Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2013-10-26, 14:41
Medlem
HerrRandoms avatar
Vit man:
Enligt vad jag har erfarit så är de otroligt stor skillnad vart någonstans man är. Bodde mina första 25+ år i en förort till Stockholm, vart stoppad för rutin blåskontroll när jag kört bil typ 3 ggr, otrevligt och grinig stämning. Blev även av med alkohol några gånger när jag var underårig, helt rätt då de är deras jobb men onödigt otrevligt bemötande. Märkte även att ju yngre polis ju tuffare skulle dom bete sig!
Sen flyttade jag till Dalarna, blivit stoppad en gång med bilen för rutinkoll, mycket trevlig polis, skämtade med mig och tyckte jag såg ut som Mojje på min körkortsbild! Och en gång när jag och några kompisar gick hem från krogen, väldigt berusade och var antagligen lite väl högljuda, till skillnad från i stockholm så var dom trevliga och frågade hur vi hade haft de ikväll och tyckte vi kunde dämpa oss lite.
De är vad jag har vart med om, sen kanske någon tycker helt tvärt emot!
Citera
2013-11-04, 02:59
Medlem
[quote=hasseochtage|45097336]

Hur har du blivit bemött av polisen?[spoiler]
Oftast väldigt bra. Min uppfattning är att det till stor del beror på polisens uppfattning av situationen, innan de kommit på plats. Men de är alltid översittare, så deras goda bemötande är helt beroende av att man kommer överens om polisen oavsett vad det kommer till. De vet att de har makten, och är inte rädda att bevisa det. Och visst, när det gäller invandrargäng, så är det absolut en nödvändighet, men när det gäller enskilda individer, så är det onödigt och patetiskt. Jag har blivit oprovocerat påhoppad av en polis, för att jag bad om att få tala till punkt.
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Är min tolkning av dagsläget korrekt?
Ja, men kvinnliga poliser brukar även de vara ganska uppkäftiga.
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Kan ni komma på andra orsaker än den moderna feminismen (poliser har förmodligen alltid varit hårdare mot män)?
Jag tror att det beror på en machokultur som uppstår iom att de flesta poliser har dåligt självförtroende. Rent generellt så tror jag att det är vanligt att folk som söker sig till polisen är lite fascistiska och maktgalna. Bara lite värre än genomsnittet, men med bättre medel så att säga.

Jag tror att det är två yrkesgrupper som riskerar allvarliga mentala yrkesskador. Poliser och politiker. Ingen annans yrkesgrupps värdighet och heder ställs på spel så ofta. Inga andra yrkesgrupper missbrukar sin makt så mycket. Ingen annan yrkesgrupp får en så förvriden verklighetsbild uppmålad för sig, och det gäller poliser i synnerhet.

Tänk själv att behöva utgå från att alla du träffar ljuger för dig, och att det är upp till DIG att avgöra vad sanningen ska vara vid varje givet tillfälle. Det är ju konstigt om man inte blir sjuk i huvudet av det.
Citera
2013-11-11, 13:30
Medlem
Obscurites avatar
Jag har alltid blivit illa behandlad av polisen men det är något jag vant mig vid. Dels är jag man och dels är jag utlänning så det är mer regel än undantag att oavsett vad så kommer polisen att bemöta mig illa.

Till och med när jag ingripit och stoppat ett eventuellt överfall och polis kommit till platsen så har de flugit på mig direkt. I det fallet så var tjejen som jag räddade tvungen att förklara för polisen flera gånger att jag inte var GM.

Känslan är ömsesidig dock, jag hatar polisen också och tar självfallet varje chans jag får att jävlas med dem (vilket jag också gjort flera gånger). Har ingen respekt för svensk polis överhuvudtaget och kommer aldrig ha det, det spelar ingen roll ens om det rör sig om en man eller kvinnopolis. Helvete, det spelar inte ens någon roll om snutjäveln är en turk, svenne eller neger. För mig är varje polisman eller kvinna ett hot mot min personliga säkerhet och således agerar jag utefter den premissen när jag har att göra med representanter av det svenska "rätts"- väsendet.

Man får väl vara glad för att man bor i Sverige och inte i USA där de får skjuta en först och ställa frågor efteråt. Här så kan de ju som bäst bara puckla på en...
Senast redigerad av Obscurite 2013-11-11 kl. 13:37.
Citera
2013-11-12, 16:29
Medlem
growingpeoples avatar
Jag har inga större erfarenheter av polis! Förutom en särskild händelse som jag återger här nedan:

Det var för en antal år sedan på väg hem från mitt arbete som polisen stoppade mig i centrala Lund.
Det var en rutinkontroll och inget märkvärdigt med det. När jag överlämnade mitt körkort kände jag de "främlingsfientliga vindar" som svenskarna inte gärna vill kännas vid!

Jag är gift men hade behållit mitt utländskklingande efternamn! Det gjorde inte saken bättre att det var mitt i natten och jag rattade en helt ny BMW.
Jag förklarade för polisen att jag har precis avslutat en kvällspass och är på väg hem.....Då kom frågorna......."Vad har du fått bilen ifrån?" "Du är inte ägare till den bilen?" "Ingen dålig kärra, sånt vill jag också ha"

Låter som ofarliga frågor? Nja...... polisernas attityd kan jag inte återge här skriftligt.......men det var högst fientligt!!

De gick iväg med mitt körkort och kollade ägaren (min man) i bilregistret! När de återvände blev jag korsförhörd om "ägarens" namn, personnummer, adress...........När mina svar fick full poäng fick jag tillbaka körkortet med en löjlig flin.......De glömde be om ursäkt för sina uppförande.......

På ett sätt är det synd om poliserna i dagens Sverige! På sena nätter får de konfronteras med helt andra typer av människor. Men det är kanske bra.......finns inget mer utrymme för små jävelskap
Citera
2013-11-12, 17:17
Medlem
Obscurites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av growingpeople
På ett sätt är det synd om poliserna i dagens Sverige! På sena nätter får de konfronteras med helt andra typer av människor. Men det är kanske bra.......finns inget mer utrymme för små jävelskap

Det är inte synd om svensk polis överhuvudtaget, tvärtom så får de inte tillräckligt med skit. Fick jag bestämma så skulle varenda nyutexaminerad aspirant ifrån polishögskolan få ett rejält kok med stryk, elchocker, batonger, svavelsyra i ansiktet ja hela jävla köret förtjänar dem.

Inte nog med att svensk polis är till bland de mest inkompetenta i hela världen så existerar det en sinnessjuk kultur också i Sverige bland svensk polis där oavsett vad deras kollegor gör så täcker de varandra om ryggen, det finns inte röken utav någon form utav rättspatos hos någon som jobbar inom polisväsendet.

Lägg på därtill den nästintill obligatoriska fientliga och aggressiva attityd man får när man som utlänning ska ha att göra med dessa representanter av lagen. Självklart är de bara kaxiga och tuffa av sig när de kommer i mobs, när de är i numerärt underläge eller känner att de inte riktigt har utrymme att bete sig svinigt så blir de som rädda harar.

Jag själv har alltid kört med passiv aggressivitet de fåtal gånger jag haft att göra med polisen men jag har en kompis som också är utlänning som hade en något annan uppväxt än vad jag hade och även om hans gangsterdagar är sen länge bakom honom och han är helt reformerad så kan han även idag på egen hand på polisen att skita ner sig.

Jag har själv sett med egna ögon hur han hotat poliser och sagt att om de rör vid honom så kommer han leta upp dem förr eller senare och betala tillbaka och gissa vad då har de verkligen backat undan och gått ifrån att vifta batong till att bara snacka lugnt.

Svensk polis är lika fega som de är inkompetenta så självfallet kommer de korsförhöra en kvinna med utländskklingande efternamn om hennes BMW istället för att vara ute och hålla sig upptagna med riktigt polisarbete.

För att citera N.W.A "Fuck the Police".
Citera
2024-10-26, 21:01
Medlem
iiimpossibles avatar
Bumpar en gammal tråd som aäkerligen ändå är aktuell hos många

Har aldrig haft detta problem. Men, mitt ego känner sig inte heller hotat av en auktoritet 😉
Och helt ärligt, hellre att dom är otrevliga och onödigt vaksamma än att dom daltar med lättkränkta människor, och kanske då inte ens sköter sitt arbete ordentligt.
Senast redigerad av iiimpossible 2024-10-26 kl. 21:04.
Citera
2024-11-19, 09:07
Medlem
Silltunnas avatar
Skrev detta inlägg i en annan tråd men inser att det passar bättre här:

Jag reagerade på två polisers beteende igår när jag var och handlade.
De parkerade sin bil precis utanför dörrarna på en Ica-butik, så kunder fick gå runt den. Väl inne i butiken gick poliserna runt och klagade högljutt över priserna och gnällde över att mackorna ”såg ut att smaka röv”. På väg därifrån blåste de sedan om mig i minst 130 km/h på motorvägen utan nån signalering om att det skulle vara på utryckning.
Jävla as!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in