2014-07-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Det r snarare personer som sger att islamisterna r en liten minoritet utan std som spekulerar. Vad finns det fr bevis fr att det r p det sttet? Jag kan se p hur hela den muslimska delen av vrlden ser ut fr att frst att mina argument r nrmare sanningen n era.

I Egypten samlade muslimska araber ihop de mest hngivna supportrarna av MB och skt dem i hundratal efter summariska rttegngar. Jag hvdar inte att det finns en tyst majoritet som r emot allt vad islamisterna str fr, dremot hvdar jag att det finns olika fraktioner bland muslimer, som kan vinna eller frlora beroende p hur omstndigheterna utvecklar sig. Kallblodiga massavrttningar av islamister i Egypten stdjer min tes.

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2014-07-13 kl. 23:31.
Citera
2014-07-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
I Egypten samlade muslimska araber ihop de mest hngivna supportrarna av MB och skt dem i hundratal efter summariska rttegngar. Jag hvdar inte att det finns en tyst majoritet som r emot allt vad islamisterna str fr, dremot hvdar jag att det finns olika fraktioner bland muslimer, som kan vinna eller frlora beroende p hur omstndigheterna utvecklar sig. Kallblodiga massavrttningar av islamister i Egypten stdjer min tes.

/SD-trollet

MB vann valet, det r svrt att vinna val som en liten minoritet. Tror du Somalierna, Etiopierna och Afghanerna som kommer till Sverige r mer moderna progressiva muslimer n Egyptierna?
Citera
2014-07-14, 00:02
Medlem
Citat:
MB vann valet, det r svrt att vinna val som en liten minoritet.

Ja. Jag har aldrig hvdat att islamisterna skulle utgra en liten minoritet, utan att de r en fraktion bland mnga.

Citat:
Tror du Somalierna, Etiopierna och Afghanerna som kommer till Sverige r mer moderna progressiva muslimer n Egyptierna?

Jag tror dagens migrationspolitik strker islamisterna, men detta har noll och intet med trdens syfte att gra, vilket r att granska specifika ntverk och grupperingar.

/SD-trollet
Citera
2014-07-14, 00:08
Moderator
Carlboms avatar
Hnger inte med hr riktigt s jag mste frga vad trden handlar om? Verkar inte vara sljmisshandeln, eller missar jag nt?
Citera
2014-07-14, 01:30
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Det r snarare personer som sger att islamisterna r en liten minoritet utan std som spekulerar. Vad finns det fr bevis fr att det r p det sttet? Jag kan se p hur hela den muslimska delen av vrlden ser ut fr att frst att mina argument r nrmare sanningen n era.

Lite fr mycket OT kanske, men fr att erbjuda lite perspektiv:

Pew Research publicerade 2013 resultatet av en av de strsta och mest omfattande underskningarna om muslimers tro och livsskdning i den muslimska vrlden (38 000 intervjuer i 39 lnder).

Bilden som tecknas r mycket komplex, men personligen blev jag ganska nedslagen av resultatet. Frn sammanfattningen (min fetstil):

Citat:
Overwhelming percentages of Muslims in many countries want Islamic law (sharia) to be the official law of the land, according to a worldwide survey by the Pew Research Center. But many supporters of sharia say it should apply only to their countrys Muslim population.

Moreover, Muslims are not equally comfortable with all aspects of sharia: While most favor using religious law in family and property disputes, fewer support the application of severe punishments such as whippings or cutting off hands in criminal cases. The survey also shows that Muslims differ widely in how they interpret certain aspects of sharia, including whether divorce and family planning are morally acceptable.

The survey involved a total of more than 38,000 face-to-face interviews in 80-plus languages. It covered Muslims in 39 countries, which are divided into six regions in this report Southern and Eastern Europe (Russia and the Balkans), Central Asia, Southeast Asia, South Asia, the Middle East and North Africa, and sub-Saharan Africa.

Regional Differences
Attitudes toward Islamic law vary significantly by region. Support for making sharia the law of the land is highest in South Asia (median of 84%). Medians of at least six-in-ten Muslims in sub-Saharan Africa (64%), the Middle East-North Africa region (74%) and Southeast Asia (77%) also favor enshrining sharia as official law. But in two regions, far fewer Muslims say Islamic law should be endorsed by their governments: Southern and Eastern Europe (18%) and Central Asia (12%).

Within regions, support for enshrining sharia as official law is particularly high in some countries with predominantly Muslim populations, such as Afghanistan and Iraq. But support for sharia is not limited to countries where Muslims make up a majority of the population. In sub-Saharan Africa, for example, Muslims constitute less than a fifth of the population in Cameroon, the Democratic Republic of the Congo, Ghana, Kenya, Liberia, Mozambique and Uganda; yet in each of these countries, at least half of Muslims (52%-74%) say they want sharia to be the official law of the land.

Conversely, in some countries where Muslims make up more than 90% of the population, relatively few want their government to codify Islamic law; this is the case in Tajikistan (27%), Turkey (12%) and Azerbaijan (8%).

"Relativt f" muslimer som vill infra sharia r allts 12% i Turkiet.

Enligt Wikipedia var befolkningen i Turkiet 75,6 miljoner r 2012. Frsker vi ta bort de allra yngsta har Wikipedia en siffra fr befolkningen i ldersgruppen 15-64: 67,4% eller 50,97 miljoner. Enligt samma sida var 96.4% (den lgre uppskattningen) av befolkningen registrerade som muslimer. 50,97 * 96,4 = 49,1 miljoner muslimer 15-64 r i Turkiet.

12% av dem vill infra sharia-lagar. Det r nstan 6 miljoner mnniskor.

Men bland muslimerna som vill infra sharia-lagar fanns enligt underskningen stor oenighet om hur sharia ska infras och i vilken omfattning.

T.ex. var det 'bara' 29% (1,7 miljoner) av sharia-fresprkarna i Turkiet som ansg att mnniskor som r skyldiga till otrohet inom ktenskap ska stenas. Och 's f som' 17% (1 miljon) av sharia-fresprkarna i Turkiet ansg att det ska vara ddsstraff fr apostater.

Siffrorna i lnder som Egypten, Pakistan, Afghanistan, m.fl. r tyvrr mycket dystrare.
Senast redigerad av SvartaVredaVatten 2014-07-14 kl. 01:34.
Citera
2014-07-14, 02:43
Medlem
Och mnga av dessa kommer till vst, och ven till Sverige. Jag tror att mrkertalet r mycket strre n vad man kan frestlla sig, tyvrr.

Ivar Arpi p twitter: "I nya numret av Magasinet Neo har Per Gudmundson skrivit ett reportage om svenska jihadister i Syrien. Han jmfr ven med tidigare konflikter"
Senast redigerad av GutesLeben 2014-07-14 kl. 02:50.
Citera
2014-07-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Hnger inte med hr riktigt s jag mste frga vad trden handlar om? Verkar inte vara sljmisshandeln, eller missar jag nt?
Det var ingen misshandel utan en kupp fr att strka muslimska intressen. En kupp som media och en del politiker gick p. Nu handlar trden mer om filurerna bakom kuppen och hur de frsker f inflytande.
Citera
2014-07-14, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Momento
Det var ingen misshandel utan en kupp fr att strka muslimska intressen. En kupp som media och en del politiker gick p. Nu handlar trden mer om filurerna bakom kuppen och hur de frsker f inflytande.

Rtt sker dock p media i generell tappning inte 'gick p det'. Det passade deras journalistiska agenda som handen i handsken. Eller detta fallet kanske kroppen i burkan?
Rttare sagt s var media som helhet den drivande kraften fr f ut budskapet.
Citera
2014-07-14, 13:29
Medlem
Fearmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom

Det trden har handlat om i stort r de filurer som ligger bakom bluffen kring misshandeln och andra omdiskuterade "islamofoba" hndelser. Trden behandlar ven medias feghet och passivitet nr det gller uppenbart misogyna och odemokratiska freningar och individer. Hur dubbelmoral och feghet hindrar media och politik frn att ta stllning mot vldsbejakande och kvinnofientlighet.
Citera
2014-07-14, 13:50
Medlem
Vimurs avatar
Ur ett strre perspektiv handlar trden om hur utspel som "hijabuppropet" och den pstdda islamofobin har anvnts internationellt av islamister, frmst tillhrande Muslimska brdraskapet, fr att manipulera politiker och medier i islamisternas strvan efter srlagstiftning, privilegier och som en skld mot granskning av islamisternas motiv och extremism.

Fr att frst Muskimska brdraskapets strategier och hur de kan appliceras p europeiska frhllanden rekommenderas Walid al-Kubaisis dokumentr om MB:
https://www.youtube.com/watch?v=Uyje6mXPjQQ

Al-Kubaisi menar bland annat att plagget hijab uppfanns av MB och anvnds som en symbol fr den islamisering av samhllet MB efterstrvar. Al Kubaisi r exilirakier i Norge och starkt kritisk till norska politikers och myndigheters okunnighet och aningslshet infr MBs ambitioner.
Citat:
Vi sekulre muslimer frykter ikke lenger frst og fremst reaksjoner fra den muslimske minoriteten. Vi frykter nordmenn, norske avisredaktrer og en politisk atmosfre som ser positivt p det eksotiske de ikke kjenner, mens de har mindreverdighetsflelse nr det gjelder sine egne verdier og livsstil. P grunn av denne holdningen frykter jeg framtiden.
http://fritanke.no/index.php?page=vi...t&NyhetID=7988

Mer av Al Kubaisi om hur MB anvnder hijaben strategiskt, ngot som ven tas upp i den ovannmnda dokumentren.
Trden handlar dremot inte om det omjliga i att vara muslim och demokrat eller islam som roten till all ondska. Bde i Sverige och Mellanstern r islamisternas hrdaste kritiker oftast sekulra muslimer som Al-Kubaisi med mnga andra, vilket jag exemplifierade ovan.
I Egypten dr MB som bekant regerade under en kort period mttes de av hrt motstnd frn icke-islamistiska partier som ville frbjuda religisa slogans inom politiken.
Citat:
A number of political parties warned against using any religious slogans to rally people to vote in the coming referendum on the new constitution.
They called on authorities to supervise mosques and prevent preachers from turning to politics in their sermons.

The political parties said the approach adopted by the Muslim Brotherhood and Salafis during recent elections pushed many people to call on the government to issue a law criminalizing the use of religious slogans during elections
http://thecairopost.com/news/36990/n...ans-referendum
Varfr svenska politiker, myndigheter och medier ger en plattform t MBs representanter i Sverige r ofattbart. Antagligen vill de, liksom vissa i trden, ha enkla svar p en komplicerad verklighet. I det avseendet gr bde pk-etablissemanget och muslimhetsarna islamisternas renden. r det ngra som vill att just islamisterna i IFIS, SUM och Ibn Rushd ska ses som representanter fr Sveriges muslimer s r det islamisterna sjlva och i frlngningen Muslimska brdraskapet.
Mission accomplished.
Citera
2014-07-14, 14:28
Medlem
Omar Mustafa gr brsrkagng mot DN:s ledare angende Israel-Palestina. Han skriver: "Historiefrfalskning, grov vinkling och ren israelisk propaganda i DNs ledare om Gaza" Lnk.
Citera
2014-07-14, 14:59
Medlem
ChristianXs avatar
Ny rubrik:
Islamisters politiska avancemang i Sverige

Utgngen rubrik:
"Slj-misshandeln" i Farsta verkar falsk

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera