2013-08-05, 06:28
Medlem
Hej söker en bil som är en 2006-2009 för runt 100 000 kr. Gärna 4 eller 5 sitsig. 2,2 motor eller större.

Liten och snygg http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rera_front.JPG

Breran är så grymt snygg. Vill verkligen ha den, och den är billig när man köper den begagnad pga att Alfa rasar i pris.

Men den är lite för liten i baksätet, och det är svårt att ta med sig något då bagaget är så litet. Den drar även mycket och är dyr i service och försäkring.

Vad för liknande bilar finns det. Utseendet är viktigt för det har verkligen Breran!
Citera
2013-08-05, 08:46
Medlem
Forbliranonyms avatar
Audi A3 sportsback skulle jag satsa på om jag vore du. har alla dina önskemål. Vill du låna pengar finns ju alltid nya v40.
Citera
2013-08-05, 10:34
Medlem
watcher1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Audi A3 sportsback skulle jag satsa på om jag vore du. har alla dina önskemål. Vill du låna pengar finns ju alltid nya v40.

Håller med om A3 Sportback. Du får visserligen en 2,0- motor, men med turbo så har den ju 200 hk och kan fås med Quattro. Visst, finns en v-6 på 3,2 liter men den skulle jag undvika bl.a pga bränsletörst men framför allt pga kamkedjorna..
Sportbacken är praktisk och ser, i mina ögon, bra ut med snygga fälgar..
Citera
2013-08-05, 11:32
Medlem
Visst Audi A3 i all ära. Men att jämföra utseendet med Breran går inte.

Får tänka över det lite ifall jag kan leva med det kompakta baksätet och lilla bagaget.

Kanske kan kika på andra Alfa märken kanske den nya Mito eller Guilletta.
Citera
2013-08-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freakonomics

Får tänka över det lite ifall jag kan leva med det kompakta baksätet och lilla bagaget.

Brera....mm...!

Urläcker! Sägs väl att den ska vara lite trögare än gamla Alfor tyvärr, lite mer Audi och lite mindre Italien. I övrigt sägs de vara riktigt bra, jag har haft flera Alfor och skulle inte tveka att köpa en igen.
Citera
2013-08-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Brera....mm...!

Urläcker! Sägs väl att den ska vara lite trögare än gamla Alfor tyvärr, lite mer Audi och lite mindre Italien. I övrigt sägs de vara riktigt bra, jag har haft flera Alfor och skulle inte tveka att köpa en igen.
Jo, inte många bilar man kan köpa för humana summor som är lika snygga som Breran. Synd att den har sådant litet baksäte. Verkar som om man får en väldigt lustig körställning ifall det sitter någon där bak. Pga att man får köra fram stätet så långt.
Citera
2013-08-05, 16:03
Medlem
watcher1970s avatar
Vill Du verkligen ha en Brera så kör på! Gillar man en design så gör man. Väldigt opraktisk som familjebil dock.

Skall Du köpa en 2,2- kolla att kamkedjan "mår bra". har läst om detta problem tidigare.
En 2006:a som annonseras ut på BytBil har denna beskrivning:

Kamkedja med tillbehör är bytt på denna bil då ett vanligt fel på denna modellen är att kedjan sträcker sig. Detta bytet kostar ca 15-16 000:- Dokumentation finns på det.

Länk t. annonsen
http://www.bytbil.com/bilar/alfa-romeo/brera/9vnfheag

men visst 17 är den snygg!!
Citera
2013-08-05, 17:04
Medlem
Citat:

Tänk dig för hundra gånger. Kamremsbyte, specialolja och nästan inga verkstäder. Köp en Aufi som föreslås. Aldrig en notorisk kråpngelbil. Rost har ersatts med kamremmar.
Citera
2013-08-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar-byter-lampa
Tänk dig för hundra gånger. Kamremsbyte, specialolja och nästan inga verkstäder. Köp en Aufi som föreslås. Aldrig en notorisk kråpngelbil. Rost har ersatts med kamremmar.
De flesta Audi har kamrem.
Alla Audi har specialolja (longlife, om det nu är special...)

Oaktat Alfa, Audi är ju en riktigt skitbil...seriöst, allt annat är myt.

"Sämsta biltillverkaren är MG Rover där sannolikheten att man får en motorskada är så hög som en på 13 (7,88 procent). Audi ligger på en föga hedrande andraplats där risken för motorskada är en på 27 (3,71 procent"
Citera
2023-08-18, 15:57
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Hej söker en bil som är en 2006-2009 för runt 100 000 kr. Gärna 4 eller 5 sitsig. 2,2 motor eller större.

Liten och snygg http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rera_front.JPG

Breran är så grymt snygg. Vill verkligen ha den, och den är billig när man köper den begagnad pga att Alfa rasar i pris.

Men den är lite för liten i baksätet, och det är svårt att ta med sig något då bagaget är så litet. Den drar även mycket och är dyr i service och försäkring.

Vad för liknande bilar finns det. Utseendet är viktigt för det har verkligen Breran!
Brera ligger från 100000kr och uppåt nu,sådar 13 år senare...

"Liknande" blir väl en Volvo C30 T5?
Inte lika snygg,men den är ändå snyggare än en Audi..

Ford Focus RS är nog"roligare" än en Audi..?

Svårt med bilar..
Citera
2023-08-18, 18:19
Medlem
IceEyess avatar
VW Scirocco har väl ungefär samma formspråk. Fast prioriterar du rymligt baksäte och bagage så är bilar i stil med Brera antagligen inte rätt val oavsett.

Vill du vara riktigt unik så kan du leta efter en klassisk Nissan Fairlady Z
Citera
2023-08-18, 18:24
Medlem
Bjurras avatar
Breran har åldrats väl, fortfarande väldigt snygg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in