Citat:
Ursprungligen postat av
luciddreamer
S gott som alla Shotokans kampsportstekniker sker stende. Du kommer inte behva gra en enda kullerbytta (ev undantaget om ni gr nn slags konditionstrning).
Tai Chi, Hsing yi Nei Gong, eller nt annat som arbetar med de interna energifldena r inget hinder fr karate, frutsatt att du orkar hlla p med bda samtidigt. Karaten rimmar dock illa med interna energiflden, jag tycker den stryper en del av de interna fldena, tex tvnget att knyta nvarna. D r kung fu, mm, bttre.
De flesta utvecklar en vertro p sin frmga att frsvara sig genom sin kampsportstrning. Men visst,
Karate r klart bttre n ingenting om man blir attackerad p gatan. (Och underskatta inte kata-trningen hr.) Det finns dock effektivare former av sjlvfrsvar fr verkliga situationer n karate. Dessa typer av sjlvfrsvar innehller dock ingenting av den sterlndska filosofin.
Perfekt, antar att man kan gra ngot alterntiv under konditionstrningen isfall. r inte ute efter ett sjlvfrsvar s mycket som att faktiskt rra p mig mer, trnade lite jiu jitsu tidigare men klubbarna dr jag bor r f eller schemat passar inte mig (av ngn anledning verkar mnga kampsportsklubbar tro att vuxna mnniskor vill trna kl 17 p eftermiddagen).
Du verkar ganska belst i mnena, vet du (eller ngon annan) ngon annan "intern" stil som fokuserar mer p koncentration, andning, flden etc?
Om man ska trna rent sjlvfrsvar, r det d krav maga som gller?
Allt gott