• 1
  • 2
2013-08-08, 08:12
Medlem
Hej!

Jag tänkte att ni skulle hjälpa mig med dagens I-landsproblem!

Det är så att jag kör i dagsläget en Impreza STi men har tröttnat på plastig inredning, dyra bensinräkningar, dålig komfort och att aldrig ha möjligheten att utnyttja det bilen var byggd för.
Så jag har ställt om mig på att köpa en nyare, bekvämare bil så man kan åka lite mer och längre utan att bli döv och utfattig.

Jag hade först siktet inställt på en Lexus GS300 årsm. 05-07, mycket trevlig bil och jag uppskattar den berömda pålitligheten. Var och provkörde ett exemplar och blev inte besviken där heller. Extremt tyst och mjuk bil, ett stort plus i kanten var även den riktigt bra stereon. Dock är det en stor bil och den är också rätt så törstig, även skatten är dyr. Inget jag har något behov av direkt.
Sen skulle jag behöva åka till Tyskland nästan för att utbudet är så dåligt i Sverige, känns också tråkigt.

Så jag började kolla runt efter lite mindre bilar som har lite högre kvalitétskänsla och fastnade för nya (09-framåt) Sciroccon med 1,4L motorn. Jag gillar storleken och designen, har aldrig provkört någon men kan tänka mig att kvalitétskänslan invändigt är bra överlag.
Bränsleförbrukning och skatt är bra också.
Jag kan egentligen inte hitta några nackdelar förutom den att jag helst vill ha automat men jag litar inte på att DSG7-lådan är tillräckligt hållbar. Och då väljer jag hellre manuell spak just för att slippa dyra reparationer stup i kvarten.
Sen har jag inte full koll på VW's kvalité på övriga komponenter, har hört lite blandade saker.

Så det jag vill fråga är om någon sitter på erfarenhet av Scirrocon eller kan tipsa om några liknande bilar? Dock ej någon Volvo, Mercedes eller BMW. Inte för att det är dåliga bilar på något sätt men det funkar bara inte för mig. :-)

Tacksam för all hjälp!
Senast redigerad av snilsson 2013-08-08 kl. 08:17.
Citera
2013-08-08, 08:39
Medlem
My name is Earls avatar
Jaguar.
Citera
2013-08-08, 08:46
Medlem
Tack för tipset men för dem pengarna tycker jag inte det finns någon lockande Jaguar, sen är jag lite fundersam över driftsäkerheten. Bränsleförbrukning lär vara i överkant med så stora motorer också.
Men jag kan ha fel.
Citera
2013-08-08, 09:09
Medlem
Klokt med dsglådan för jag har läst om massvis med folk som haft bekymmer med denna.
Själv kör jag Golf GT med 2.0 liters dieselmotor, manuell från 10. Dels är den jävligt snygg ut likväl som invändigt, dels är den billig i både drift och skatt och dels är den förbannat pigg. Du borde hitta en likvärdig för 130 om den inte är extrautrustad eller knappt gått någonting. Betalade lite mer men den är i princip fullt utrustad.

edit, nu pratar jag priser inom sverige!
Citera
2013-08-08, 11:55
Medlem
http://www.blocket.se/stockholm/Volv...=15&w=3&last=1

Volvos nyare S80 är en riktigt skön bil att köra. och med en D5 automat så drar den på rätt bra!

Otroligt mycket bil för pengarna!
Citera
2013-08-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latval
Klokt med dsglådan för jag har läst om massvis med folk som haft bekymmer med denna.
Själv kör jag Golf GT med 2.0 liters dieselmotor, manuell från 10. Dels är den jävligt snygg ut likväl som invändigt, dels är den billig i både drift och skatt och dels är den förbannat pigg. Du borde hitta en likvärdig för 130 om den inte är extrautrustad eller knappt gått någonting. Betalade lite mer men den är i princip fullt utrustad.

edit, nu pratar jag priser inom sverige!

Jo, jag skulle vilja ha en DSG-låda men jag skulle bara bli förbannad på mig själv om det nu skulle strula så det är lika bra att undvika den.
Ja, det finns ett par bilar runt 130-140 som ser intressanta ut. Det är självklart i Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Bellator
http://www.blocket.se/stockholm/Volv...=15&w=3&last=1

Volvos nyare S80 är en riktigt skön bil att köra. och med en D5 automat så drar den på rätt bra!

Otroligt mycket bil för pengarna!

Det tror jag säkert, men Volvo och framförallt S80 är ingenting jag är minsta sugen på. Inte heller diesel. Tyvärr får jag väl kanske säga..
Citera
2013-08-08, 13:45
Medlem
Fromlandss avatar
Honda Accord Type-S?

Hög kvalitet, lite udda samt lagom lyxig och sportig.
Citera
2013-08-08, 13:56
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snilsson
Jag hade först siktet inställt på en Lexus GS300 årsm. 05-07, mycket trevlig bil och jag uppskattar den berömda pålitligheten. Var och provkörde ett exemplar och blev inte besviken där heller. Extremt tyst och mjuk bil, ett stort plus i kanten var även den riktigt bra stereon.
Hur ställer du dig till den lite mindre IS250?

Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Jaguar.
Inga större problem med driftsäkerheten mot andra bilar. Ett rykte som går tillbaka till 70-/80-tals bilarna som var sisådär. Men en nyare XJ/XJR är betydligt bättre.
Dock kan de vara lite törstiga som du skrev
Citera
2013-08-08, 14:01
Medlem
Hej!

Kanske en Volkswagen Passat Sedan?

eller S80 borde nog matcha dina krav.

Annars hittar du alla begagnade Scirocco runt 130 000 via länken innan.

Citera
2013-08-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Honda Accord Type-S?

Hög kvalitet, lite udda samt lagom lyxig och sportig.

Bra tips! Men hur är inredningskvalitén? Är de inte ganska plastiga? För det är skillnad på kvalité och kvalité om du förstår vad jag menar.

Men ska kika närmare på Honda!

Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Hur ställer du dig till den lite mindre IS250?

Inga större problem med driftsäkerheten mot andra bilar. Ett rykte som går tillbaka till 70-/80-tals bilarna som var sisådär. Men en nyare XJ/XJR är betydligt bättre.
Dock kan de vara lite törstiga som du skrev

IS250 är helt perfekt egentligen, det tråkiga är bara att jag sitter med huvudet i taket med stolen i lägsta läget och en kollega plockade nyligen ut sig en -12a med F-sport paket så skulle bara må dåligt i en äldre vagn bredvid hans.

Jaguar är fina bilar men då ska de vara lite nyare, de i min prisklass går bort även om kvalitén är bättre än vad den har varit.

Citat:
Ursprungligen postat av kungbuba
Hej!

Kanske en Volkswagen Passat Sedan?

eller S80 borde nog matcha dina krav.

Annars hittar du alla begagnade Scirocco runt 130 000 via länken innan.

Passat känns bara som en större och tråkigare Scirocco så då satsar jag mycket hellre på den sistnämnda.

Volvo är jag inte intresserad av, som tidigare nämnts..

Tack för hjälpen!
Citera
2013-08-08, 20:00
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snilsson
Tack för tipset men för dem pengarna tycker jag inte det finns någon lockande Jaguar, sen är jag lite fundersam över driftsäkerheten. Bränsleförbrukning lär vara i överkant med så stora motorer också.
Men jag kan ha fel.
Där finns ju ett antal både x-type och S-type, både bensin och diesel och små och stora motorer som uppfyller dina krav, och driftsäkerhet är inget problem: http://www.blocket.se/hela_sverige/b...mys=2005&pe=14
Citera
2013-08-09, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Där finns ju ett antal både x-type och S-type, både bensin och diesel och små och stora motorer som uppfyller dina krav, och driftsäkerhet är inget problem: http://www.blocket.se/hela_sverige/b...mys=2005&pe=14
Tack, men designen och storleken är inget som lockar. Som sagt, de nyare modellerna är mycket fina men har svårt för dessa äldre vagnar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in