• 1
  • 2
2013-09-10, 16:12
Medlem
Hej,

Jag r 27 och tnkte dra igng med ngon kampsport igen,
funderade p karate d jag r frmst r intresserad av slag/sparkar. Har ocks vervgt andra stilar men karateklubben p hrnan ligger bra till (nra) och funkar med mitt schema.

Jag hatar dock att gra kullerbyttor, baktkullerbyttor, osv. r detta ngt inslag i shotokan karate?

Jag funderade ocks p att kombinera med en intern stil d jag har ganska mycket att gra och grna vill stressa ner och koncentrera mig mer, jag r en ganska "spretig" person s att sga. Skulle det vara ett hinder att t.e.x trna Thai Chi samtidigt som karate? Skulle det stta ngra kppar ivgen?

En annan frga, man har ju hrt att folk som blivit attackerade p stan och frsvarat sig ofta har varit bra kampsportare (t.ex. gubben i Malm), r karate ett effektivt sjlvfrsvar p s stt?

Tack fr svar

/S
Senast redigerad av Sarajevo 2013-09-10 kl. 16:15.
Citera
2013-09-10, 16:32
Medlem
luciddreamers avatar
S gott som alla Shotokans kampsportstekniker sker stende. Du kommer inte behva gra en enda kullerbytta (ev undantaget om ni gr nn slags konditionstrning).

Tai Chi, Hsing yi Nei Gong, eller nt annat som arbetar med de interna energifldena r inget hinder fr karate, frutsatt att du orkar hlla p med bda samtidigt. Karaten rimmar dock illa med interna energiflden, jag tycker den stryper en del av de interna fldena, tex tvnget att knyta nvarna. D r kung fu, mm, bttre.

De flesta utvecklar en vertro p sin frmga att frsvara sig genom sin kampsportstrning. Men visst,
Karate r klart bttre n ingenting om man blir attackerad p gatan. (Och underskatta inte kata-trningen hr.) Det finns dock effektivare former av sjlvfrsvar fr verkliga situationer n karate. Dessa typer av sjlvfrsvar innehller dock ingenting av den sterlndska filosofin.
Citera
2013-09-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luciddreamer
S gott som alla Shotokans kampsportstekniker sker stende. Du kommer inte behva gra en enda kullerbytta (ev undantaget om ni gr nn slags konditionstrning).

Tai Chi, Hsing yi Nei Gong, eller nt annat som arbetar med de interna energifldena r inget hinder fr karate, frutsatt att du orkar hlla p med bda samtidigt. Karaten rimmar dock illa med interna energiflden, jag tycker den stryper en del av de interna fldena, tex tvnget att knyta nvarna. D r kung fu, mm, bttre.

De flesta utvecklar en vertro p sin frmga att frsvara sig genom sin kampsportstrning. Men visst,
Karate r klart bttre n ingenting om man blir attackerad p gatan. (Och underskatta inte kata-trningen hr.) Det finns dock effektivare former av sjlvfrsvar fr verkliga situationer n karate. Dessa typer av sjlvfrsvar innehller dock ingenting av den sterlndska filosofin.
Perfekt, antar att man kan gra ngot alterntiv under konditionstrningen isfall. r inte ute efter ett sjlvfrsvar s mycket som att faktiskt rra p mig mer, trnade lite jiu jitsu tidigare men klubbarna dr jag bor r f eller schemat passar inte mig (av ngn anledning verkar mnga kampsportsklubbar tro att vuxna mnniskor vill trna kl 17 p eftermiddagen).

Du verkar ganska belst i mnena, vet du (eller ngon annan) ngon annan "intern" stil som fokuserar mer p koncentration, andning, flden etc?

Om man ska trna rent sjlvfrsvar, r det d krav maga som gller?

Allt gott
Citera
2013-09-11, 21:37
Medlem
luciddreamers avatar
Fr rent sjlvfrsvar brukar man vl sga Krav Maga, MMA, Thai-boxning, boxning, karate, brasiliansk jiu-jitsu med mera. (Sjlv kr jag Krav Maga och lite Thai-sparring, vldigt kul.)

Traditioner fr interna flden... Nr jag trnade Xing Yi s stod jag i en enda grundstllning och bara andades frsta halvret :-D "Embracing the tree" kan vara en skn stllning om man gillar stende meditation. Gr ven att cirkulera energin genom att fokusera den genom olika energibanor i kroppen. Sen gr det att gra en kampkonst av detta genom att gra rrelser. Efter lite trning kan du gra en snabb rrelse och samtidigt guida energin. Tex om du blockerar med hgerhanden s kan rrelsen egentligen starta frn under naveln, visualisera energin ner och upp genom ryggraden, ut till axeln och hgerhandens fingerspetsar. Kombinerat med djup bukandning. Typ tai chi. Kolla internal martial arts, internal kung fu, med mera.
Citera
2013-09-12, 10:36
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarajevo
Perfekt, antar att man kan gra ngot alterntiv under konditionstrningen isfall. r inte ute efter ett sjlvfrsvar s mycket som att faktiskt rra p mig mer, trnade lite jiu jitsu tidigare men klubbarna dr jag bor r f eller schemat passar inte mig (av ngn anledning verkar mnga kampsportsklubbar tro att vuxna mnniskor vill trna kl 17 p eftermiddagen).

Du verkar ganska belst i mnena, vet du (eller ngon annan) ngon annan "intern" stil som fokuserar mer p koncentration, andning, flden etc?

Om man ska trna rent sjlvfrsvar, r det d krav maga som gller?

Allt gott

Inga problem att kombinera karate och Tai Chi, det har jag sjlv gjort och det r bara utvecklande.
Ett i min mening naturligt val av karatestil skulle kunna vara Wado Ryo, du har ju tidigare trnat Jiu Jitsu och Wado har sitt ursprung Jiu Jitsun. Men Shotokan r helt OK! Kr p det.
Om du ska trna renodlat sjlvfrsvar kan jag rekommendera Defendo eller Krav Maga. Framfr allt Defendo. Effektivt och lttlrt!
Citera
2013-09-12, 21:51
Medlem
MasterBaits avatar
Karate och andra hrda stilar jmfrt med "mjuka" r som olja och vatten. Visst, du kan frska trna bda samtidigt, men det gr knappast att "blanda" dom. I Tai Chi mste man verkligen lra sig extrem avslappning och extrem mjukhet fr att f det att fungera. Det tar r av trning fr att frst vad som r riktig avslappning. Trnar du fr att lra dig vara hrd samtidigt r risken att du s att sga skjuter upp din utveckling i Tai Chi. Det handlar verkligen om helt olika vrldar. Xingyi (Hsing-i) eller Bagua skulle kanske funka bttre.
Citera
2013-09-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Karate och andra hrda stilar jmfrt med "mjuka" r som olja och vatten. Visst, du kan frska trna bda samtidigt, men det gr knappast att "blanda" dom. I Tai Chi mste man verkligen lra sig extrem avslappning och extrem mjukhet fr att f det att fungera. Det tar r av trning fr att frst vad som r riktig avslappning. Trnar du fr att lra dig vara hrd samtidigt r risken att du s att sga skjuter upp din utveckling i Tai Chi. Det handlar verkligen om helt olika vrldar. Xingyi (Hsing-i) eller Bagua skulle kanske funka bttre.
Hej, tack fr svar!
Jag tnkte d inte blanda de stillvida att jag skulle f fr mig att anvnda mig av bda metoderna samtidigt s att sga, men det vore kanske smartare att trna karate och varva med qigong och/eller yoga n thai chi fatt undvika frvirring och att min hindrar sin utveckling i ngondera?
Citera
2013-09-13, 20:02
Medlem
MasterBaits avatar
Jag tycker nd att du kan prva bda och ngot mer s kan du sjlv avgra vad som r bst fr dig.

Aprop det dr om karate r effektivt p gatan s tror jag att det handlar mer om en personlig instllning n om sjlva stilen. Det viktigaste r att hitta ngot som passar ens egen fysik och personlighet. Vi r ju alla s olika.
Citera
2014-01-03, 21:59
Medlem
disregardfemaless avatar
Tycker du borde kra Kase-Ha Karate-Do. Fokuserar mycket p avspnning i kroppen och dynamiska tekniker, hellre n traditionalistiska sjlvfrsvarssystem som mest r till fr showoff.
Citera
2014-01-03, 21:59
Medlem
disregardfemaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disregardfemales
Tycker du borde kra Kase-Ha Karate-Do. Fokuserar mycket p avspnning i kroppen och dynamiska tekniker, hellre n traditionalistiska sjlvfrsvarssystem som mest r till fr showoff.

inga kullerbyttor
Citera
2014-01-23, 01:59
Medlem
Sesamfans avatar
Jag har sex r av Sanshin-kan p nacken och det har rddat mig flera gnger.

Det som karate frmst gett mig r trygghet i min kropp och fantastisk motorik som gr att jag inte fryser till nr "fight or flight" reflexer gr igng. Karaten har gjort att jag kan ta initiativet och agera aggressivt samt sl snabbt, hrt osv.

Folk tenderar att underskatta karatens vrde i sjlvfrsvar(tack fr den Karate kid) men frst att gammalmodig karate r en stridskonst skapad fr att nita samurajer. En karatekas slag skall vara stenhrda och kunna sl igenom en samurajs rustning.

Men all seris kampsport r bttre n ingenting nr man str dr och mrker att killen som kftar r seris och kommer sl dig snder och samman om du inte frsvarar dig. S vlj den skola du tycker verkar intressant och givande s kommer resten av sig sjlv.
Citera
2014-01-24, 18:36
Medlem
Fitta-Leifs avatar
I karaten kommer du att lra dig massor av tekniker men du kommer efterhand som du trnar kumite/sparring plocka ut dom mest effektiva just fr "dig"
I rent sjlvfrsvarssyfte rcker det med 2-3 enkla blockar, en stenhrd frontspark eller rundspark, en bra jabb och en stenhrd "Gyaku-tsuki" + fotarbete/frflyttning fr att undanrja de flesta hoten.
Lra dig att lsa av situationen och reagera utan att lsa dig mentalt.

Tror inte att karaten kommer i ngon konflikt med tai chin pga att nr du tar p dig karatedrkten s kommer du att g in i den rollen och drfr kunna srskilja de tv.

Oss!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in