressionsartefakter alltså. Tack igen TEO. Jag ska meddela vännerna att mysteriet äntligen är löst. Case closed.

Förresten, bara för att klargöra; det är inte filmat med mobilkamera men väl en liten kompaktkamera av tidigare modell, därav den dåliga kvalitén. Filmen är alltså inte medvetet saboterad i efterhand eller så.
Citera
2007-06-27, 15:54
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkan79
Kompressionsartefakter alltså. Tack igen TEO. Jag ska meddela vännerna att mysteriet äntligen är löst. Case closed.

Förresten, bara för att klargöra; det är inte filmat med mobilkamera men väl en liten kompaktkamera av tidigare modell, därav den dåliga kvalitén. Filmen är alltså inte medvetet saboterad i efterhand eller så.

Näpp det trodde jag inte heller. De som gör sådana saker brukar argumentera kraftfullt för sin sak och kalla oss skeptiker både det ena och det andra. Inget av detta har du gjort så det talar för att allt är äkta enligt mig i varje fall. Om du vill ha roligt så skicka in filmen till http://paranormal.about.com/ De idioterna tar in vad som helst. Jag själv har en del "paranormala" foton på de sajten. Oh! Stygga mig jag har ju lurat dom
Citera
2007-06-27, 16:13
Medlem
Ja, det är ganska lätt att ha roligt åt new-agefolk. Det är ganska få av dem som tänker kritiskt, om det inte gäller att vara kritisk mot personer som inte sväljer alla historier för då är de snabba att skälla på folk. Inte underligt att de tar med dina foton Teo, de kan väl aldrig tänka sig att det INTE är paranormala grejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in