Mjo.. Så sett så har ju Derbi och Rieju samma motor i grunden, BETA är ju någon sorts variant på Derbi också, men de är ganska udda att hitta och vill inte veta hur svårt det är att få tag på reservdelar till de, plus att de äldre har ju puckel utseendet på tanken, vilket jag tycker är så extremt fult!
Nackdel / Fördel med de båda mopederna som jag kan komma på nu (har inte ägt/skruvat på en moped sedan 07)
Derbi Senda, vanligast i SM. Visserligen kan du köpa till crossdäck senare om du skulle vilja ha det, men det är svårt att hitta de som har samma storlek så att dom passar på fälgarna. (För att tillägga, jag hade en Rieju SMX Power Up, SM däck. Den var ju Riejus första moped med den nya motorn där nästan allt är elstyrt med givare osv. Alltså mycket svårare att trimma, måste köpa ny CDI box eller vad det nu heter osv, så ska man ge sig på en sån så måste man veta sedan tidigare att man kan trimma, och har ekonomi till det. Dock så var den skit rolig att köra på crossbanor ändå, lite slirig i bakändan men de gick, plus att man kunde ligga ner extremt i svängarna, vilket du inte gör med en vanligt crossmoppe. Den mopeden gjorde runt 90 km/h). Och Rieju Drac RR har så tunna däck till standard vilket kan vara lite smått jobbigt om du ska köra i skogen, plus att de är låga som tusan, så köp en som redan är höjd/tillverka egen höjningssats de rekommenderar jag starkt.
Peugeot XPS är en trevlig moped också, går ganska bra om man drar pluggen. Och finns både i SM och Cross upsättning. Dock är SM mer eftertraktad!
Motorhispania Furia har jag aldrig pillat på i hela mitt liv så vet inte hur de mekaniska är på dem. Men attans vilken fin moppe de är, hög och har de där kaxiga utseendet!

inte farligt billiga nu heller ser jag!!