Citat:
Ursprungligen postat av
Sarajevo
Hej,
Jag r 27 och tnkte dra igng med ngon kampsport igen,
funderade p karate d jag r frmst r intresserad av slag/sparkar. Har ocks vervgt andra stilar men karateklubben p hrnan ligger bra till (nra) och funkar med mitt schema.
Jag hatar dock att gra kullerbyttor, baktkullerbyttor, osv. r detta ngt inslag i shotokan karate?
Jag funderade ocks p att kombinera med en intern stil d jag har ganska mycket att gra och grna vill stressa ner och koncentrera mig mer, jag r en ganska "spretig" person s att sga. Skulle det vara ett hinder att t.e.x trna Thai Chi samtidigt som karate? Skulle det stta ngra kppar ivgen?
En annan frga, man har ju hrt att folk som blivit attackerade p stan och frsvarat sig ofta har varit bra kampsportare (t.ex. gubben i Malm), r karate ett effektivt sjlvfrsvar p s stt?
Tack fr svar
/S
Kr p om du tycker att det verkar roligt. Shotokan r inte min fsvoritstil inom Karatevrlden direkt men inte den trkigaste heller.
S mycket kullerbyttor under Karatetrningen lr det inte bli, det r inte Judo vi pratar om direkt.
Som sjlvfrsvar s r det en ganska kass stil men absolut bttre n ingenting.
Jag ser heller inga hinder i att kombinera Karate med Tai Chi om man nu s nskar.