Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-10-14, 18:11
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man bör kontrollera om skogsmarken ingår i tomtfastigheten (då behöver man kanske inte återplantera). Är tomten en lantbrukstomt så måste man nog återplantera skogen. Men eftersom TS ärvt skogen ihop med tomten så räknas den sannolikt inte som skogsmark.

Måste man återplantera så har man en dryg kostnad som gör att värdet blir noll på en så liten skog.

Dryg kostnad? Om man vill markbereda först kostar det ca 2000 kr / ha och anlitar man samma skogsbolag som skött avverkningen för att plantera om marken så brukar de bjuda på markberedningen. Planteringen skulle inte ens gå på 4000 kr för den lilla marken.
Citera
2013-10-15, 09:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Dryg kostnad? Om man vill markbereda först kostar det ca 2000 kr / ha och anlitar man samma skogsbolag som skött avverkningen för att plantera om marken så brukar de bjuda på markberedningen. Planteringen skulle inte ens gå på 4000 kr för den lilla marken.

Kostnaden är beroende på hur mycket skog som totalt skall återplanteras. Att ta dit maskiner etc för en så liten skog som 1.5 hektar kostar väldigt mycket. Men om man återplanterar intilliggande skog så blir det naturligtvis inte lika dyrt.
Citera
2013-10-15, 17:21
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Kostnaden är beroende på hur mycket skog som totalt skall återplanteras. Att ta dit maskiner etc för en så liten skog som 1.5 hektar kostar väldigt mycket. Men om man återplanterar intilliggande skog så blir det naturligtvis inte lika dyrt.

Jag räknade på att hela ytan återplanteras. "Vanligtvis" planterar man någonstans runt 2300 plant/ha om det är för skogsbolag. För "privata" kan det dock vara mindre. Jag har varit med om så lite för 1500-1800 plant/ha på "privat mark" men oftast rör det sig om 2000-2200 plant/ha. I kostnaden för markberedning ingår ju även transporten för markberedaren, men om man lejer samma skogsbolag som avverkat marken till att plantera kan de ofta stå för kostnaden av markberedningen. Behöver ändå inte markbereda om man inte vill, känner många snåla "privata" skogsägare som inte markbereder innan de planterar. Men då blir resultaten inte heller lika bra.

Att inte återbeskoga tycker jag i alla fall är helt fel tänk. Visst att det tar ett tag innan man kan göra något form av uttag (hugga ved eller göra ungskogsgallring) men enligt mig är det helt rätt att återbeskoga.
Citera
2013-10-15, 18:23
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Man bör kontrollera om skogsmarken ingår i tomtfastigheten (då behöver man kanske inte återplantera). Är tomten en lantbrukstomt så måste man nog återplantera skogen.

Alltså, när TS skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av Roboz
...har köpt en tomt på 15000kvadrat meter och då fick jag med 1.59 hektar skogsmark

så förutsatte jag att det är 2 olika fastigheter, 1,5 + 1,6 ha. Om detta är en fastighet på 3,1 ha där huset ligger på en del som i taxeringen är klassad som inägomark eller så, då är hela frågeställningen ointressant. Det är (enligt min erfarenhet) ungefär lika stor chans att han skulle få stycka av ett sånt frimärke som att han kan jaga elefant där... Dessutom skulle det vara orimligt dyrt med den förrättning som krävs.

Oavsett är är rådet ändå behåll!

/capmac
Citera
2024-11-02, 19:30
Medlem
Hur blev det då?
Citera
2024-11-02, 21:04
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transportern
Hur blev det då?

TS var senast aktiv här på Flashback i november 2019.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in