2024-09-02, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Mitt råd är elmoped av flera anledningar.
Billigare i drift, renare, underhållsfri motor, alltid fulltankad och redo så länge den laddas direkt när du kommer hem..
tystare, men dom morrar eller susar som jetmotorer, vilket har sin charm.

Att betala 5-10 ggr mer pengar för att mopeden ska sluka bensin och släppa ut avgaser är nybörjar råd.

Folk som kör elmoped tycker ju synd om er om ni gör så dåliga beräkningar att bensindrivna mopeder köps i tider där elmopeder redan har utklassat de bensindrivna.

Det är mitt råd. Batteri med mycket juiceutrymme är att föredra också.

Har du några specifika modeller att rekommendera? Jag är på jakt efter elmoped klass 1.
Citera
2024-09-02, 12:59
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzoomer32
Har du några specifika modeller att rekommendera? Jag är på jakt efter elmoped klass 1.

Själv köpte jag en LVNeng, Ecoglider. Det är tydligen ett av de största mopedvarumärkena i Kina.
Som att sitta på en mjuk kudde som har hjul. Bra fjädring. Batteriet kan utökas med ett extra vilket ger totalt 2,4 kw el i batterina vilket räcker till 10-20 mils åkning.

Jag planerar att sälja den dock eftersom kabinscooter klass 2 är det optimala, speciellt på vintern.

Jag har dock extremt begränsade erfarenheter på detta område, så jag är inte rätt man att fråga egentligen.

Punkteringsfria däck är ett måste, iaf enligt mig då ingen vill få punktering.

Kabinscootern som jag investerade i är en Skand gomoto 3.3 som jag köpte trasig för 15 papp , och lärde mig felsöka med multimeter för att laga den. Nya kostar dom 55 papp dock.

Jag köpte Lvneng moppen för 11 papp begagnad.

Så min rekomendation blir kabinscooter klass 2 med tubeless däck vilket jag har noterat på Gomoto 3.3.

Den är alltid laddad och med 3 kwh el i batterierna så kommer den lätt 10-12 mil på en full laddning som kostar 3-4 kronor. Det blir 3 mil per enkrona, och då sitter du i värme i vinter och kollar ut på stackarna som kör moped utan kabin på vintern i Skand-inavien.

En ny Lvneng kan gå på 30 papp, vilket man även kan köpa en begagnad Skand för på Blocket.
Skand är grundat i Finland av bittert nerkylda finnar som vet vad dom gjorde. Bra kvalite.
Finns väl billigare 3hjuliga kabinscootrar från Kina också.
Senast redigerad av KungPungPat 2024-09-02 kl. 13:07.
Citera
2024-09-03, 12:55
Avstängd
KungPungPats avatar
Jag har tänkt över vad jag egentligen vill säga om nån frågar mig om elmopedråd.

Jag kom fram till att underhållsfri motor, tubeless däck och tillräckligt med batteristorlek är det viktigaste.. samt att batteritypen bestämmer hur länge batterierna kan laddas upp och därför även hur länge den kan vara problemfri. Från 300 laddningar i bilbatterier till 3000-8000 laddningar i lifepo4 batterier.
Batterisäkerhet är ju en annan grej att tänka på eftersom vissa litiumsorter exploderar om dom behandlas fel.

Skand Gomoto 4.3 är den kabinscooter som jag tror har allt. En lyxigare version än gomoto 3.3.

Men man vill då inte riskera litiumexplosion i en liten kabin , inte under sadel heller såklart.

*tubeless eller punkteringfri
*borstlös motor dvs underhållsfri
*lifepo4 batterier eller underhållsfria AGM blybatterier

Fokusera på att elmopeden ni investerar i har minimum de två översta,

Lyckas ni hitta elmoped som besitter alla tre punkter så har ni en moped som håller tills fjädringen brister.. Eftersom motor, däck och batterier är ju underhållsfria dvs man behöver ej och kan inte ens underhålla dom, då det är som stängda lådor som ej ska öppnas.

Inte mindre än 1800 kwh batteristorlek om du vill vara säker på att inte bli sur över storleken.

Hittar ni kabinscooter som uppfyller alla 3 av mina kriterier så bör ni slå till direkt eftersom den kommer rulla tusentals mil utan underhåll.. för en driftkostnad som får raggare att resa raggen.

Gomoto 4.3 tror jag personligen kan ha allt.
Senast redigerad av KungPungPat 2024-09-03 kl. 12:58.
Citera
2024-09-03, 22:57
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzoomer32

Lifan heter mopedmärket som har lifepo4 batterier.
Tog lite tid att hitta.
Vill du ha längst batterilivslängd, explosions och brandriskeliminering och snabbladdning.. dvs högsta kvalitet bland alla olika sorters batterier.. så gäller lifepo4 batterier.
Återförsäljningsvärdet hålls högre också ju när batterierna håller kvar kapaciteten att laddas igen, i år efter år.

Vill du bara ha nån med god kvalitet fast du har begränsat intresse att betala 30-40 papp för en Lifan eller Skand Gomoto 4.3 så vill jag rekommendera denna video som jag kollade på många ggr när det var dags för elfordon: https://youtu.be/vS1W4jhKog8

Vissa av dom i videon kan ha lifepo4 batterier, eftersom dom verkar vara designade av nördar som valde kvalitetsdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in