2013-08-06, 14:38
Medlem
Tjena, Har funderat på att köpa mig en moppe att kunna åka till jobbet med men ändå kunna åka lite "offroad" med. Söker inte efter något av jättebra kvalité eller något dyrt. (kan köpa begagnat också om det finns)
Har kollat lite på yamaha DT och TMS motard 50cc men hittar inte om de fortfarande säljs och vet ju inte om de är bra.
behöver tips!
Citera
2013-08-06, 14:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Då det var dag startar trådar som inte skiljer sig så hemskt mycket så är det här en samlingstråd där dylika frågor kan tas.

Har man en väldigt specifik fråga där man vill diskutera två olika modeller ingående eller dylikt får man givetvis skapa en tråd för detta, men i övrigt lämpas denna tråden väl.
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-09-07 kl. 06:32.
Citera
2013-08-06, 14:49
Medlem
Zelerons avatar
Sålänge du håller dig borta från kina-mopeder så ska de nog gå bra! Alla mopeder har lite olika kända fel, t.ex DT'n har mycket med förgasaren, plus att det är en gammal moped så många kan ha varit där och skruvat osv. Jag skulle rekommendera dig en Rieju Drac eller liknande, finns både 30 moppar och eu moppar, allt ifrån billiga till dyra, visserligen är ju det typ som mopedernas volvo 740 MEN de är bra och starka i motorerna, och du har en extremt rolig moped om du drar pluggen och den orkar lite bus på crossbanor/skogs-stigar osv.
Citera
2013-08-06, 15:01
Medlem
Låter bra! Fler moppar att rekommendera?
Citera
2013-08-06, 15:17
Medlem
dankoreliuss avatar
Yamaha DT50R var det hetaste man kunde ha på den tiden man var i moppeåldern. Annat än dagens plastskotrar med symaskinsmotorer. Herre min gud vad mobbad den stackare som hade åkt på en sådan på den tiden hade blivit...
Ville verkligen ha en DT50R men priset gjorde att man fick stå till buds med en gammal sunkig Husqvarna. Funderar faktiskt än idag på att köpa och rusta upp en DT50R runt årsmodell -96 och förverkliga pojkdrömmen.
Citera
2013-08-06, 15:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Honda mt 50, original har den 7Hk så motorn är rätt så överdimensionerad för gatlagligt bruk=bra driftsäkerhet.
Bromsarna sitter även på vissa av honda's 80cc crossar så det är inga problem att få stopp, sist jag gjorde bromstest med min så hade jag 100% bromsverkan fram och 0% bromsverkan bak bakhjulet hade inte markkontakt.

Tyvärr finns det gott om sönderskruvade exemplar men även gott om reservdelar.
Citera
2013-08-06, 15:23
Medlem
Zelerons avatar
Mjo.. Så sett så har ju Derbi och Rieju samma motor i grunden, BETA är ju någon sorts variant på Derbi också, men de är ganska udda att hitta och vill inte veta hur svårt det är att få tag på reservdelar till de, plus att de äldre har ju puckel utseendet på tanken, vilket jag tycker är så extremt fult!

Nackdel / Fördel med de båda mopederna som jag kan komma på nu (har inte ägt/skruvat på en moped sedan 07)

Derbi Senda, vanligast i SM. Visserligen kan du köpa till crossdäck senare om du skulle vilja ha det, men det är svårt att hitta de som har samma storlek så att dom passar på fälgarna. (För att tillägga, jag hade en Rieju SMX Power Up, SM däck. Den var ju Riejus första moped med den nya motorn där nästan allt är elstyrt med givare osv. Alltså mycket svårare att trimma, måste köpa ny CDI box eller vad det nu heter osv, så ska man ge sig på en sån så måste man veta sedan tidigare att man kan trimma, och har ekonomi till det. Dock så var den skit rolig att köra på crossbanor ändå, lite slirig i bakändan men de gick, plus att man kunde ligga ner extremt i svängarna, vilket du inte gör med en vanligt crossmoppe. Den mopeden gjorde runt 90 km/h). Och Rieju Drac RR har så tunna däck till standard vilket kan vara lite smått jobbigt om du ska köra i skogen, plus att de är låga som tusan, så köp en som redan är höjd/tillverka egen höjningssats de rekommenderar jag starkt.

Peugeot XPS är en trevlig moped också, går ganska bra om man drar pluggen. Och finns både i SM och Cross upsättning. Dock är SM mer eftertraktad!

Motorhispania Furia har jag aldrig pillat på i hela mitt liv så vet inte hur de mekaniska är på dem. Men attans vilken fin moppe de är, hög och har de där kaxiga utseendet! inte farligt billiga nu heller ser jag!!
Citera
2013-08-06, 23:21
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeleron
Mjo.. Så sett så har ju Derbi och Rieju samma motor i grunden...

Rieju och många andra 6-växlade moderna moppar har Minarellis AM6-motor eller varianter av den. Derbi körde egen motor upp till -05 och har sedan dess en som sägs vara från Piaggio - hur bra det stämmer vet jag inte med det är i alla fall ingen AM6.
Citera
2013-08-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Rieju och många andra 6-växlade moderna moppar har Minarellis AM6-motor eller varianter av den. Derbi körde egen motor upp till -05 och har sedan dess en som sägs vara från Piaggio - hur bra det stämmer vet jag inte med det är i alla fall ingen AM6.

True. I princip allt med AM6 går bra, bara att plugga ur och gärna se till att ge den lite mer luft och soppa så funkar det finfint.
Citera
2016-04-23, 11:47
Medlem
PGO Moped Prestanda

Hej

Jag funderar på att införskaffa mig en PGO för cirka 5-6k. Det lutar mot modellerna T-rex eller g-max.
Så nu undrar jag lite om deras prestanda
Har dem bra axx original?
Hur är det med toppfarten?
Jag kommer inte att trimma!
Tacksam för svar!

MVH Calle
Senast redigerad av HaxEnDer 2016-04-23 kl. 12:21.
Citera
2016-04-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaxEnDer
Hej

Jag funderar på att införskaffa mig en PGO för cirka 5-6k. Det lutar mot modellerna T-rex eller g-max.
Så nu undrar jag lite om deras prestanda
Har dem bra axx original?
Hur är det med toppfarten?
Jag kommer inte att trimma!
Tacksam för svar!

MVH Calle

Den t-rex jag haft var tämligen rapp iallafall, om än inte det värsta du kan skaffa förstås. Kan inte uttala mig om toppfart orginal då det dragits nån plugg innan jag fick den men vill minnas att den låg rutn 60kmh utan att ha trimmats i någon våldsam utsträckning om det ger någon vägledning.

Ingen vidare rolig maskin att nöjjesköra med dock, men ska du transportera runt röven är den stor, stadig och ypperlig för ändamålet!
Citera
2016-04-24, 00:09
Medlem
Jag är ju inte så insatt i det här med mopeder med vad gör den "Rolig" att köra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in