Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-28, 22:52
Medlem
LadyTieras avatar
Denna skriver vi sjlva. skriv in vad ni kan och som r relvevant, vad som r fel och vad som ska lggas till s bygger vi detta tillsammans med lnkar innom forumet och p vrt vis.

inlggen kommer att raderas och lggas till i trden (ibland lgger vi till lite och raderar, rttar stavfel)med ert nick lngst ner i trden, vill ni inte bli omnmda i trden s skriv det i ert inlgg

Vad r skillnaden p hasch och marijuana?

Marijuana har mnga olika namn, grs, weed, grnt, majja osv. Riktig marijuana skall best av blomstllningarna p dom feminina plantorna av vxten Cannabis. Dessa kallas "buds" och r den mest potenta delen av vxten. Om det r riktigt bra marijuana s kan man ofta se kristaller
av THC ver budsen och ibland ven p bladen runtomkring. Tyvrr s r mycket av det grset vi rker hr i Sverige inte dom renodlade buds som man r ute efter utan det r en salig rra av blad, kvistar, frn och buds som har malts ner och pressats ihop. Detta gr att THC-styrkan sllan
ligger ver 5 % p detta s kallade "bush-weed". Rena buds kan ha ett THC-innehll p nstan 20 % om odling och kurering har skett p rtt stt
Det mesta "kvalittsweed" kommer antingen frn hemmaodlare i Sverige eller frn Holland medan bush-weed" r import frn sydligare breddgrader.

Hasch r oftast den THC-bemngda kdan frn vxten Cannabis. Det kommer oftast i tv tappningar, "ljust-hasch" eller "mrkt-hasch". Det ljusa
haschet r oftast det svagaste och r det absolut vanligaste i Sverige. Det kommer i form och ljusbruna kakor som varierar i konsistens i alltifrn stenhrt till nstan degigt. THC-halten varierar mellan 5-30 %, men gissningsvis s liggen "standard" runt 10 %. Det ljusa haschet framstlls igenom att dom skrdade cannabisplantorna skakas s att TCH-kristaller ramlar av och till detta tillstts olika bindemedel (allt ifrn gamla bildck till hascholja) och pressas sedan till kakor. Myten om att kamelbajs skulle anvndas kan rtt snabbt avfrdas (varfr anvnda kamelbajs nr du har X-antal ton oanvndbart vxtmaterial frn din skrd att blanda ut med?). Eventuellt s stmplas ven haschet fr att man skall ha en mjlighet att knna igen det och p s stt bygga sig ett "varumrke". I regel kan man sja att stmplat hasch r bttre n ostmplat. Mrkthasch r betydligt mer tidskrvande men ger ett betydligt bttre resultat. Detta grs igenom att man gnuggar sina hnder mot plantan och p s stt tar tillvara p kdan, som snart brjar bilda en liten boll i handflatan p skrdaren (som nr man bakar bullar). Detta hasch kan hlla upp till 60 % TCH-halt och har oftast konsistensen av kda (vilket faktiskt r precis vad det r).

Hascholja r ett extrakt av dom psykoaktiva mnena men hjlp av olika lsningsmedel (aceton och butan r dom vanligaste). Detta kommer som en trgflytande olja och kan innehlla s mycket som 80% THC. Hascholja r inte speciellt vanligt.

Det finns mnga myter om hasch och marijuana. Fr det frsta r det exakt samma psykoaktiva mnen i dom, det r bara formen som r ngot olika. Hasch och grs r precis lika farligt/ofarligt och det r bara fjortisar som fr fr sig att hasch r farligare.

Det faktum att mnga uppfattar hasch som mera "nert" beror p det faktum att det mesta hasch som kommer till Sverige kommer ifrn Marocko dr det mest odlas Cannabis Indica, som r knt att ge mera "nedtrus". Skulle du f hasch gjort p Cannabis sativa s kommer det att vara lika mycket "uppt" som om du rkte dom rena budsen.

Vad skall jag betalar fr cannabis?

Priset p cannabis varierar beroende p vart i landet du bor och vilka kontakter du har. Det jag kommer ta upp har r rimliga priser i storstadsregionerna (Gteborg, Stockholm, Malm). Detta gller om du har en fast dealer och inte kper p gatan. D kan du oftast rkna med ca. 30% hgre pris samt en stor risk att bli blst.

Hasch.
Standard 300/5g
Bubbel 400/5g
Afghan el liknande 500/5g

Standard r som det lter, brunt, halvhrt och du blir bng p det. Bubbel r i regel mjukt och fint samt bubblar nr du eldar p det. Afghan har jag aldrig sttt p s det kan jag inte uttala mig om men det skall vara svart mjukt och fint

Grs
Standard bush-weed 250-300/5g
ver standard 400/5g
Homegrown/Strain 500/5g

Standard r oftast hela plantan nermalen och brukar innehlla kvistar och frn, verkligen inte vrt priset s kp inte. ver standard r oftast nt lustigt mellanting, ser ut som standardgrs men du blir rtt gtt bng p det. Homegrown/strain skall bara best av buds och kallas ofta skunk men kan vara en uppsj av olika sorter. Ofta s hvdar kranen att det r en speciell sort men det r inte alltid att lita p om du inte vet att han har direktkontakt med han som odlade det.

[Hur skall man rka cannabis?

Det finns enligt mig tre vettiga stt att rka cannabis p, joint, pipa och bong. Jag kommer inte att ta upp vaporisern annat n kort eftersom jag inte har ngot erfarenhet av denna. Det viktiga nr du rker r att du fr in rken ordentligt i lungorna, detta gr bst igenom att du frst fyller munnen med rk och sedan helt enkelt andas in ett djupt andetag, precis som du just skulle dyka under vattnet. En myt r att det blir bttre ju lngre man hller inne rken, detta r dock fel. Test har visat att ver 90 % av dom verksamma mnena tas upp inom 5 sekunder s mer n s r bara ondigt att hlla inne rken. Dessutom ger det alltid bst resultat att blanda med tobak (med vissa undantag, kommer till det senare). Sen kan ju alla nyfrlsta tobak-och-alkohol-r-dom-stora-bovarna-pundarna komma med sina ramaskrin men det skiter jag fullstndigt i, vgar man rka cannabis kan man lika grna rka tobak. Allt annat r hyckleri.

Jointen.
Detta r den klassiska rkmetoden. Rkat blandas (oftast) ut med tobak och rullas sedan med vanliga rullpapper till en cigarett som sedan rkts. Vissa personer hvdar att tobaken skall rostas innan man rullar med den, detta r enligt min sikt bara skit. Smre gld och risken r stor att jointen brinner snett nr den rks. Tobaken skall dessutom hllas kvar i sitt strimlade skick s gott det gr, allt fr att f bttre gld p jointen. Frdelen med att rka i joint r att det r rtt diskret och det r ltt att rulla varsomhelst. Dessutom lmnar den inte ngra spr (en pipa finns det skrap kvar i och den luktar ofta rtt starkt). Nackdelar r att det r hyfsat slsaktigt. Man meckar hasch bst igenom att frst elda p biten och nr den r varm skrapar man av nskade mngd hasch. Detta lggs sedan i en hg och eldas sakta p tills det brjar brinna med en liten lga, d lgger man snabbt p den strimlade tobaken och brjar kleta ihop det. Grs skall vara finfrdelat men inte verdrivet, nr det brjar komma ner p saltkornsniv har man gtt till verdrift, sockerstorlek r det bsta. Bara blanda ihop det med tobaken s r det klart.

Pipan.
Pipan r ett trevligt och sparsamt rkdon. En vlmeckad och bra stoppad pipa kan erbjuda en rkupplevelse ver det vanliga. Nackdelen ligger i att det ser lite suspekt ut svida du inte br hatt och r en medellders man med stofilkomplex. Bde hasch och marijuana kan givetvis rkas rent i pipan men enligt mig r det ett otyg som skall bekmpas. Bst blir det med fint stoppad piptobak. Man skall inte packa rkmaterialet utan bara lgga det i pipan. Nr den r fylld till bredden trycker man ltt till det med ett passande finger (olika beroende p pipa och person) fr att sedan tnda den. Se till att f en jmn gld ver hela pipan s att inget av det goda gr till spillo. Meck gr man p samma stt som till jointen.

Bongen
Det finns enormt mnga olika stt att bygga en bong p s jag kommer inte att g in p ngra stt hr. Vad man dremot kan sja att det r det absolut mest sparsamma sttet att rka p. Enligt mig ocks det Omysigaste sttet. Bongen anvnds egentligen bara fr en sak, man skall bli s bng som mjligt p s kort tid som mjligt. Detta r ven det enda rkmedel som jag anser att man kan rka rent med. Som den tekniknrd jag nd r s har jag faktiskt byggt mnga bongar i mina dar och rkt ur dom, det r lite roligt och lite meckande att fylla sklen och elda nr man drar in. Om man sitter inne och har tillgng till en verkstad r kanske detta ett alternativ, annars fr den pisk av bde pipan och jointen.

Vaporisern.

En vaporiser hettar upp rkat s att dom aktiva mnena frngas och samlas ofta upp i en pse eller liknande. Detta r det hlsosammaste sttet att rka ditt cannabis p och befriar dig frn mnga av dom skadliga mnena dom annars frigrs nr vxtdelarna brinner men tyvrr s r mysighetsfaktorn p samma niv som en fekalkrkning. Dock brukar dom inte vara s brnslesnla s det gr t en hel del rka, men har man rd att kpa en vaporiser har man nog rd med det.

Hur tar polisen reda p att jag rkt cannabis?

Om du blir tagen p bar grning (typ ute p stan) s kommer dom med strsta sannolikhet att frska f dig att pissa. Detta har dom ingen rtt till och du kan blankt vgra samt hnvisa till att det r frnedrande eller liknande. Det enda poliser kan krva av dig r ett blodprov, och det kan ta flera dagar fr dom att fixa fram. D r chansen stor att du hinner bli ren (cannabis gr ur blodet mycket snabbare n urinen), s vgra alltid att pissa om snuten tar dig p stan. Om dom bara tycker du ser misstnkt ut kommer dom frmodligen att kolla p gonen, ifall du ser rd ut eller verkar frnvarande r risken stor att dom muddrar dig efter knark, rizla eller annat som kan ge dom en anledning att ta in dig till stationen.

tack till: Dimmack, varning, Bloodhound (bloodhound har skrivit merparten)
Citera
2005-06-30, 21:20
Medlem
LadyTieras avatar
moderatormedelande; frgor stlls INTE i denna trd
Citera
2005-07-03, 23:47
Medlem
LadyTieras avatar
Gr koltabletter att jag klarar mitt pissprov?

Nej, koltabletter kan inte hjlpa dig att bli ren frn cannabis. Aktivt kol passerar igenom tarmsystemet och tar upp eventuella gifter drifrn. Cannabismetaboliterna finns bundna i kroppens fettvvnader och lses drifrn ut till blodet fr att s smningom renas ut i urinen via njurarna. Det aktiva kolet gr allts inte ut i kroppen och kan drfr inte hjlpa dig att bli ren.

Vad sjer lagen?

Citat:
Frordning (1992:1554) om kontroll av narkotika

Vidare skall vid tillmpning av lagen med cannabis frsts de ovanjordiska delarna av varje vxt av slktet Cannabis (med undantag av frn), frn vilka hartset icke blivit extraherat och oavsett under vilka benmningar de frekommer. Med cannabis skall dock inte frsts hampa som
1. r av sort som kan berttiga till std enligt rdets frordning (EG) nr 1782/2003 av den 29 september 2003 om upprttande av gemensamma bestmmelser fr system fr direktstd inom den gemensamma jordbrukspolitiken och om upprttande av vissa stdsystem fr jordbrukare och om ndring av frordningarna (EEG) nr 2019/93, (EG) nr 1452/2001, (EG) nr 1453/2001, (EG) nr 1454/2001, (EG) nr 1868/94, (EG) nr 1251/1999, (EG) nr 1254/1999, (EG) nr 1673/2000, (EEG) nr 2358/71 och (EG) nr 2529/2001 och rdets frordning (EG) nr 1673/2000 av den 27 juli 2000 om den gemensamma organisationen av marknaderna fr lin och hampa som odlas fr fiberproduktion och
2. odlas efter det att anskan om direktstd fr sdan odling enligt rdets frordning (EG) nr 1782/2003 givits in till behrig myndighet. Frordning (2005:250).

Citat:
Narkotikastrafflag (1968:64)
1 Den som olovligen
1. verlter narkotika,
2. framstller narkotika som r avsedd fr missbruk,
3. frvrvar narkotika i verltelsesyfte,
4. anskaffar, bearbetar, frpackar, transporterar, frvarar eller tar annan sdan befattning med narkotika som inte r avsedd fr eget bruk,
5. bjuder ut narkotika till frsljning, frvarar eller befordrar vederlag fr narkotika, frmedlar kontakter mellan sljare och kpare eller fretar ngon annan sdan tgrd, om frfarandet r gnat att frmja narkotikahandel, eller
6. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika
dms, om grningen sker uppstligen, fr narkotikabrott till fngelse i hgst tre r.
Bestmmelser om straff fr olovlig infrsel och utfrsel av narkotika och olovlig befattning i vissa fall med narkotika finns i lagen (2000:1225) om straff fr smuggling. Lag (2000:1228).

Med detta betyder att allt innehav, verltelse, handhavande, anvndande och p ngot stt handhavande av ngon av det verjordiska delarna av vxten Cannabis (med undantag av frn och hampa som r frdlad p ett sdant stt att den uppfyller det krav som vissa EU-direktiv stller dvs. innehller ljligt lite THC) r brott mot svea rikes lag.

Att ta cannabis

Att ta cannabis r ett alternativ till att rka den, detta r dock inte lika populrt pga. flera anledningar. Dels r det rtt slsaktigt (krvs mer cannabis fr att bli lika bng som rka det), det r svrdoserat, ruset hller i sig lnge (vid en snetndning blir detta ltt jobbigt) samt att det krver lite mera frberedelser. Dock r inte allt dligt, mnga beskriver ruset som starkare men mer subtilt och om man har en trevlig upplevelse r det ju bra att det hller i sig lnge. Dessutom r det alltid trevligt att ta goda kakor. Fr att THC: t skall kunna tas upp av magen s mste man lsa upp det i fett, helst skall det ocks vrmas (men inte fr mycket eftersom THC frbrukas i vrme). Dosering r ungefr tre gnger s mycket som om man skulle rka det. Bra saker att tnka p r att spda ut cannabisen rtt ordentliglikt eftersom haschsmaken ltt blir mktig nr den lser sig. Fr bsta effekt br man inte ha tit ngonting p ngra timmar innan (och dessutom mste du ju orka med dina munchies). Nr du gladeligen inmundigat dina knarkkakor s tar det 30-90 min innan det roliga brjar. Oftast kan du knna dig lite ”dizzy” redan efter 10-20 min, varfr vet jag inte, kan vara placebo. Sen hller ruset i sig i 3-6 timmar (vissa sjer 6-8 men jag har aldrig upplevt det), och du kommer sakta plana ut. Mnga gillar att ”rka igng” ruset nr man knner att det brjar komma sig, oftast efter en halvtimma. Tnkt p att det i detta lge inte behvs s mycket fr att bli ordentligt stukat s ta det lugnt.

Ngot som man absolut inte skall gra r att ge cannabiskakor till personer som inte vet ngot om det. Detta kommer med strsta sannolikhet att resultera i mycket stort obehag fr personen i frga som inte kommer att fatta vad som hnder med honom/henne och frmodligen f en fet snetndning. Nstan alla fall av att folk blivit bjudna p ”knarkkakor” har slutat olyckligt och i tidningsrubriker om ”Oskyldiga gavs kakor frgiftade med ddsknark”. Mjligtvis kan detta gras om ni har kamrater som r riktigt erfarna flummare men dom kommer med strsta sannolikhet att knna igen smaken och d r allting meningslst (frutom att ni gett er kompis gratis knark vilket aldrig r fel).

Hur fr jag tag p cannabis?

Att f tag p cannabis r inte srskilt svrt, det r egentligen bara att frga runt. Om du inte knner ngon som rker s r det frmodligen s att ngon du knner vet ngon som rker eller langar och s r saken biff. Gatuhandel existerar ju (Plattan i STHM, Nordstan i GBG och Mllan i Malm) men det r oftast ett dligt alternativ. Annars r det mest att frga runt, hll koll p fester och liknande efter folk som rker, flummare r av princip rtt hjlpsamma mot folk som vill f tag p att rka. Tag mod till dig och frga folk, det vrsta som kan hnda r ett nej. Nr du kper av ngon fr frsta gngen p ntet skall du handla fr en liten summa och se om det flyter p bra. Frsk att undvika strul, det uppskattas av bda parter. Nr du handlar IRL skall du helst ha mjlighet att se och knna p grejerna. Ge aldrig pengar i frskott till ngon du inte knner och du vet att du kan f tag p innan, samt kolla upp p ntet med bilder s du har en uppfattning om vad en femma r fr ngonting. Dock kan du frmodligen inte vara fr kinkig frsta gngen, har du inte fler kontakter s r det tillgng och efterfrgan som gller, du kanske fr acceptera att du fr 3-4g fr priset av en femma. Du kan ju faktiskt inte gra s mycket. Om du r hemma hos dealern eller ni sitter p en skyddad plats s kan du ju begra att f provrka, detta r dock vanskligt eftersom du kanske inte har rtt rkteknik osv. D hamnar du i situationen att du inte knner ngonting samtidigt som dealern kanske vet att det inte r skitrka han har, vilket blir svrlst. Dessutom anses det ofrskmt att be om att provrka s lnge du kper under 10g. Det absolut bsta r att du kan be en redan rkande kompis fixa, som sedan kan vara med och visa hur du gr.

Kan man blanda cannabis med alkohol?

Som nybrjare rekommenderas det inte att blanda cannabis med alkohol. Efter en tids invnjning gr det dremot bra att dricka mindre mngder innan/medan/efter man rker fr att f en annorlunda effekt. Att rka vid kraftig berusning innebr oftast illamende eller krkning.
Citera
2005-08-12, 02:51
Medlem
Bloodhounds avatar
Hur mycket skall jag rka frsta gngen?

Vanligtvis brukar man sja 0.2 gram. Detta motsvarar i volym kanske 2-3 "tndstickshuvuden" i hasch och kanske 3 gnger s mycket nr det gller grs. Det r alltid bttre att rka mindre och sen fylla p allteftersom. ven om du inte blir totalt snkt frsta gngen kommer det att vara en upplevelse utver det vanliga. Ta det hellre lugnt.

Hur lng tid tar det innan jag r "normal"?

Dom flesta erfarna stoners kan mta dom flesta mnniskor redan en halvtimme efter som har rkt. Frldrar och polis som aktivt tittar efter symtomen har man det svrare med, men efter en timme r det inga problem. Om du r nybrjar fr du nog rkna med betydligt lnge tid en s, se till att inte behva trffa/ringa ngon du inte vill f veta att du har rkt p minst tv timmar. Efter detta kommer du nog att vara lite sl och ha rda gon med det gr ju oftast rtt ltt att frklara bort. Allt beror ju p hur potent rkat r, personligen har jag rkt saker som frsvunnit efter 30 minuter helt eller snt som har gjort att man inte kunnat interagera med omvrlden p tre timmar. Att tala i telefon knns oftast obehagligare n det r, man tycker sjlv man lter jttekonstig men i sjlva verket r ens rst helt normal.

Vad gr jag om jag brjar nojja?

Alla upplever det ngon gng, ibland kommer det smygande och ibland slr det bara p. Man inser helt pltsligt hur fel allt knns, man knner sig otrygg, spetsar ronen p varje ljud eller kanske helt pltsligt inser vilken idiot man r. Att nojja r ofta en naturlig del av cannabisrkandet, eftersom vi har humrtoppar i livet s har vi givetvis det nr vi r bnga. Och p samma stt som allt roligt blir 100 gnger roligare s blir obehagliga saker 100 gnger obehagligare. Det frsta man gr i ett sdant lge r att tala om det fr sina kompisar. Folk som sjer att det r "stmmningsfrstrare" kan ta sig i rven, dom r inte lika tuffa nr dom sjlv sitter dr och knner sig taskiga. Frklara vad du tycker, oftast r det rtt enkelt fr er att tgrda. Om du knner dig otrygg s r det oftast bara att byta milj, g ngon annan stans. Kanske r det ett jobbigt samtalsmne eller s knner du dig bara utanfr. Nr du talat med dina kompisar s r det bara att frska slappna av. Stt dig ner och frsk hitta alla trevliga saker. Gr en lista i huvudet, du kommer komma p massor. Hr sitter du med dina bsta kompisar i ett fantastiskt solsken och ter en jvligt god bit godis osv. Du kommer garanterat att inse att du egentligen har det jvligt bra och sen r nojjan frsvunnen. Frsk inte trnga bort den, det r som om ngon ber dig att inte tnka p en rosa elefant i 30 sekunder. Du kommer garanterat att tnka p hur mycket du inte skall tnka p en rosa elefant... Ooops... det var ju det jag inte skulle... oops osv. Det bsta sttet r att helt enkelt tnka p nt annat. Stt p lite musik, gr lite mat. Helst nt som du kan sluka upp dig i. Helt pltsligt kommer du m skitbra igen och du fr en akut skrattnojja ver hur jvla korkad du var som tyckte du mdde skit. Och till sist, knns det fel nr jointen kommer till dig, skit i den. Alla som kan det minsta om cannabis vet att det alltid r rtt att banga om man inte knner fr det, s gr inte narr av ngon som fegar ur.
Citera
2006-01-09, 14:38
Medlem
Kvalitetsbedmning av hasch utan att rka det:

Frg: Finns allt frn diarr gul till svart. Det mesta haschet p marknaden r brunt. Men oftast r haschet av lite hgre kvalitet extra mrkt eller ljust av ngon anledning. S har du en bit gult eller svart hasch r det strre chans att det r bra kvalit, men ingen garanti naturligtvis.

Konsistens: Hasch blir torrt med tiden, eller ifall man blandar ut det med fel saker. Allts r ett mjukt hasch oftast frskare och renare n torrt hasch. De fem bsta haschsorterna jag rkt har alla vara riktigt mjuka, och de fem smsta haschsorterna har alla varit torra. Sammantrffande? Ett mjukt hasch r naturligtvis ingen garanti fr att det r bra hasch.

Lukt: Ifall haschet inte r srskilt utblandat har det ofta en svag lukt av grs eller en kryddig, aromatisk lukt. Luktar det dremot gummi, aceton eller kemikalier r det inget du vill rka och smakar ofta illa nr man rker det.

Lttandtndlighet: Ju bttre ett hasch r, desto mer lttandtndligt r det, frutsatt att ingen blandat in massa olja i haschet. Lite mer ingende om detta finns att lsa hr: http://www.smokersguide.com/sg/index.html

Kan bertta om en metod en kille frn Marocko berttade om. Ta en bit hasch, rulla det till en smal avlng korv. Hll korven mellan tumme och pekfinger, tnd sedan en tndare under den. Fr sakta tndaren nrmare hachset. Ju lngre ifrn tndaren r nr man lyckas antnda haschet, ju bttre r det.

Smak: Lite verkurs, har inte riktigt lrt mig det hr nnu. Nyp av en riktigt liten bit av haschet. Smaka p det. Hr kan du knna vad det smakar. Smakar det grs, kryddigt eller aromatiskt r det bra, smakar det dremot gummi, aceton eller kemikalier r det dligt. Henna r vldigt vanligt att man blandar ut hasch med ocks.

Pris: Sist men inte minst har vi priset. Man kan naturligtvis gra riktigt bra deals och ibland ven dliga, men har man en stabil langare med ett konstant flde fr man oftast precis det man betalar fr.
Citera
2006-01-09, 15:00
Medlem
Kvalitetsbedming av grs utan att rka det

Att bedmma grs r svrare n hasch eftersom det inte gr att blanda ut grs, men hr r ngra tips.

Lukt: Grs ska ha en stark grslukt. Svrt att beskriva men har man ngon gng rkt grs knner man igen den. Det finns strains som luktar mindre och de som luktar mer, s bara fr att ett grs luktar mer n ett annat betyder inte att det r bttre. Sen finns det mnga olika sorters lukter beroende p strain. r ingen expert sjlv, s dr fr ngon annan hjlpa till.

Om det dremot luktar som en nyklippt grsmatta betyder det r fr frskt och inte har torkat (kurerat) ordenligt. Grs som inte har torkats ordentligt smakar inte srskilt bra nr man rker det.

Renhet: Om grset innehller frn r detta ett dligt tecken. Behver inte betyda att det r dligt, men det blir ofta mindre potent och tar dessutom upp en hel del vikt. Kpte en 5g bud en gng, kom hem och sg att den innehll frn. Jag sparade alla frn och vgde dem, visade sig vara 1g, dvs 20% av den totala vikten, inte roligt. Sen se till att det inte r massa kvistar och lv med i ondan, betalar du per gram vill du inte ha med massa skit du inte blir hg av.

Fuktighet: Ett bra grs ska varken vara fr torrt eller fr fuktigt. Fr torrt grs gr att terfukta. r det fr fuktigt brinner det ofta ojmnt/dligt och har man otur kan det brja mgla. Mgel r grsets vrsta fiende, och paketerar man fuktigt grs luftttt r det bara en tidsfrga innan det brjar mgla, och mgligt grs r inte kul.
Citera
2006-03-16, 20:59
Medlem
Cannabis och bilkrning
Till dags dato har i hela vrlden enbart en studie ver inflytandet av THC p bilkrning utfrts ute i trafiken, till skillnad frn i simulatorer. Den utfrdes 1993 av universitetet i Maastricht p uppdrag av den federala trafikmyndigheten i USA. Studien visade att en mttlig THC-pverkan gav positivt utslag p krstilen, d frarna frhll sig mer defensiva.

I tre r utvrderades bilolyckor med svrt skadade och frolyckade i samband med drogpverkan i ett samarbete mellan universitetet i Adelaide och det Australiensiska trafikministeriet. Nykterhet tilldelades faktor 1. En promillehalt alkohol i blodet p 0,6 till 1,0 visade sig frhja olycksrisken till faktor 4,2 (4,2 gnger mer sannolikt att olycka sker). Krning under pverkan av THC hade faktor 0,6. Studier vid University of Michigan och p uppdrag av det brittiska transportministeriet har kommit fram till liknande resultat.
Citera
2006-07-20, 05:14
Bannlyst
Vad r Charas?

Charas is the name given to hand-made hashish in India and Nepal. It is typically grown in the Himalayas and is an important cash crop for the locals.

History of charas:

Charas has long played an important role in the Indian culture and was venerated as being one of the aspects of Lord Shiva. Charas has been used for thousands of years, and was even sold in government shops (along with opium) in the days of the British Empire. It was as much part of Indian daily life as chai or chapatis.

Despite this long history, charas was made illegal in the 1980's and draconian sentences were introduced. Even the mere possession had a mandatory ten year prison sentence. These laws have now been somewhat relaxed, however Charas has been known to be a popular medium for police to extort baksheesh from consumers of the drug.

Even at the peak of the crackdown, Charas was still popular and it remains so today, especially amongst Indian sadhus. Many smoke it in clay pipes called chillums and before lighting the chillum they will chant the many names of Shiva in veneration. The government even imports a ton of charas for the sadhus during the Kumbh mela, or festival of the holy men.

Today the best place for hippies or other travellers to smoke charas is Manali and its surroundings in the northern mountainous state of Himachal Pradesh.

Charas was first exported illegally by professional drug dealers like Henry de Monfreid. Today many backpackers support their travels by smuggling some home with them to sell in the West.

Local cultivation:

What among connoisseurs is considered the best Charas grown in India comes from the mountains, especially in Kashmir. For this reason the place has become very popular with backpackers and those involved in drug smuggling. The best charas is made very high up away from the police and is known as 'cream'.

Cannabis grown in high altitude conditions is known to be particularly strong. Potency can be related to natural selection of wild strains in harsh conditions. At high altitudes the ultraviolet radiation is strong and Cannabis exposed to ultraviolet radiation produces substantially more THC (the main mind altering compound). It has been suggested that THC is produced as a defense against short wavelength ultraviolet light.

Charas is made by rubbing ones hands through the flowers and is long, tedious work. The resin sticks to ones palms and by the end of the day one has harvested perhaps 8 or 9 grams of charas. The faster one works the lower the quality of charas. Hence to make 'cream' it is necessary to go very slowly and it is only possible to make a few grams a day.

This ancient art is disappearing under the pressure to capitalise on the domestic and international market for charas.

Effects:

Charas is typically smoked through a chillum and although tobacco is also mixed in the effects can be very strong, even occasionally psychedelic. It is much purer than regular hashish in the West though and as such a steady charas smoker may get through 10 grams a day. This weight is approximately a 'tolla' and at source will cost around 5-10 dollars, depending upon the quality. Cream, which is of higher quality, will cost about 20-30 USD in India. Sometimes it is adulterated with shoe polish and dung.

The effects are similar to regular Hash and Marijuana which is available in the west but the content of the active ingredient THC is much greater, therefore the effects can sometimes be almost narcotic. Users report a strong dream-like experience where a feeling of warmth and relaxation is experienced. Users often become very laid back and relaxed. Strong feelings of hunger (called 'Munchies') begin after smoking. A person can be recognised as a 'Charsi' (person who regularly uses Charas, referred to as a 'pot-head' in the West) by their glazed bloodshot eyes, heavy eyelids and sometimes slurring of speech. In Pakistan Charas is sometimes called 'Gardaa' and is available in large but relatively thin (approx 1 cm) A4 size sheets from herbal shops or local sources. Gardaa has a pungent spicy scent and is malleable into any shape, most commonly into small balls. It is most commonly smoked in 'joints' created by removing tobacco from a cigarette, mixing the crumbled charas with the tobacco then refilling the cigarette with the mixture.

klla: wikipedia.org

(Jag frskte till en brjan att verstta men det blev bara fr mycket. Jag antar att ni kan s pass mycket engelska att ni fattar. Har ni svrt fr att frst en del eng. ord s anvnd er av ett engelskt lexikon)
Citera
2006-08-24, 23:30
Bannlyst
Tnkte dra igng en trd dr vi betar av de vanligaste frgorna om odling.

D brjar jag

Q: Var fr jag tag i frn?
A: Du bestller dem lttast ver ntet p exempelvis Hipersemillas.

Q: Vad behver jag fr lampor till min odling?
A: I den vegetativa fasen (innan platorna r satta i blom) rcker det med ett gng (7-8 st 20w per kvm) LE-lampor (lgenergi) eller ngra kallvita lysrr (3-4 st per kvm), Floura 77 r ett lysrr som lmpar sig bra fr odling.

Nr plantorna ska sttas i blom rekommenderas att man gr ver till en sk. HID-lampa (metallhalogen eller hgtrycksnatrium).

Har du tnkt att anvnda dig av vanliga gldlampor eller halogenlampor till din odling s r den dmd att misslyckas, de lamporna ger helt fel ljus.

Q: Hur lngt ifrn plantan ska lamporna vara?
A: LE-lamporna och lysrren ska vara s nra som mjligt. HID-lamporna som blir rejlt varma ska vara 40-80 cm frn plantan beroende p lampans effekt.

Q: Nr kan plantorna sttas i blom?
A: De kan i princip sttas i blom nr som helst, men ju strre och buskig plantan r desto mer buds blir det frsts nr man stter den i blom. Tnk p att plantan vxer som en raket nr den stts i blom, den kan ltt vxa sig dubbbelt s stor.

Q: Hur undviker man att ka fast och hamna i fngelse?
A: Man hller tyst om sin odling.

Q: Hur ofta ska man vattna sina plantor?
A: S ofta det behvs, de ska aldrig torka ut helt. De ska heller aldrig bada i vatten. verlag kan man vl sga att misstagen folk gr r att vattna fr sllan eller fr ofta. Lagom r bst.

Q: Hur fr jag ett fr att gro?
A: Lgg fret i lite bltt papper, frvara det p ett varmt och mrkt stlle, se till att pappret inte torkar ut. Efter ngon dag ska fret ha grott.

Q: Hur stort ska mitt odlingutrymme vara?
A: Minst 30-40 cm i diameter per planta.

Q: Min planta ser hngig ut vad br jag gra?
A: Att plantan ser hngig ut beror oftast p vervattning. Det du kan gra r att vnta med nsta vattning tills jorden torkat ut.

Q: Gr det ven att rka plantor av det manliga knet?
A: Ja det gr men dom innehller s pass lite thc att det inte r vrt besvret, gr hascholja p dom istllet. Guide hur du gr finns hr p DZ.

Q: Hur varmt br jag ha det i mitt odlingsutrymme?
A: Temperaturen br ligga mellan 20 - 30 C.

Q: Vilken luftfuktighet br jag ha?
A: Luftfuktigheten br ligga mellan 30 - 50 Rh.

Q: Hur stor br min kruka vara?
S: Det r lite olika beroende p strain. Man kan sga att runt 5 - 10 L r bra.

Q:Kan jag odla ute?
A: Givetvis men en lng veggtid inomhus fre utplantering eller snabbt blommande strains r att fredra om man vill ha skrd. Att starta tidigt r ocks viktigt men det beror ju p var man bor i landet nr man kan starta.

Q:Vad fr man fr straff om man torskar?
A:Ringa=Bter oftast, Narkotikabrott=Bter, fngelse. Grovt narkotikabrott=Fngelse

Q:Vad ska jag anvnda fr nring?
A: Vanlig blkorn funkar men annars fr man kpa anpassade nringar p sidor/affrer som sljer odlingsutrustning. Det finns nring som r anpassad bde fr vegg och blom, rtter osv.
http://www.hydrogarden.se/index2.htm.htm ett exempel p sida som sljer nring.

Q:Luktar det mycket, vad kan jag gra t det.
A: Wunderbaum, kolfilter, vaportronic mm gr att anvnda. kolfilter monterar man lttast p flktar vid insug och utsug. Wunderbaums hng upp enligt intruktionerna p frpackningen grna nra odlingsutrymmet. Vaportonic kper man frn http://www.swedish-growsystems.se/main.html och stter upp p vggen, skyddar lite men inte fullt ut.

Q:Kan jag odla ute?
A: Givetvis men en lng veggtid inomhus fre utplantering eller snabbt blommande strains r att fredra om man vill ha skrd. Att starta tidigt r ocks viktigt men det beror ju p var man bor i landet nr man kan starta.

Q:Vad fr man fr straff om man torskar?
A:Ringa=Bter oftast, Narkotikabrott=Bter, fngelse. Grovt narkotikabrott=Fngelse

Q:Vad ska jag anvnda fr nring?
A: Vanlig blkorn funkar men annars fr man kpa anpassade nringar p sidor/affrer som sljer odlingsutrustning. Det finns nring som r anpassad bde fr vegg och blom, rtter osv.
http://www.hydrogarden.se/index2.htm.htm ett exempel p sida som sljer nring.

Q:Luktar det mycket, vad kan jag gra t det.
A: Wunderbaum, kolfilter, vaportronic mm gr att anvnda. kolfilter monterar man lttast p flktar vid insug och utsug. Wunderbaums hng upp enligt intruktionerna p frpackningen grna nra odlingsutrymmet. Vaportonic kper man frn http://www.swedish-growsystems.se/main.html och stter upp p vggen, skyddar lite men inte fullt ut.

Varsgoda att fylla p med mer

Tar mig firheten att lgga in denna x.
Den r skriven av mig och ngra fler p DZ.
Lnk till originalet https://www.dronezone.info/forum/viewtopic.php?t=631.
Citera
2006-12-18, 02:16
Medlem
_Nicke_s avatar
Konsistens: Hasch blir torrt med tiden, eller ifall man blandar ut det med fel saker. Allts r ett mjukt hasch oftast frskare och renare n torrt hasch. De fem bsta haschsorterna jag rkt har alla vara riktigt mjuka, och de fem smsta haschsorterna har alla varit torra. Sammantrffande? Ett mjukt hasch r naturligtvis ingen garanti fr att det r bra hasch.
.............

inte fullt sant fr hasch kan ven var torrt och frsk ..det brs helt o hllet hur man har skapt sitt hash finns mnga metoder...
bsta stt r att rka skiten o se vad du tycker glm inte att vrma din "torra"bit fr att kunna ta lite annars kan du kmpa med kniv o dylik om du envisas med det:S
Citera
2007-01-04, 19:57
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Hink - MEST SPARSAMT, otroligt starkt (inget fr nybrjare) starkare och bttre bong

Man behver: 1.5 - 2l pet flaska och en hink!

Ta flaskan och skr bort hela botten, s att det blir ett stort hl i botten. Gr en kopp av folie och lgg den i flaskhalsen (gr smhl med en nl s att rken gr igenom, men inte fr stora s att mecket faller igenom hlen) Fyll hinken med kallt vatten (har ni varmt s smakar det inte bra).

Ta nu och lgg ner flaskan i vattnet, s att vattenytan r uppe vid flaskhalsen (ngon cm ifrn koppen). Lgg det ni vill rka in i koppen och tnd p, dra sakta uppt flaskan s ser ni att flaskan fylls med vit rk. Dra uppt tills flaskan r full, men INTE ver vattenytan, fr d frsvinner en stor del av rkat.

Ta nu bort koppen frn ppningen (dr drickan kommer ut) och lgg dit munnen istllet. Tryck ner flaskan ganska snabbt samtidigt som ni drar in rken. *VIPS* ni har ftt i er 1.5 - 2l rk i lungorna.

Upprepa inte, utan vnta och se hur det slagit, ifall det inte slagit tillrckligt s r det bara att upprepa. Men vnta iallafall 10 minuter innan ni kr igen! Efter ett tag r toleransen hg nog fr att klara 3-5st upprepningar irad, ven mer!

Enligt mig det bsta och mest sparsamma sttet att rka p, bst att rka skrap p ocks

En kopp r samma sak som den ni lgger erat meck i, i bongen!

Nackdelen r vl att efter att ha rkt hink ett tag s blir man inte s jtte pverkad av joint, bong m.m eftersom hink r s otroligt effektivt. Man blir pverkad men man r van vid att bli mer pverkad s man knner inte av det p samma stt som frut! ni frstr nr ni prvat. Finns det ngot ni inte frstr s r det bara att skriva ett PM

*edit: Det r bra att trna med endast tobak fre man ger sig in p det hr, eftersom man oftast hostar dom frsta gngerna, och d frsvinner rken.
Citera
2007-01-22, 21:14
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Bild

http://img262.imageshack.us/img262/57/hink3dc.jpg

Gick inte att editera inlgget (bugg?) s jag drog upp en bild eftersom jag ftt mnga PM av folk som inte frstr.

Hoppas ni frstr (jag r vrdels p att rita, men jag frskte gra mitt bsta iallafall )

*EDIT*

Nr jag skriver "dra upp koppen" s menar jag sjlvklart flaskan. My bad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här