2013-08-21, 08:28
Medlem
bysnuffs avatar
Jag har fått en uppgift som jag kuggar på, förstår att jag naturligtvis missuppfattar på något vis.

Uppgiften är enligt följande.
Redogör för den distinktion mellan fenomenella mentala tillstånd och
psykologiska tillstånd, och hur man med detta skiljer mellan det
lätta och det svåra kropp medvetandeproblemet.

Som jag har förstått det är den fenomenella delen hur vi upplever smärtan eller upplevelsen, alltså hur aj är just för oss eller hur vi upplever just grönt.
det psykologiska tillståndet är hur vi har tillgång till våra sinnen och kan rapportera detta vidare och skapa en gemensam uppfattning om saker och ting.

Vad har jag missat ?
Citera
2013-08-21, 10:00
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bysnuff
Jag har fått en uppgift som jag kuggar på, förstår att jag naturligtvis missuppfattar på något vis.

Uppgiften är enligt följande.
Redogör för den distinktion mellan fenomenella mentala tillstånd och
psykologiska tillstånd, och hur man med detta skiljer mellan det
lätta och det svåra kropp medvetandeproblemet.

Som jag har förstått det är den fenomenella delen hur vi upplever smärtan eller upplevelsen, alltså hur aj är just för oss eller hur vi upplever just grönt.
det psykologiska tillståndet är hur vi har tillgång till våra sinnen och kan rapportera detta vidare och skapa en gemensam uppfattning om saker och ting.

Vad har jag missat ?

Psykologiske tillstånd, är specificerade i ord så som 'input', 'output', 'relation till andra psykologiska tillstånd' osv.

En psykolog förklarar hur sinnet fungerar. Men funktionel beskrivning av psyket bjuder inte på principiella, filosofiska problem.

Ett givet fänomenalt tillstånd är, så klart, också ett psykologiskt tillstånd. Men den fänomenala delen är inte något, som har plats i en psykologisk beskrivning. Men skär vi bort det fänomenala, då saknas något.

Det fänomenala bjuder dock på problem. Vilka? Läs på om sjæl/legemeproblemet.

Men om du fattar vilka egenskaper psykologien undersöker, altså funktionella tillstånd, då, om vi kallar tillstånden så betragtade för psykologiska, vill psykologiska tillstånd inte motsätta sig fysikalistisk analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in