• 1
  • 2
2013-09-07, 15:35
Medlem
SmokeOns avatar
I denna tråd diskuteras stödröstning i riksdagsvalet 2014. Ni som funderar på att hjälpa de partier som ligger farligt till, hur tänker ni?

När går smärtgränsen för hur litet ett parti kan bli och ändå räkna med stödröster? Låt säga att KD ligger på 3,1-3,2% månaden före valet. Det innebär att de behöver någonstans mellan 50k-100k stödröster (om jag räknat rätt) för att stanna kvar i riksdagen. Är det realistiskt?

Låt säga att även C riskerar att åka ur. Då blir det svårt att fördela stödrösterna mellan de två partierna så att båda säkert sitter kvar. Det skulle kännas rimligt att man som moderat väljare skulle skita i dem, acceptera en valförlust för alliansen innan valet är över och åtminstone se till att M-stapeln blir så hög som möjligt.

Hoppas vi kan få se intressanta diskussioner om detta!
Citera
2013-09-07, 18:10
Medlem
Känns som att det krävs att ett parti har max 2.5 % i medelvärde för att folk ska på allvar börja tvivla på att taktikrösta på det partiet. Det lär bli mer problematiskt för stödväljarna om det visar sig att fler partier börjar ligga risigt till, låt oss säga två partier som snittar 3 % eller tre med 3.5 %.

Personligen tycker jag att taktikröstande är förkastligt. Man borde rösta på det parti man faktiskt tror på och står närmast. Jag är riktigt urless på allt snack om "taktik" och "strategi" när det gäller politik. Politik vore så mycket bättre om folk bara röstade på det partiet de gillar bäst.
Citera
2013-09-07, 21:55
Medlem
AnonymousSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Känns som att det krävs att ett parti har max 2.5 % i medelvärde för att folk ska på allvar börja tvivla på att taktikrösta på det partiet. Det lär bli mer problematiskt för stödväljarna om det visar sig att fler partier börjar ligga risigt till, låt oss säga två partier som snittar 3 % eller tre med 3.5 %.

Personligen tycker jag att taktikröstande är förkastligt. Man borde rösta på det parti man faktiskt tror på och står närmast. Jag är riktigt urless på allt snack om "taktik" och "strategi" när det gäller politik. Politik vore så mycket bättre om folk bara röstade på det partiet de gillar bäst.

Taktikröstning existerar endast på grund av att vi har ett brutet system som är tillsatt av politiker för att kunna hålla kvar sig själva i makten. Det är inte alls helt omöjligt att nästa val så kommer valsystemet säga till 10 % av de som röstar "Tyvärr, din röst räknas inte i år". Jag har sagt det förut och kommer säga det igen: Det är inte svårt att göra ett system där man kan rangordna sina röster. "Jag vill helst rösta på A, men om A inte får tillräckligt med röster så lägger jag min röst på B, om även de inte får tillräckligt med röster så vill jag lägga min röst på C" och så vidare. Inse att systemet är felaktigt när flera procent av de röstberättigade inte väljer det pariet de egentligen vill rösta på, vare sig det är på grund av taktikröstning eller för att partiet eller för litet.
Citera
2013-09-07, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousSmurf
Taktikröstning existerar endast på grund av att vi har ett brutet system som är tillsatt av politiker för att kunna hålla kvar sig själva i makten.
Jag är mycket väl medveten om att detta system är ruttet. Trots det, tycker jag fortfarande att folk ska rösta på det parti som de står närmast. Jag tycker det är så löjligt med folk som alltid talar om "att kasta bort sin röst", deras röst kommer ändå inte göra någon skillnad i det stora hela. Röstar jag på sossarna drunknar min lilla mikroskopiska röst i helheten, och har ingen utslagskraft alls. Så det spelar egentligen ingen roll vad man röstar på. Därför tycker jag inte det är bortkastat att rösta på ett mindre parti, vilket jag själv kommer att göra 2014.
Citera
2013-09-07, 22:18
Medlem
Bättre att ni borgare röstar efter era ideogiska ideal..

Klassiska liberala partiet borde många ur nya moderaterna rösta på samt folkpartiet..

Att för en moderat rösta på Centern eller Kristdemokraterna ser jag som dumt, då dessa partier ligger för långt ifrån varandra ideologiskt..
Citera
2013-09-07, 22:25
Medlem
Caesar Johansens avatar
Hur vanligt förekommande är egentligen stödröstning?

De enda märkbara exemplen på det här, som jag har sett, är Danderyd och Lidingö 2010:
http://www.val.se/val/val2010/slutre.../62/index.html
http://www.val.se/val/val2010/slutre.../86/index.html

Två väldigt speciella kommuner rent socioekonomiskt. Men hur stor utslag kan det egentligen ha i det stora hela?
Citera
2013-09-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Hur vanligt förekommande är egentligen stödröstning?

De enda märkbara exemplen på det här, som jag har sett, är Danderyd och Lidingö 2010:
http://www.val.se/val/val2010/slutre.../62/index.html
http://www.val.se/val/val2010/slutre.../86/index.html

Två väldigt speciella kommuner rent socioekonomiskt. Men hur stor utslag kan det egentligen ha i det stora hela?

Man brukar anse att anledningen till att KD klamrade sig kvar i riksdagen 1994 var moderat taktikröstning, KD fick då 4,06%. Säkerligen har VPK många gånger överlevt utspärrning genom socialdemokratiskt taktikröstande, det är dock inte lika välbelagt som KD 1994.
Citera
2013-09-08, 01:16
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Förra valet röstade många moderater på KD för att hålla partiet inom riksdagen. Det för att säkra alliansens styre. 2014 blir det nog svårare att stödrösta för alliansen, när både KD och C ligger under gränsen.
Man kan också ställa sig frågan om man egentligen vill att dessa två partier ska hålla sig kvar i riksdagen. Sannolikt inte, och jag tror att stödrösterna kommer att vara obetydliga nästa val.
Det går helt enkelt inte att spontant organisera det, och framförallt är det inte önskvärt, om moderaterna kan ta alla dessa röster själva, då stödröstarna egentligen vill ha moderaternas politik.

Det är nog inte heller långsökt att tro att de tidigare stödröstarna som kan tänka sig byta parti av taktiska skäl, kan tänka sig att byta till SD 2014, då moderaterna har gjort sig ovälkomna framförallt hos sina kärnväljare.
Citera
2013-09-08, 20:58
Medlem
Stödrösta är DUMT, rösta på den politik ni stöder..

Sen finns det många i folkpartiet och moderaterna som inte riktigt tycker om dessa åsikter då de är betydligt mer Liberala än så..

De borde rösta efter sina ideal och rösta på LIBERALA Partiet..

Så rösta efter er egen övertygelse...
Citera
2013-09-08, 21:01
Medlem
SmokeOns avatar
Kan det rent av finnas anledning för SD-väljare att hjälpa KD och C kvar i riksdagen?

*flame suit on*
Citera
2013-09-08, 21:01
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Man brukar anse att anledningen till att KD klamrade sig kvar i riksdagen 1994 var moderat taktikröstning, KD fick då 4,06%. Säkerligen har VPK många gånger överlevt utspärrning genom socialdemokratiskt taktikröstande, det är dock inte lika välbelagt som KD 1994.
Ja man brukar säga mycket - men vad finns det statistiska underlaget. Jag tror att det finns folk som stödröster, ingen tvekan - men är de verkligen så många så att det kan vara med och påverka ett valutslag.
Citera
2013-09-08, 21:45
Medlem
OneBrAiNers avatar
Jag tycker dessa partier har gjort sitt inom politiken. KD är inte speciellt religiösa och C är inte det bondeparti det en gång var. De fyller helt enkelt ingen funktion idag. Förmodligen kommer Alliansen förlora pga att något av dessa åker ur riksdagen 2014. Vad tror ni?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in