2013-08-09, 19:51
Medlem
Hjälp skulle uppskattas!

Jag är i köptagen av en Audi A5 men har några frågor.

Behövs sportstolar verkligen? Är inte vanliga stolar sköna?

Vad ska man tänka på? Sportback/Sportcupé, vad är skillnaden? Är det 4(5) dörrar eller vad?

Om någon hittar några prisvärda runt 250k på nätet är jag evigt tacksam! Helst bilhandlare då jag har en bil som ska bytas in!

Tack på förhand!
Citera
2013-08-09, 19:52
Medlem
Bokmasks avatar
Hur ska jag veta vad din röv gillar?
Citera
2013-08-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polosport81

Behövs sportstolar verkligen? Är inte vanliga stolar sköna?

Vad ska man tänka på? Sportback/Sportcupé, vad är skillnaden? Är det 4(5) dörrar eller vad?

Gå och provsitt! Jag har kört en A4a med sportstolarna och dom är att rekomendera enligt mig. Vissa tycker bättre om lite mer skålade och hårdare stolar.

Precis. Coupe = 2(3) dörrar, Sportback = 4(5)
Citera
2013-08-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
Gå och provsitt! Jag har kört en A4a med sportstolarna och dom är att rekomendera enligt mig. Vissa tycker bättre om lite mer skålade och hårdare stolar.

Precis. Coupe = 2(3) dörrar, Sportback = 4(5)

Mjo, provsitta är väl det enda jag egentligen kan göra!

Något man bör tänka på vid A5-köp? Något man MÅSTE ha när man köper en Audi?

Jag är helt ny på Audi så jag har 0-koll

All hjälp uppskattas!
Citera
2013-08-09, 20:44
Medlem
utan.att.stannas avatar
Riktigt fin modell, var själv sugen på den innan. Det att vara noga med att kolla upp tänker jag spontant är hur oljebyten har gjorts. Bra: 1000 mils intervall. Longlife servad:mindre bra, hade inte köpt den.1500 mils intervall: helt okej.

Jag är en paranoid jävel, även om inte just a5 är den som har haft mest problem med igenkoksade motorer av olja så har många audis haft det problemet. DYYYYYRT.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2013-08-09 kl. 20:56.
Citera
2013-08-09, 21:15
Medlem
Jag kör själv en Audi A5 sb (sportback) fem dörrars. Den är en 2011 med en 2.0 tfsi motor, tfsi menas alltså att det är en bensin motor. Jag gillar den och den är ganska lagom motor när man bor i stan och den är väldig pigg. Den drar cirka 0,98 landsväg.
Jag har själv familj med barn så där för köpte jag sportbacken med bak dörrar för det blir mer praktiskt.
Ifall jag inte hade någon familj så skulle jag köpte coupén.
Jag har sport stolar i bilen och de kan jag varmt rekommendera, väldigt behagliga att köra längre sträckor i det känns även lite mer sportigare, såklart....
Det är Bang Olofssen stereo i bilen original så väldigt bra ljud i bilen!
Jag kan säga att det är den bästa bilen jag någonsin har ägt och den är gudomligt skön att köra på vintern och känns även väldigt säker att köra, har förövrigt quattro på den (fyrhjulsdrift) och den är 211 hästar i den.

Blev lite hastigt skriver men det är bara att skicka ett pm eller skriva här ifall du har några frågor så ska jag försöka att svara på dem.

Med vänlig hälsning, PoVVeR
Citera
2013-08-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poVVer
Jag kör själv en Audi A5 sb (sportback) fem dörrars. Den är en 2011 med en 2.0 tfsi motor, tfsi menas alltså att det är en bensin motor. Jag gillar den och den är ganska lagom motor när man bor i stan och den är väldig pigg. Den drar cirka 0,98 landsväg.
Jag har själv familj med barn så där för köpte jag sportbacken med bak dörrar för det blir mer praktiskt.
Ifall jag inte hade någon familj så skulle jag köpte coupén.
Jag har sport stolar i bilen och de kan jag varmt rekommendera, väldigt behagliga att köra längre sträckor i det känns även lite mer sportigare, såklart....
Det är Bang Olofssen stereo i bilen original så väldigt bra ljud i bilen!
Jag kan säga att det är den bästa bilen jag någonsin har ägt och den är gudomligt skön att köra på vintern och känns även väldigt säker att köra, har förövrigt quattro på den (fyrhjulsdrift) och den är 211 hästar i den.

Blev lite hastigt skriver men det är bara att skicka ett pm eller skriva här ifall du har några frågor så ska jag försöka att svara på dem.

Med vänlig hälsning, PoVVeR

Fantastiskt bra svar!!!!
Jo, jag har läst om sportstolarna att de ska va sjukt bekväma men tyvärr har de 2 bilarna jag siktat in mig på inte det, dock har jag inga sportstolar i min nuvarande bil och det går ju bra
Du kan nog se fram emot PM
Tack så mycket för era konstruktiva svar
Citera
2013-08-09, 21:33
Medlem
Grym bil
Sportstolarna är riktigt sköna Har dom själv i en 2.0tdi.
2.0 tfsi är också fin.
Citera
2013-08-10, 13:58
Medlem
watcher1970s avatar
A5 är skitsnygg! Speciellt som coupé.
Baksätet i coupé är närmast ett skämt, behöver Du ibland skjutsa folk, köp en sportback. Lite mindre snygg, tusan så mycket mera praktisk..
För andrahandsvärdets skull: köp bara bil med xenon. Standard på sportback (med liten reservation) men tillval på coupén. Har sett annonser på bilar utan xenonljus och de blir väldigt svårsålda.
Sportstolar är också nära ett "måste" för många köpare..gärna också S-line som medför att man slipper den ganska trista standardklädseln.

1,8-motorn brukar anses som riktigt snål.

Ett gammalt test, kanske av intresse?

http://www.automotorsport.se/media/b...pdf/081303.pdf
Citera
2013-08-10, 16:11
Medlem
Som ovanstående har sagt är xenon ljus ett måste! Quattro är också, enligt mig iaf, ett måste. Köper man en Audi ska den ha Quattro
Citera
2016-05-23, 20:48
Medlem
Hej

Jag fundera på att införskaffa mig en Audi a5.. Ska man verkligen hålla sig borta från Bensin motorerna?
Har alla problem?
Citera
2016-08-29, 19:03
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazlo7
Hej

Jag fundera på att införskaffa mig en Audi a5.. Ska man verkligen hålla sig borta från Bensin motorerna?
Har alla problem?

Bumpar denna pga. undrar samma sak som ovanstående..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in