2013-08-09, 19:03
Medlem
Läser ofta om cannabisbrukare som hävdar att indica strains har en viss effekt medans sativa strains har en annan. På liknande vis läser jag att kvalité på gräs kan variera kraftigt beroende på flertal faktorer.
Jag har rökt sporadiskt i två år och även varit i Amsterdam vid ett tillfälle och testat på i princip alla olika sorter som erbjöds på coffeshopsen och känner med handen på hjärtat att alla har en sak gemensamt: du blir bäng.

Jag upplever ingen skillnad på någon sort överhuvudtaget och funderar ifall det är jag som inte känner av rusen som man skall eller om det bara är ett cannabislingo folk tycker om för att färglägga cannabiskulturen? Folk har förklarat att det jag nu skall få röka minnsan är dundergräs och jag har inte någon gång känt någon märkbar skillnad ifrån något av tillfällena jag har rökt en gås.

Så, hur upplever ni det? Känner ni verkligen skillnad på olika strains och sorter eller är det i slutet av dagen bara en riktigt fin känsla samt tyngd i kroppen ni upplever oavsett om det anses vara hög kvalitativt eller inte?
Citera
2013-08-09, 19:13
Medlem
akvifers avatar
Det är enorm skillnad på sativa och indica!

Hög blir du ju av båda, men skillnaderna är väldigt påtagliga. Inte som vinsmakarnas "ektoner" osv.

Du kanske röker förmycket sativa så du får en "överdoseringsreaktion" och blir trött?
Citera
2013-08-09, 19:21
Medlem
SoFarGones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Du kanske röker förmycket sativa så du får en "överdoseringsreaktion" och blir trött?
Haha vilken glidare. Nej du kanske inte är en finsmakare helt enkelt, din kropp noterar inte små skillnader i måendet, kodein och tramadol känns samma, vodka och öl ger samma påslag etc.
Citera
2013-08-09, 20:06
Medlem
elmerengues avatar
Givetvis skiljer det sig. Cannabis, alkohol, opiater och andra droger har ju givetvis en grundkaraktär i sina rus som du kan applicera på den kategorin, men sen medföljer ju ett flertal andra effekter som skiljer sig beroende på vad för sort du konsumerar. Tycker att sativa som t.ex. olika hazesorter skiljer sig väldigt mycket från indicasorter som hindu kush och kashmir för att nämna några. Samma gäller för vin, sprit och öl där dessa drycker ger lite olika inslag på fyllan även om grundprincipen att du blir full gäller för alla och det gäller även för cannabis där du blir avslappnad och inne i din egna tidsbubbla oavsett om det är ett glatt sativarus eller ett tungt indicarus.
Citera
2013-08-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmerengue
Givetvis skiljer det sig. Cannabis, alkohol, opiater och andra droger har ju givetvis en grundkaraktär i sina rus som du kan applicera på den kategorin, men sen medföljer ju ett flertal andra effekter som skiljer sig beroende på vad för sort du konsumerar. Tycker att sativa som t.ex. olika hazesorter skiljer sig väldigt mycket från indicasorter som hindu kush och kashmir för att nämna några. Samma gäller för vin, sprit och öl där dessa drycker ger lite olika inslag på fyllan även om grundprincipen att du blir full gäller för alla och det gäller även för cannabis där du blir avslappnad och inne i din egna tidsbubbla oavsett om det är ett glatt sativarus eller ett tungt indicarus.

Ett väldigt utförligt och bra svar på min fråga! Tack för det. Jag kanske helt enkelt får känna efter lite ordentligare nästa gång.
Citera
2013-08-10, 12:19
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Vad gäller alkoholdrycker så rör det sig alltid om just etanol som ger ruset oavsett om det rör sig om öl, vin eller sprit. Det är aningen missvisande att likna detta vid cannabis, då det senare innehåller flera aktiva ämnen och sativa respektive indica primärt beskriver förhållandet mellan två av dessa.
Citera
2013-08-10, 16:52
Medlem
elmerengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Vad gäller alkoholdrycker så rör det sig alltid om just etanol som ger ruset oavsett om det rör sig om öl, vin eller sprit. Det är aningen missvisande att likna detta vid cannabis, då det senare innehåller flera aktiva ämnen och sativa respektive indica primärt beskriver förhållandet mellan två av dessa.
Jag tycker inte alls att det är en missvisande jämförelse även om det är etanolen som är den primära faktorn bakom alkoholens berusning på samma sätt som THC och CBD/CBN är de primära för cannabis. Jag upplever fyllor olika beroende på vad jag dricker på samma sätt som jag blir lite annorlunda bäng beroende på vad jag röker. Grundprincipen att man blir full och bäng kvarstår men att det blir lite annorlunda beroende på vad det är för dryck/röka är fullt påtagligt för mig och det är det som var det väsentliga med mitt inlägg, och jag tycker sedermera att liknelsen mellan alkohol och cannabis och hur vi upplever olika sorter inte alls är missvisande..
Citera
2013-08-10, 17:59
Medlem
whatnots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3

Nu är det ju dock i första hand ruset som diskuteras, inte de kemiska skillnaderna
Citera
2013-08-10, 18:42
Medlem
Blauschimmelkases avatar
Det är definitivt skillnader mellan strains. Som du säger så gör båda lägren (indica/sativa) dig hög, men jag skulle vilja säga att karaktären av ruset ändras av strainens olika nivåer av ämnen. Dessa påverkas av vilken strain det är, hur det är odlat och hur mycket kärlek plantan har fått.
Sen är det stor skillnad på smak, lukt och utseende!
Citera
2013-08-10, 18:49
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Jag tycker inte alls att det är en missvisande jämförelse även om det är etanolen som är den primära faktorn bakom alkoholens berusning på samma sätt som THC och CBD/CBN är de primära för cannabis. Jag upplever fyllor olika beroende på vad jag dricker på samma sätt som jag blir lite annorlunda bäng beroende på vad jag röker. Grundprincipen att man blir full och bäng kvarstår men att det blir lite annorlunda beroende på vad det är för dryck/röka är fullt påtagligt för mig och det är det som var det väsentliga med mitt inlägg, och jag tycker sedermera att liknelsen mellan alkohol och cannabis och hur vi upplever olika sorter inte alls är missvisande..
Även om du upplever russkillnader mellan olika etanolhaltiga drycker så är drogen i samtliga av dessa exakt densamma - det enda som skiljer sig är procenthalten. Att röka cannabis innebär att man berusar sig med flera droger samtidigt och förhållandena mellan dessa varierar. Sativa innehåller som bekant en hög halt THC i förhållande till CBD-halten, medan det omvända gäller för indica.
Citat:
Ursprungligen postat av whatnot
Nu är det ju dock i första hand ruset som diskuteras, inte de kemiska skillnaderna
Eftersom skillnaden mellan sativa och indica mer eller mindre är en fråga om kemiska egenskaper tror jag att det kan vara av intresse för den vetgirige. Russkillnaderna beror på kemiska skillnader, om man vill vända på steken.
Citera
2013-08-10, 19:03
Medlem
langaocbs avatar
Det kan vara en enorm skillnad på rus. Jag köpte en femma brunt som jag och en besökande vän skulle krydda några dagar med. Oftast blir både jag och min vän ganska pladdriga när vi har rökt men detta röka visade sig ge ett extremt introvert rus. Varenda gång vi tände en så satt båda knäpptysta, stirrandes på varsin punkt i fjärran och dagdrömde.
Sen tycker jag folk kanske drar för stora växlar på just indica/sativa. Det har gått så långt att många verkar tro att sativa ger ett tjackrus och indica ett benso/opiat-rus. Själv reflekterar jag sällan över om det har varit indica- eller sativadominant strain utom som i ovanstående extremfall.
Vad gäller kvalitet kan skillnaderna vara enorma, kanske har TS haft tur som alltid har rökt bra grejer för jag förstår inte hur man kan missa kvalitetsskillnaderna.
I bland får man bra skit som man nästan börjar trippa på av en nolletta. I bland skräp som man måste röka en halvgubbe av för att känna något.

edit: Lite farligt med indica/sativa-fixeringen då det för nybörjare låter roligare att röka något man blir uppåt av. Är av åsikten att alltför uppåtrus ger större risk att man snear.
Senast redigerad av langaocb 2013-08-10 kl. 19:10.
Citera
2013-08-11, 18:37
Medlem
elmerengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Det kan vara en enorm skillnad på rus. Jag köpte en femma brunt som jag och en besökande vän skulle krydda några dagar med. Oftast blir både jag och min vän ganska pladdriga när vi har rökt men detta röka visade sig ge ett extremt introvert rus. Varenda gång vi tände en så satt båda knäpptysta, stirrandes på varsin punkt i fjärran och dagdrömde.
Sen tycker jag folk kanske drar för stora växlar på just indica/sativa. Det har gått så långt att många verkar tro att sativa ger ett tjackrus och indica ett benso/opiat-rus. Själv reflekterar jag sällan över om det har varit indica- eller sativadominant strain utom som i ovanstående extremfall.
Vad gäller kvalitet kan skillnaderna vara enorma, kanske har TS haft tur som alltid har rökt bra grejer för jag förstår inte hur man kan missa kvalitetsskillnaderna.
I bland får man bra skit som man nästan börjar trippa på av en nolletta. I bland skräp som man måste röka en halvgubbe av för att känna något.

edit: Lite farligt med indica/sativa-fixeringen då det för nybörjare låter roligare att röka något man blir uppåt av. Är av åsikten att alltför uppåtrus ger större risk att man snear.
Jag håller med, generellt så brukar jag bli uplifted och pratglad på grönt medan jag ofta blir helt stångad av brunt vilket gör att det senare lämpar sig bäst utan umgänge. Sen så är det givetvis en stor hype kring sativa: minns när jag var färsking och bara fick tag i brunt och drömde då om grönt och det nästan "speedade" rus som det sades skulle ge. Självklart så förstod jag senare att det inte var så och att cannabis gör dig avslappnad och lite seg oavsett vad det är för sort. Idag skulle jag nog säga att jag gillar 50/50 hybriderna bäst som ger det bästa av två världar: först en härlig buzz i huvudet som medför flum och eufori medan den andra timmen av ruset sitter i kroppen vilket i mitt tycke fulländar ruset som brukar vara runt två timmar om kvaliteten är som den ska vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in