• 1
  • 2
2013-08-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentan80

Jag har en annan ide men det blir bara längre väg för mig, jag har en annan skuldebrev av samma person, om jag kan använda den och stämma han på nytt och kräva mina förluster, funkar det så?

Funkar det så?

Det här rör frågan om Res juricata, dvs om saken redan är avgjord. Är det ett annat skuldebrev än i den första processen kan du självklart starta en ny process. Du kan däremot inte baka in frågor som redan avgjorts i den första processen.

Det absolut lättaste för dig är att kontakta ditt ombud och meddela att du anser att h*n har gjort fel och att du vill att fakturan som byrån kommer att skicka till dig ska minskas med det belopp som du menar att du har förlorat.
Citera
2013-08-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Meningslöst. Tingsrätten kan inte göra något åt saken.

Det är res judicata även när det gäller kapitalbeloppet och räntan.

Har man inte gjort något förbehåll om saken vilket man å andra sidan bara kan göra om det föreligger särskilda omständigheter - t ex att den delen av fordran inte är förfallen till betalning - utan bara kräver ut en del av fordran kan man inte återkomma senare,

Har t ex TS haft en kapitalfordran om 100 000 kr och rätt att kräva ränta fr.o.m. t ex den 1 jan 2012 men i stämningsansökan yrkat om 90 000 kr i kapital och ränta fr.om. 1 jan 2013 kan han sen inte återkomma och kräva resterande 10 000 kr i kapital och ränta för perioden 1 jan 2012 till 31 dec 2013.

Nu blev jag blev osäker på min processrättsliga intuition och kollade därför upp detta. I TS situation skulle jag köra på att räntan innan inte är res judicata enligt NJA 1929:160 (om det inte är enklare att avräkna mot advokaten). Jag skulle dock i ursprungsläget inte hänga upp min processtaktik på det fallet....
Citera
2013-08-23, 13:40
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Nu blev jag blev osäker på min processrättsliga intuition och kollade därför upp detta. I TS situation skulle jag köra på att räntan innan inte är res judicata enligt NJA 1929:160 (om det inte är enklare att avräkna mot advokaten). Jag skulle dock i ursprungsläget inte hänga upp min processtaktik på det fallet....

På rak arm har jag för mig att det rättsfallet avsåg ett lagsökningsmål där ränta INTE alls hade yrkats (eller?)

Här har ju ränta yrkats och utdömts för tid innan domen och det är avgörande.

Har TS advokat haft ett skuldebrev med alla korrekta uppgifter och uppgifterna här skiljer sig från vad som har yrkat är det klar att advokaten har fel.

TS kanske skall ta och lugna sig en smula en då. Han verkar ju fler fordringar och det förefaller som att det är stor risk att han inte alls får betalt och då är det lite ointressant om det felar marginellt på beloppen.
Senast redigerad av Mihailovic 2013-08-23 kl. 13:43.
Citera
2013-08-23, 14:07
Medlem
I detta fall verkar det ju ha yrkats dröjsmålsränta på kapitalbelopet från stämningen (juni 2013 låter som det). Troligen har det alltså inte ens yrkats någon avtalad ränta för tiden innan stämning, varför jag inte skulle vara allt för säker på res judicata på räntefordran. Sen är det nog mest praktiskt om advokaten uppenbart har gjort fel att justera arvodet med motsvarande belopp. Taktiken "antingen stryker du fakturan eller så anmäler jag dig till samfundet" har fungerat.....
Citera
2013-08-23, 14:53
Medlem
dentan80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
I detta fall verkar det ju ha yrkats dröjsmålsränta på kapitalbelopet från stämningen (juni 2013 låter som det). Troligen har det alltså inte ens yrkats någon avtalad ränta för tiden innan stämning, varför jag inte skulle vara allt för säker på res judicata på räntefordran. Sen är det nog mest praktiskt om advokaten uppenbart har gjort fel att justera arvodet med motsvarande belopp. Taktiken "antingen stryker du fakturan eller så anmäler jag dig till samfundet" har fungerat.....

Så här ligger det till, det är bank lån på mitt namn men lånetagaren är före detta vän och i skuldebrevet står det samma sak som bankens avtal men att låntagaren ska betala till min bankkonto för att det är Nordea medlems lån så Nordea drar direkt från mig.

Att lånet startar 2011 oktober och räntorna med räntan ligger på 6%.
Men när advokaten har lämnat in stämningsansökan så har han skrivit att vi kräver lån beloppet men räntan från 2013 juni. Så jag har betalat amortering och räntan till banken under två år.
All räntan som jag har betalat under 2 år så har jag förlorat på det.

Den andra skuldebrev handlar om ett privatlån direkt från mig som han lånade för handpenning till att köpa bil, men den lånet också inbakat i den här banklånet.

Men han krävde aldrig tillbaka den skuldebrevet så jag kan bara ta ut den summan från banklånet och lägga tillbaka till handpennings skuldebrev och begära mina pengar på det med, så kanske jag kan minska mina förluster.
Ni förstår vad jag menar.
Vi har ingen avtal att bilens handpenning ska flyttas till banklånet och att jag har fortfarande skuldebrev på det.

Just banklånet blev det Tredskodom jag lämnade aldrig nån bevis förutom skuldebrevet till tingsrätten, så är den avslutat så jag kan kräva tillbaka mina pengar på privatlånet som han tog för handpenningen, han kan komma till rättegången så har jag bevismaterial på det att han fick privatlån från mig bevis kontoutdrag.

Det är ganska mycket, vet inte om jag pallar eller avvaktar lite, nu har jag sms bombat min advokat att han ska rätta till, annars
Citera
2013-08-23, 16:20
Medlem
dentan80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkismannen
Det här rör frågan om Res juricata, dvs om saken redan är avgjord. Är det ett annat skuldebrev än i den första processen kan du självklart starta en ny process. Du kan däremot inte baka in frågor som redan avgjorts i den första processen.

Det absolut lättaste för dig är att kontakta ditt ombud och meddela att du anser att h*n har gjort fel och att du vill att fakturan som byrån kommer att skicka till dig ska minskas med det belopp som du menar att du har förlorat.

Min räkning hos advokaten är 4400 kr men min förlust ca 30-40 tusen.
Jag får rättsskydd genom facket. Jag betalar inte så mycket till advokaten, jag får skicka kronofogden på advokaten, att jag fick förluster pga att min advokat skötte inte sitt jobb som ombud.
Citera
2013-08-23, 19:02
Medlem
Jag är inte heller speciellt säker på att res judicata omfattar ränta för tiden innan, skulle tippa på att det går att köra en ny talan om det. Rent teoretiskt är det ju en summa du yrkar som är hänförlig till en viss tidsperiod, varför man skulle behandla det annorlunda än t.ex. hyra för vissa månader (vilket då inte medför res judicata utöver de prövade månaderna) har jag svårt att förstå.

TS, du kan alltid testa att betala in ansökningsavgift till tingsrätten och fixa in en ny stämningsansökan. Redogör sen för vad som har inträffat så kommer tingsrätten ta ett beslut på om det är res judicata eller inte. Du betalar alltså bara 450 kr för att få det testat.
Citera
2013-08-24, 00:23
Medlem
dentan80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Jag är inte heller speciellt säker på att res judicata omfattar ränta för tiden innan, skulle tippa på att det går att köra en ny talan om det. Rent teoretiskt är det ju en summa du yrkar som är hänförlig till en viss tidsperiod, varför man skulle behandla det annorlunda än t.ex. hyra för vissa månader (vilket då inte medför res judicata utöver de prövade månaderna) har jag svårt att förstå.

TS, du kan alltid testa att betala in ansökningsavgift till tingsrätten och fixa in en ny stämningsansökan. Redogör sen för vad som har inträffat så kommer tingsrätten ta ett beslut på om det är res judicata eller inte. Du betalar alltså bara 450 kr för att få det testat.

Jag förstår vad du menar, bra tänkt det är.
Den skuldebrev gäller för fram och bak i tiden, sen att min advokat glömt att nämna så kan jag tänka mig att man öppnar nytt fall och kräva han på räntor som jag har betalat till banken, skuldebrevet så kan man dra den i olika håll.

Att inte öppna nytt fall låter konstig, domen blev fast till beloppet inte på räntan 2 år tillbaka.
Jag får ta med min advokat vi får se vad han säger eller be han att fixa felet han har orsakat.

Det är bra att ni kommer med ider.
Citera
2013-10-26, 01:19
Medlem
dentan80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentan80
Jag förstår vad du menar, bra tänkt det är.
Den skuldebrev gäller för fram och bak i tiden, sen att min advokat glömt att nämna så kan jag tänka mig att man öppnar nytt fall och kräva han på räntor som jag har betalat till banken, skuldebrevet så kan man dra den i olika håll.

Att inte öppna nytt fall låter konstig, domen blev fast till beloppet inte på räntan 2 år tillbaka.
Jag får ta med min advokat vi får se vad han säger eller be han att fixa felet han har orsakat.

Det är bra att ni kommer med ider.

Min ombud har skickat in alla papps till kfm och den är registrerad där,
Jag har pratat med kfm om tiden så sa dem det kommer ta ca 5-6 år tills jag har fått mina peng,
Mina peng plus ränta på 10,92% stakars idiotos, kommer aldrig att betala hela sitt liv.

Min ombud skickade en ny stämning för för räntan och övriga kostnade jag fick stå ut med,
han vågar inte komma till rättegången, men jag bryr mig inte om mer den stora delen är klar,
Bra att man är med facket men jag har inte fått någon faktura från min jurist heller tror att han kommer få betala,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in