Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-19, 13:25
  #1
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tjena.

Jag vill inom en snar framtid leva och klara mig på egen hand så mycket som möjligt utan inblandning av diverse myndigheter, elbolag, och så vidare.

Jag vill ha ett eget litet jordbruk där jag är själförsörjande på det mesta, kött, mejerivaror, energi, potatis och liknande.

Hur många och vad för slags djur bör jag ha?

Vad kan det tänkas kosta att köpa ett litet jordbruk?

Jag antar att jag måste ha nån liten inkomst, men är inte ute efter att försöka bli rik, utan bara ha så jag klarar mig, och inte behöver köpa annat än kläder, medicin, och dylikt jag inte kan göra själv, och sånt jag inte kan odla själv eller inte är värt att odla för att man måste förädla grödan på ett sätt som kostar mer än det smakar.

Jag kommer att använda mig av modern teknik, jag är inte ute efter att leva som för 200 år sedan.

Vi säger att jag köper gården kontant och inte har några lån att betala av.

Hur är det att leva så? Är det slitsamt? Det måste väl ändå vara bättre än att stå vid löpande bandet resten av livet..

Jag har ingen erfarenhet av jordbruk, men man lär sig väl, och kan väl läsa sig fram till massa saker?

Notera att det är ett litet jordbruk som bara ska täcka min och min familjs behov.
Citera
2005-06-19, 13:28
  #2
Medlem
Makehastes avatar
Kul! Läs mer här: www.alternativ.nu

PS. Fun fact: Min flickväns mamma skriver i Åter. DS
Citera
2005-06-19, 13:34
  #3
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Kul! Läs mer här: www.alternativ.nu

PS. Fun fact: Min flickväns mamma skriver i Åter. DS
Tackar tackar! Här ska läsas!
Citera
2005-06-19, 15:35
  #4
Medlem
Draugs Hargs avatar
Har herrn kollat på River Cottage?

Själv har jag faktiskt tänkt lite på hur det skulle kunna se ut att vara självförsörjande. Personligen skulle jag nog ha svårt att hålla reda på alla djur, födslar, sjukdom, avlivning osv osv.

Intressant sida Makehaste
Citera
2005-06-19, 15:45
  #5
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugs Harg
Har herrn kollat på River Cottage?

Nej, det har jag inte

Håller med om sidan, sitter och läser som besatt på forumet, alternativ ekonomi! Vilka berättelser!! Inspirerande och lärorikt!
Citera
2005-06-19, 21:46
  #6
Medlem
sås på slipsens avatar
Det gick ett program i höstas om en familj som gjort och tänkt precis som du.
Efter att ha sett det programmet kan jag ju inte påstå att jag var eld och lågor, direkt.
En förbannad massa umbäranden, ingen tid eller pengar till övers och till råga på allt verkade de vara beroende av allmosor i form av kläder och leksaker till barnen av sina grannar och bybor.

Usch.
Citera
2005-06-19, 21:51
  #7
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Stefan Sundström försökte väl sig på det där för ett antal år sen, men gav upp efter ett tag...
Citera
2005-06-19, 21:59
  #8
Medlem
Bråkmakarns avatar
Ja, jag har läst på den där sidan Mocken tipsade om hela dagen. Lätt verkar det inte vara, tar tydligen bra lång tid innan man blir självförsörjande på det mesta, upp till 20 år läste jag
Citera
2005-06-23, 16:27
  #9
Medlem
Baskis avatar
Om jag skulle skaffa mig ett mindre jordbruk så skulle jag nog
satsa på att föda upp kalvar, kanske ha några höns.
2 hästar också.

Sen skulle jag odla potatis och hö, kanske lite morötter och några
tomater i ett växthus.
Citera
2005-06-23, 16:46
  #10
Medlem
^swestres^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Om jag skulle skaffa mig ett mindre jordbruk så skulle jag nog
satsa på att föda upp kalvar, kanske ha några höns.
2 hästar också.

Sen skulle jag odla potatis och hö, kanske lite morötter och några
tomater i ett växthus.
Hehe, ska du odla hö? Själv ska jag odla sylt, marmelad och pommes frittes.

Kossor är ett helvete att ha, måste besiktigas och man får inte slakta dom själv (reserverar mig för fel). Nä, då skulle jag satsa på höns för äggens skull och kanske slakta en då och då.

Hällre en cykel än en häst. Dom är så jävla dryga.

El och kläder blir nog största problemet skulle jag tänka mig.
Citera
2005-06-27, 03:26
  #11
Medlem
En get är bättre än en ko fast getmjölk är kanske inte lika gott som komjölk.
Några höns måste man ha.
Man kan odla potatis, lök, rotsaker som man kan spara och äta över vintern. Har läst någonstans att det är bra att förvara rotsakerna i sand så håller de sej fräscha länge. Om det finns sjö eller hav i närheten kan du fiska.
Det låter spännande att leva på självhushåll. Jag tror att det är lättare i södra Sverige för man för det är lättare att odla i ett varmare klimat.
I norra Skåne kan man fortfarande hitta billiga hus och små lantbruk.
Citera
2005-07-05, 04:46
  #12
Medlem
Se till att storebror inte räknar dina kossor då det finns div bestämmelser för att ha ett gäng.
Gå en slaktkurs och lär dig tycka om saltat och torkat kött om du ska klara dig på väldigt lite el.


Kossor brukar kräva elstängsel=ännu mera el,fast taggtråd iofs borde hålla dem i schack.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback