Citat:
Ursprungligen postat av
Sysslomannen
I detta fall verkar det ju ha yrkats dröjsmålsränta på kapitalbelopet från stämningen (juni 2013 låter som det). Troligen har det alltså inte ens yrkats någon avtalad ränta för tiden innan stämning, varför jag inte skulle vara allt för säker på res judicata på räntefordran. Sen är det nog mest praktiskt om advokaten uppenbart har gjort fel att justera arvodet med motsvarande belopp. Taktiken "antingen stryker du fakturan eller så anmäler jag dig till samfundet" har fungerat.....
Så här ligger det till, det är bank lån på mitt namn men lånetagaren är före detta vän och i skuldebrevet står det samma sak som bankens avtal men att låntagaren ska betala till min bankkonto för att det är Nordea medlems lån så Nordea drar direkt från mig.
Att lånet startar 2011 oktober och räntorna med räntan ligger på 6%.
Men när advokaten har lämnat in stämningsansökan så har han skrivit att vi kräver lån beloppet men räntan från 2013 juni. Så jag har betalat amortering och räntan till banken under två år.
All räntan som jag har betalat under 2 år så har jag förlorat på det.
Den andra skuldebrev handlar om ett privatlån direkt från mig som han lånade för handpenning till att köpa bil, men den lånet också inbakat i den här banklånet.
Men han krävde aldrig tillbaka den skuldebrevet så jag kan bara ta ut den summan från banklånet och lägga tillbaka till handpennings skuldebrev och begära mina pengar på det med, så kanske jag kan minska mina förluster.
Ni förstår vad jag menar.
Vi har ingen avtal att bilens handpenning ska flyttas till banklånet och att jag har fortfarande skuldebrev på det.
Just banklånet blev det Tredskodom jag lämnade aldrig nån bevis förutom skuldebrevet till tingsrätten, så är den avslutat så jag kan kräva tillbaka mina pengar på privatlånet som han tog för handpenningen, han kan komma till rättegången så har jag bevismaterial på det att han fick privatlån från mig bevis kontoutdrag.
Det är ganska mycket, vet inte om jag pallar eller avvaktar lite, nu har jag sms bombat min advokat att han ska rätta till, annars