Citat:
Ursprungligen postat av
pellepistol
http://www.svd.se/naringsliv/andreas...4.svd?sidan=11
"Inte minst vore det klädsamt om de folkvalda upplyste om den slutsats som många som studerat frågan verkar dra: att ett stort antal länder i väst kommer behöva en massiv arbetskraftsinvandring om inte välfärdsystemen ska kollapsa. Ett faktum som den växande skaran av främlingsfientliga i Europa borde ägna en minut, och kanske lite mer, att fundera över."
Så, ni som är emot invandring. Hur ska vi lösa den kommande demografiska kollapsen?
Vilken demografiska kollaps?
Jag bet ihop och tog tortyren att läsa igenom dravlet. Det är i vanlig ordning helt substanslöst.
Men det finns ju andra människor med fungerande hjärnceller. Är det någon av dom som gjort någon analys som visar att det på något sätt är nödvändigt att importera arbetskraft PÅ GRUND AV demografiska orsaker. (Eller är det bara fria fantasier från byfånar som ligger bakom).
Att medelåldern ökar är inget skäl i sig. Om jag minns rätt så sattes pensionsåldern strax under medellivslängden när den infördes. Om vi ska följa den principen bör de 65 vi har nu flyttas upp en bra bit. Och många pensionärer idag skulle klara av att jobba många år efter 65. Inte med vilka jobb som helst. Men med sådana som inte är så mental eller fysiskt krävande.
Mellan t ex 65-70 skulle det antagligen gå bra att jobba med en del jobb inom t ex vården. Vid den åldern behöver man inte heller speciellt hög lön. Man har redan köpt på sig allt man behöver i form av kapitalvaror. Och skulle utan bekymmer gå runt på 10-12 KSEK i månaden. Dvs dom kan ha lägre lån och lägre prestationskrav.
Men man behöver lite dynamik och pragmatism för detta och här står tyvärr fackföreningarna i vägen rejält.
Men om någon kan visa att vi behöver öka folkmängden för att klara något demografiskt problem så är jag intresserad av att läsa det.