2014-09-02, 22:57
Medlem
Vimurs avatar
Ullenhag oroar sig fr kad islamofobi p.g.a. IS slaktturn - det gller att prioritera rtt - och har skrivit ett floskeldrypande inlgg i SvD med bland andra Bejzat Becirov, vd fr Islamic Center Malm.

Senast i april i r bjd Becirovs Islamic center in den brittiska extremistmuftin Muhammad Ibn Adam al-Kawthari som i vanlig ordning fresprkar piskning och stening till dds av ktenskapsfrbrytare men ven jihad.

I inbjudan till frelsningen beskrivs muftin som "en av Europas mest kompetenta lrda".
En snabb skning ger dock en mindre sympatisk bild av muftin. Frutom att han propagerar fr ungefr samma strikta tolkning av sharia som IS med spstraff och avhuggna hnder etc., uppmanar han till diskriminering av "kuffar".
Citat:
Al-Kawthari has also advised that, "Women should not come out of their homes unnecessarily," and frequently expresses hatred against non-Muslims by advising: "Do not commence by greeting the Christians and Jews with Salam. If you meet one of them on a pathway, force them to walk on the side The reason for this impermissibility of saying Salam to non-Muslims is to not show them respect."
En nstan identisk svensk version av det stycket terfinns p hemsidan muslim.se och verkar ursprungligen vara en fatwa utfrdad i England. Mer anmrkningsvrt i sammanhanget r dock att Becirovs Islamic center bjuder in en frelsare med fljande syn p global jihad:
Citat:
When asked, "When Is Jihad an Obligation on Me?" Al-Kawthari appears to encourage Muslims to travel and fight overseas:
"If the Muslims who are being attacked are incapable of defending themselves or they are neglectful, jihad becomes Fardh Ain [compulsory] for the Muslims nearest them and then those nearest them and so forth, until it becomes personally obligatory for all the Muslims of the East and the West If the people of Kashmir, Chechnya, etc. are not capable of defending themselves or if they are neglectful, then Jihad will become personally obligatory on the Muslims nearest them, e.g. Muslims of Pakistan. If they are also neglectful or weak, then the Muslims nearest them, and so forth, until it becomes personally obligatory for all the Muslims."
http://www.gatestoneinstitute.org/41...sity-kawthari#
Intressant att muftin exemplifierar sitt resonemang med Tjetjenien, ett riktigt nste fr internationell jihadism. Al-Kawthari har dessutom varit involverad i suspekt 'vlgrenhet' till Syrien.
http://www.gatestoneinstitute.org/43...sm-aid-convoys

Att al-Kawthari ,som hvdar att jihadreesor r en plikt fr varje muslim, frelser i Becirovs mosk rimmar rtt illa med att den senare undertecknar inlgg om motverkande av 'svensk' jihadism.
Citat:
Vi mste gemensamt, det offentliga och det civila samhllet, gra vad vi kan fr att inte fler unga ska fngas av extremisternas frenklade och farliga vrldsbild. Flera krafter mste verka tillsammans fr att frhindra att dessa unga mnniskor frstr bde sitt och andras liv.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...rt_3872738.svd
Hur vore det om politiker och myndigheter slutade anlita religisa ledare och i stllet gnade sig t juridiska och polisira frgor nr det gller jihadisterna?
Citera
2014-09-02, 23:21
Medlem
Fearmongos avatar
Citat:
Hur vore det om politiker och myndigheter slutade anlita religisa ledare och i stllet gnade sig t juridiska och polisira frgor nr det gller jihadisterna?

Jag hller frsts med dig om hur korkat det r att inbjuda dessa skggmongon varje gng det gller att "kommunisera" med invandrargrupper. Men visst finns det lyckade exempel frn bl a Storbritannien, dr vettiga muslimer som Quilliam och Maajid Nawaz verkar ha lyckats gra vissa framsteg mot radikalisering?

Det finns vl vettiga muslimska representanter ven i Sverige? Nu kommer jag inte p ngra namn s hr direkt, men t ex den dr trevlige smvxte imamen som skrev p Newsmill om Omar Mustafa orde vl vara ett ecempel?
Citera
2014-09-02, 23:44
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fearmongo
Jag hller frsts med dig om hur korkat det r att inbjuda dessa skggmongon varje gng det gller att "kommunisera" med invandrargrupper. Men visst finns det lyckade exempel frn bl a Storbritannien, dr vettiga muslimer som Quilliam och Maajid Nawaz verkar ha lyckats gra vissa framsteg mot radikalisering?

Det finns vl vettiga muslimska representanter ven i Sverige? Nu kommer jag inte p ngra namn s hr direkt, men t ex den dr trevlige smvxte imamen som skrev p Newsmill om Omar Mustafa orde vl vara ett ecempel?
Sjlvklart finns det vettiga muslimska fretrdare och debattrer, det har jag understrukit och exemplifierat mnga gnger i trden. Samtidigt anser jag att jihadism som freteelse r fr komplicerad fr att verltas t personer vars frmsta kompetens r teologisk. De kan mjligen vara ett std fr ungdomar som riskerar att rekryteras men nr de vl r indragna i jihadism behvs annan expertis.
Citera
2014-09-03, 00:10
Medlem
Fearmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Sjlvklart finns det vettiga muslimska fretrdare och debattrer, det har jag understrukit och exemplifierat mnga gnger i trden. Samtidigt anser jag att jihadism som freteelse r fr komplicerad fr att verltas t personer vars frmsta kompetens r teologisk. De kan mjligen vara ett std fr ungdomar som riskerar att rekryteras men nr de vl r indragna i jihadism behvs annan expertis.

Sjlvklart r inte aktiva jihadister ngot som ska lsas med annat n polisira/militra tgrder. Det jag pratar om r allts inte "muslimska fretrdare" utan allts just imaner/muslimska teologer. Tittar vi p GB eller Norge s verkar det vimla av just sdana som aktivt jobbar mot skggmongona. I Sverige verkar det ont om just den varan. Jag vet att de existerar frsts, men att de inte har en aktiv roll i allmnheten r oroande.

Edit: sg att jag uttryckte mig klantigt. Menade som sagt egentligen inte "muslimer".
Citera
2014-09-03, 00:14
Medlem
Upp till 30 kvinnor frn Sverige har kt till Syrien.

Citat:
Most Western fighters are men under 40, but this war has attracted more women than past causes. Some 10-15% of those travelling to Syria from some Western countries are female, reckons Peter Neumann of the International Centre for the Study of Radicalisation (ICSR), a London-based think-tank. As many as 30 may have gone from Sweden alone. Some hope to marry, others join all-female units to ensure that women in areas under IS control obey the strictest version of Islamic rules, such as covering up; a few take part in battles.
http://www.economist.com/news/middle...f-hot-here-mum

Om kvinnorna utgr 10-15%, skulle det innebra att totalsumman borde vara 200-300 "svenskar" som bedriver jihad i Syrien.
Allts ytterligare en indikation p att Spos siffror r i underkant.
Citera
2014-09-03, 07:25
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Sjlvklart r inte aktiva jihadister ngot som ska lsas med annat n polisira/militra tgrder. Det jag pratar om r allts inte "muslimska fretrdare" utan allts just imaner/muslimska teologer. Tittar vi p GB eller Norge s verkar det vimla av just sdana som aktivt jobbar mot skggmongona. I Sverige verkar det ont om just den varan. Jag vet att de existerar frsts, men att de inte har en aktiv roll i allmnheten r oroande.

Edit: sg att jag uttryckte mig klantigt. Menade som sagt egentligen inte "muslimer".
Det r som bekant inte lika ltt att f medieutrymme fr den typen av imamer/teologer hr. Att det ser s annorlunda ut i Sverige beror inte p att vi har en annan typ av muslimer utan en annan typ av politiker/medier.

Vad sgs om det hr d? Skrmmande men inte ovntat. Dremot r det uppenbart att vra politiker/myndigheter ger oss desinformation om de hr frgorna.
Citat:
Spo stoppade tv terrordd mot Sverige

Tv terrorattentat mot Sverige har avvrjts under de senaste ren, skriver Aftonbladet.se.
Militanta islamister ska ha legat bakom planeringen som befann sig i "ett lngt framskridet" skede nr Skerhetspolisen stoppade dem.
Hotbilden mot Sverige r till och med hgre n mot vissa andra lnder i Europa. Vi finns med bland de mest utpekade, sger Anders Kassman, operativ chef p Spo till tidningen.

Aftonbladet skriver i dag att Spo avvrjt tv terrorattentat mot Sverige under de senaste ren.
Man kom de planerade attackerna p spren genom egen spaning och underrttelseinhmtning. Attentaten planerades av vldsbejakande islamister bosatta i Sverige mot ml hr i landet.
ven om det inte ndvndigtvis handlade om sjlvmordsbombningar, sger Anders Kassman till tidningen.
Stor hotbild
I december 2010 utlste Taimour Abdulwahab en bomb vid Drottninggatan. Attentatet kom som en chock fr Spo som inte hade haft ngon spaning p honom.
Spo berttar att hotbilden mot Sverige r bland de hgsta i Europa. Vrt militra engagemang i muslimska lnder och Lars Vilks tecknade rondellhund anges som tv av sklen.
Att man tidigare inte berttat om hndelserna frklaras med att man inte velat oroa allmnheten i ondan.
http://www.expressen.se/nyheter/sapo...d-mot-sverige/
Ville de verkligen "inte oroa allmnheten i ondan" eller mrkades hndelserna genom direktiv frn politiker som oroar sig fr "islamofobi"?
Citera
2014-09-03, 08:33
Medlem
Gregor-Samsas avatar
"IS r ett hot mot hela vr civilisation" slr Ove Bring, professor i folkrtt fast i dagens DN

http://www.dn.se/nyheter/varlden/is-...-civilisation/

Havande i bakhuvudet att hundratals svenskar ker p jihadresor, att SPO avvrjt minst ett par islamistiska terrordd p svensk mark och att Hizb ut-Tahrir, vars ideologi i det nrmaste verlappar IS kampanjar ppet p svenska gator och torg s kan ju ett sdant uttalande knappast tolkas p annat stt n att vi br vara jvligt rdda fr islam.

Edit
Men Enligt Ullenhag verskuggas allt detta av den vxande islamofobin....
Senast redigerad av Gregor-Samsa 2014-09-03 kl. 08:35.
Citera
2014-09-03, 08:42
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:

I Sverige finns ett enormt motstnd frn muslimskt hll att distansera sig frn militant islamism. Rimligen s borde ju medierna, bde sociala och andra vara verfulla med avstndstaganden frn bde islamska organisationer och enskilda muslimer men icke. Jag har frskt g i polemik med s kallade moderata muslimer p bland annat facebook men mts bara av anklagelser om att jag "drar alla ver en kam" och ngot slags svvande att islamism inte har med islam att gra. Sedan blir det tyst.

S ven om det stora flertalet svenska muslimer inte har ett skvatt med IS eller Al Shabaab att gra s s skapar deras tystnad ett trovrdighetsproblem och ger i alla fall intryck av ett slags passivt std.

Edit
Ett bra exempel r ju nr Lars Vilks klottrade sin rondellhund... Kommentarerna frn muslimskt hll p att han skulle ddas kunde sammanfattas med att "man mste ju liksom frst att folk blir arga" vilket knappeligen kan anses vara ett tydligt avstndstagande frn islamistiskt vld.
Senast redigerad av Gregor-Samsa 2014-09-03 kl. 08:47.
Citera
2014-09-03, 08:45
Medlem
Citat:
Ville de verkligen "inte oroa allmnheten i ondan"

Sjlvklart, p samma stt som man inte vill oroa den muslimska gruppen genom att ta upp svenskarnas utbredda rasism i ondan. Det r bara i riktigt extrema fall, nr akut katastrof hotar, som det kan bli ngon liten notis. (T.ex ngot konstverk som refererar till islam utan att visa tillrcklig respekt.)
Citera
2014-09-03, 09:22
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Upp till 30 kvinnor frn Sverige har kt till Syrien.

http://www.economist.com/news/middle...f-hot-here-mum

Om kvinnorna utgr 10-15%, skulle det innebra att totalsumman borde vara 200-300 "svenskar" som bedriver jihad i Syrien.
Allts ytterligare en indikation p att Spos siffror r i underkant.

Hoppas att SPO har koll p galningarna. En anledning till varfr de hller fast vid 80 jihadister kan ju vara att de helt enkelt inte har koll p alla som ker ner och enbart dokumenterar knda fall.

Ser att The Economist har fel siffra i grafiken om antalet jihadister per miljon invnare. De klumpar sig och utgr ifrn de 30 kvinnor som kt ner vilket gr att Sverige framstr i mycket bttre dager. Om den egentliga siffran landar p 200-300 jihadister s ligger vi p samma niv som Danmark och Belgien.
Citera
2014-09-03, 09:33
Medlem
Citat:
---
Vad sgs om det hr d? Skrmmande men inte ovntat. Dremot r det uppenbart att vra politiker/myndigheter ger oss desinformation om de hr frgorna.
Ville de verkligen "inte oroa allmnheten i ondan" eller mrkades hndelserna genom direktiv frn politiker som oroar sig fr "islamofobi"?

Oron fr sk islamofobi har skert varit avgrande. Att man nu, innan valet d man frvntas vara diskretare n vanligt, helt ovntat gr ut med de tidigare hoten gr att det frmodligen r ngot allvarligt p gng.

Har svrt att tolka anledningen till att man idag gr ut med de tidigare avvrjda hoten, p annat stt att det nu finns en mycket konkret hotbild fr ett attentat p hemmaplan inom den nrmaste tiden. Man vill f folk medvetna, f in tips, och inte i efterhand anklagas fr att inte ha varnat eller haft kontroll p de terrorintresserade islamisterna.
Citera
2014-09-03, 09:46
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Det r som bekant inte lika ltt att f medieutrymme fr den typen av imamer/teologer hr. Att det ser s annorlunda ut i Sverige beror inte p att vi har en annan typ av muslimer utan en annan typ av politiker/medier.

Jo nog r det "islamofobin" och med den rdslan att frlora jobbet i hst som r huvudsaklig orsak att mrka elndet..
Med tanke p hur mnga vi slppt in p vldigt lsa grunder ,s blir jag inte ett dugg frvnad nr vi fr siffror p att flera tusen frn sverige r dr nere och strider.
Och debatten i media har ju redan slagti ver mot att dom r "goda som kmpar fr demokrati"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in