Citat:
Ursprungligen postat av
SvartaVredaVatten
"Ok, det brjar med en, h, hggravid finska kanske en same som konverterat till islam. En natt p vg hem till de andra ungarna vaggar hon mot minibussen parkerad utmed en mrk vg. En rasist kliver fram ur skuggorna!"
Skrattade s jag satte kaffet i halsen. Du har dramatisk talang! Man kan riktigt hra tonfallet i den sista meningen...rsten snks en aning och blir hes, samtidigt som extra eftertryck p varje stavelse frttar stmningen. r det mjligen Jan Helin sjlv som r spelledare?
Sjlv upplever jag faktiskt att det andra verfallet
kar trovrdigheten. Vid den frsta incidenten tyckte jag att det luktade skunk, det var lite fr mnga detaljer som var passade lite fr bra, och politiskt lgligt var det ocks. Nu efter den andra attacken r det nstan
fr dumt fr att vara en bluff. Som att g och ta en Porsche hos bilhandlaren, och sga
"jo men det r min, jag betalade cash till er sljare igr, men han rymde till Helsingfors med stlarna, och min tama guldhamster t tyvrr upp kvittot".
Det r helt enkelt en sn dr historia som ingen mnniska har tillrcklig fantasi fr att hitta p. Om ngon pstr att det har hnt s mste det allts ha hnt p riktigt.
Mekanismen r knd sedan lnge:
"[...] ju strre en lgn r, desto lttare har den att bli trodd, d ett folks stora massa [...] p grund av sin primitiva enfald lttare faller offer fr en stor lgn n fr en liten, d de skerligen sjlva ofta ljuga i smtt men likvl skulle dra sig fr stora lgner. Det skulle aldrig falla dem in att vara till den grad osannfrdiga, drfr tro de heller inte p mjligheten av att ngon annan kan frvrnga fakta p ett s oerhrt frckt och infamt stt. [...] Drfr stannar alltid ngot kvar ven av den frckaste lgn - ett faktum, som alla stora lgnkonstnrer och lgnfreningar endast alltfr vl knna till och p det nedrigaste stt utnyttja."