Citat:
Ursprungligen postat av
Feru
Känns som att det krävs att ett parti har max 2.5 % i medelvärde för att folk ska på allvar börja tvivla på att taktikrösta på det partiet. Det lär bli mer problematiskt för stödväljarna om det visar sig att fler partier börjar ligga risigt till, låt oss säga två partier som snittar 3 % eller tre med 3.5 %.
Personligen tycker jag att taktikröstande är förkastligt. Man borde rösta på det parti man faktiskt tror på och står närmast. Jag är riktigt urless på allt snack om "taktik" och "strategi" när det gäller politik. Politik vore så mycket bättre om folk bara röstade på det partiet de gillar bäst.
Taktikröstning existerar endast på grund av att vi har ett brutet system som är tillsatt av politiker för att kunna hålla kvar sig själva i makten. Det är inte alls helt omöjligt att nästa val så kommer valsystemet säga till 10 % av de som röstar "Tyvärr, din röst räknas inte i år". Jag har sagt det förut och kommer säga det igen: Det är inte svårt att göra ett system där man kan rangordna sina röster. "Jag vill helst rösta på A, men om A inte får tillräckligt med röster så lägger jag min röst på B, om även de inte får tillräckligt med röster så vill jag lägga min röst på C" och så vidare. Inse att systemet är felaktigt när flera procent av de röstberättigade inte väljer det pariet de egentligen vill rösta på, vare sig det är på grund av taktikröstning eller för att partiet eller för litet.