• 1
  • 2
2013-08-21, 17:12
Medlem
dentan80s avatar
Jag van en Tredskodom men problemet är att min advokat har lämnat in brist information om fallet, det handlar om tvist, undrar jag kan skicka in exakta uppgifter för att ändra dem uppgiftera som min advokat lämnat in?
Vet nån om saken? den som stämmer vinner men vill tillägga?
Citera
2013-08-21, 17:49
Medlem
ormanoffs avatar
Du får beskriva mer ingående vad du vill ändra och vad saken gäller.
Citera
2013-08-21, 18:58
Medlem
dentan80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Du får beskriva mer ingående vad du vill ändra och vad saken gäller.

Saken handlar om lån till en vän, men han kunde ej betala och jag stämde honom.

Problemet att på skulle står det ett belopp men jurist skrivit fel belopp och ränta till tingsrätten, jag vill gå in och ändra beloppet och räntan, räntan skulle tas 2 år tillbaka men advokaten skrivit att vi vill ha den 2013 juni så jag förlorar på det.

Jag pratade med domstolen dem säger att vi kan ej säga nåt du får söka på nätet eller fråga din jurist.
Ska man själv skriva till domstolen och berätta om allting? att advokaten har skrivit visst och jag är inte nöjd vill ändra belopp och räntan som jag ska ta från svarande.
Citera
2013-08-21, 19:09
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentan80
Saken handlar om lån till en vän, men han kunde ej betala och jag stämde honom.
Problemet att på skulle står det ett belopp men jurist skrivit fel belopp och ränta till tingsrätten, jag vill gå in och ändra beloppet och räntan, räntan skulle tas 2 år tillbaka men advokaten skrivit att vi vill ha den 2013 juni så jag förlorar på det.
Jag pratade med domstolen dem säger att vi kan ej säga nåt du får söka på nätet eller fråga din jurist.
Ska man själv skriva till domstolen och berätta om allting? att advokaten har skrivit visst och jag är inte nöjd vill ändra belopp och räntan som jag ska ta från svarande.

Eh...det är kört att ändra det nu.

Ändring kan det bli om det är fråga om en misskrivning eller något annat fel från tingsrättens sida men nu verkar det vara din advokat som har klantat sig..

Har denne fått rätt uppgifter från dig så är det han som får ta ansvar för saken.

Fick du aldrig en kopia av stämningsansökan från advokaten?

Fanns det något skriftligt underlag på den här skulden? Vad säger advokaten?
Citera
2013-08-21, 19:18
Medlem
dentan80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Eh...det är kört att ändra det nu.

Ändring kan det bli om det är fråga om en misskrivning eller något annat fel från tingsrättens sida men nu verkar det vara din advokat som har klantat sig..

Har denne fått rätt uppgifter från dig så är det han som får ta ansvar för saken.

Fick du aldrig en kopia av stämningsansökan från advokaten?

Fanns det något skriftligt underlag på den här skulden? Vad säger advokaten?

Jag fick ingen kopia av stämnings ansökande. Det verkar som att dem får skriva vad dem vill på stämnings ansökande, när man ger fullmakt, han skickade aldrig kopia och fick inte veta heller vad som skrivit på stämnings ansökande, kvinnan från tingsrätten läste åt mig att det har blivit ett dom och det gäller för dem här grejerna, jag ringde upp advokaten och berättade vem sa att ni ska skriva det? utan att fråga mig, tror att jag måste anmälda advokaten till advokatsamfund, missnöjd. ingen kopia, dålig kontakt
Citera
2013-08-22, 16:21
Medlem
dentan80s avatar
Nån som kan komma med en ide.
Tänkte lämna in till tingsrätten rapport ang om att det har blivit missförstånd mellan mig och advokaten och att jag håller inte med advokaten om punkt ränta och lån summan som han har skickat med stämningsansökandet.

Skrev i rapporten också att jag fick heller aldrig se kopia på stämningsansökandet.
Citera
2013-08-22, 17:10
Medlem
Citat:
Tänkte lämna in till tingsrätten rapport ang om att det har blivit missförstånd mellan mig och advokaten och att jag håller inte med advokaten om punkt ränta och lån summan som han har skickat med stämningsansökandet.

Skrev i rapporten också att jag fick heller aldrig se kopia på stämningsansökandet.

Du har gett advokaten fullmakt att processhandla för dig. Det är att jämställa med att du själv gjorde fel. TR:n har meddelat dom. Saken är res judicata om motparten inte återvinner domen. Möjligen kan du stämma separat på den avtalade räntan om yrkandet endast avsåg kapitalbeloppet samt dröjsmålsränta från dagen för delgivning av stämningsansökan.
Citera
2013-08-22, 17:27
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Du har gett advokaten fullmakt att processhandla för dig. Det är att jämställa med att du själv gjorde fel. TR:n har meddelat dom. Saken är res judicata om motparten inte återvinner domen. Möjligen kan du stämma separat på den avtalade räntan om yrkandet endast avsåg kapitalbeloppet samt dröjsmålsränta från dagen för delgivning av stämningsansökan.

Är du säker på att du lämnat rätt uppgifter till advokaten och att du förklarat från vilken tid du yrkar ränta? I så fall kanske det enklaste är att du förklarar för advokaten att du vill bli kompenserad för dennes misstag motsvarande den ekonomiska skada du lidit, vilket borde vara enkelt att räkna ut.
Citera
2013-08-22, 18:42
Medlem
namgrebs avatar
Att lämna en "rapport" till tingsrätten kommer inte ge något. De har inte som uppgift att processa åt dig eller för den delen göra rättsutredningar åt dig, varför du sannolikt inte kommer få mer information än den du redan fått.
Senast redigerad av namgreb 2013-08-22 kl. 18:48.
Citera
2013-08-22, 18:44
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Meningslöst. Tingsrätten kan inte göra något åt saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen

Det är res judicata även när det gäller kapitalbeloppet och räntan.

Har man inte gjort något förbehåll om saken vilket man å andra sidan bara kan göra om det föreligger särskilda omständigheter - t ex att den delen av fordran inte är förfallen till betalning - utan bara kräver ut en del av fordran kan man inte återkomma senare,

Har t ex TS haft en kapitalfordran om 100 000 kr och rätt att kräva ränta fr.o.m. t ex den 1 jan 2012 men i stämningsansökan yrkat om 90 000 kr i kapital och ränta fr.om. 1 jan 2013 kan han sen inte återkomma och kräva resterande 10 000 kr i kapital och ränta för perioden 1 jan 2012 till 31 dec 2013.
Citera
2013-08-22, 23:31
Medlem
dentan80s avatar
Allt står i skuldebrevet och att jag förklarade till advokaten tydligt och efteråt så ringde jag och förklarade med men han verkade hålla tel samtalet kort som han var stressad men han förstörde för mig, i skuldebrevet står det att han ska betala ränta+amorteringen från oktober 2012 framåt, jag förklarade tydligt till advokaten men han lyssnar ju inte med öronen verkar så, utan att visa mig stämningsansökande så skickar han in det.

Varje gång jag fick ringa upp advokat skiten för att ta reda på vad som händer verkligen värdelös advokat firma.

Imorgon så ska jag ringa honom och be att han rättar till så mycket han kan, annars anmäler jag firman till advokatsamfundet och bestrida avgiften också.

Jävligt missnöjd.

Jag har en annan ide men det blir bara längre väg för mig, jag har en annan skuldebrev av samma person, om jag kan använda den och stämma han på nytt och kräva mina förluster, funkar det så?

Funkar det så?
Citera
2013-08-23, 10:12
Medlem
miikoss avatar
Om ni är privatperson så kan ni ju göra en anmälan till ARN.

Visserligen så behöver inte advokatfirman följa eventuell rekommendation.

Man borde kunna söka skadestånd om ni räknat ut skäligt om vad som ni har missat.

Anmälan till Advokatsamfundet kan ju även vara något annars:

http://www.advokatsamfundet.se/Behov...ed-en-advokat/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här