• 1
  • 2
2013-09-16, 23:11
Medlem
Hegamons avatar
Jag tror uppgiften stämmer att exportindustrin backar på årsbasis med cirka 5 % per år. Vad betyder det långsiktigt och hur långt fram tror ni prognosen kommer vara gångbar?
Senast redigerad av Hegamon 2013-09-16 kl. 23:14.
Citera
2013-09-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tror uppgiften stämmer att exportindustrin backar på årsbasis med cirka 5 % per år. Vad betyder det långsiktigt och hur långt fram tror ni prognosen kommer vara gångbar?
Industrisamhället är över nu ska vi klippa varandra, städa hos varandra och få rut och rot och skjutbidrag för det.
Citera
2013-09-16, 23:24
Medlem
vonejehorns avatar
Nä det är väl en svacka kanske. Men trenden viker nog med dessa höga löner facket kräver. Låt oss ta in billig arbetskraft istället för dessa jävla sossar som inte vågar konkurrera om jobben. Jag får minsann konkurrera med utländska konkurrenter varje dag och är tvingad att anpassa mit arvode efter det.
Skall jag måla om mitt hus och betala 100 000 istället för 50 000?
Tänk som detta Kalle Anka case men ställ dig i en utländsk köpares sits.
Nä sänk lönerna eller skatterna för löntagare så att vi blir konkurrenskraftiga
Citera
2013-09-16, 23:34
Medlem
tungur knifurs avatar
Att mattan dragits undan för industrisamhället är ett vapen emot svenskarna precis som invandringen. Vi ska hamna i en situation där vi inte kan stå på egna ben så vi blir fullständigt utlämnade åt globalistfinansen. Då är det ingen jävel som kan organisera sig och tjafsa när livegenskapen återinförs.
Citera
2013-09-16, 23:48
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitsmer
Industrisamhället är över nu ska vi klippa varandra, städa hos varandra och få rut och rot och skjutbidrag för det.

Fattar inte varför folk verkar vara så förbannade att servicesamhället tar över.
Vaför är det mer värdefullt att tillverka en stålbalk än att tvätta fönster?
Citera
2013-09-17, 00:21
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Fattar inte varför folk verkar vara så förbannade att servicesamhället tar över.

Personen som tvättar fönster betalas av han som tillverkar en stålbalk. Alltså det är inte hållbart långsiktigt att bygga en serviceekonomi. Tjänster till oss själva betalas av oss själva. Stålbalken kan vi exportera... exportindustri.
Citera
2013-09-17, 03:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
Personer som går omkring i vita rockar på ett labb tros åstadkomma mer när de skapar produkter värda en miljon kronor, än när fönstertvättare skapar tjänster värda en miljon kronor. Folk som inte har någon kämnnedom alls om vad en ekonomi är för någonting, använder blind förslavning under någon godtycklig auktoritet som ersättning för att tänka, och då är gubbar i labbrockar väldigt väldigt starka och eftertraktade. även om de förbrukar 10^5 mer än vad de producerar. Det fattar ju inte alla idioter som av okunskap och självvald underkastelse hejar på labbrockarna.
Citera
2013-09-18, 16:10
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Personen som tvättar fönster betalas av han som tillverkar en stålbalk. Alltså det är inte hållbart långsiktigt att bygga en serviceekonomi. Tjänster till oss själva betalas av oss själva. Stålbalken kan vi exportera... exportindustri.

Så man kan inte exportera tjänster?

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Personer som går omkring i vita rockar på ett labb tros åstadkomma mer när de skapar produkter värda en miljon kronor, än när fönstertvättare skapar tjänster värda en miljon kronor. Folk som inte har någon kämnnedom alls om vad en ekonomi är för någonting, använder blind förslavning under någon godtycklig auktoritet som ersättning för att tänka, och då är gubbar i labbrockar väldigt väldigt starka och eftertraktade. även om de förbrukar 10^5 mer än vad de producerar. Det fattar ju inte alla idioter som av okunskap och självvald underkastelse hejar på labbrockarna.

Va?
Citera
2013-09-18, 16:34
Medlem
Citat:
Vad du säger är att det inte är hållbart långsiktigt för svenskar att köpa varor producerade i Sverige. Om du tänker efter lite, hur vettigt är det?
Citera
2013-09-18, 16:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Så man kan inte exportera tjänster?

Ja, startar du ett företag som exporterar tjänster som servitörer till Estland, till Danmark eller till Kina...
Alltså vi skapar ett "tjänstesamhälle" menar jag i praktiken betyder vi inom landet skapar jobb som är enkla att ta, som går ut på att utföra enkla sysslor i syfte att anställa folk. Men dessa personerna blir arbetslösa i takt med att exempelvis industrisektorn går ner. Jag menar det går inte att förlita sig på att svenskt näringsliv ska sysselsätta människor i tillverkning av exempelvis tunga industrivaror som vältar, turbiner.

Nej menar bara att tjänstesektorn är konstgjord andning, ur ett inkomstbringande nationalekonomiskt perspektiv, som måhända går att lura på människor "Svensson" som oftast tror att en ökande tjänstesektor är bra för ekonomin, eftersom grannen fått jobb på den lokala restaurangen som servitör. Tjänstesektorn ska helst inte vara ett låglöneträsk dit arbetslösa skyfflas för att på ett långsiktigt olönsamt sätt bidra till "tjänsteproduktion".

Vad du säkert vet så exporterar kundtjänstföretag sina jobb till Grekland osv... Svenskar åker till Grekland och jobbar med kundtjänst. Det betyder alltså att vi dvs Sverige säljer ut jobb till andra länder, jobb som vi kunde haft kvar i Sverige. "Haha", vi säljer också ut industrijobb genom att vi är för dåliga på att konkurrera med utlandet. Nämnde jag att vi praktiskt sålt ut sjöfarten inom Sverige till låglöneländer som Filipinerna. Där gick många svenska jobb till utlandet, servicejobb ombord, sjöbefäl... maskinister, för att inte tala om minskade skatteintäkter till staten.
Senast redigerad av Hegamon 2013-09-18 kl. 16:47.
Citera
2013-09-18, 16:46
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Vad du säger är att det inte är hållbart långsiktigt för svenskar att köpa varor producerade i Sverige. Om du tänker efter lite, hur vettigt är det?

Nej det har jag inte sagt. Jag sade: Det är inte långsiktigt hållbart att förlita sig på att svensken har råd att betala en stor uppbyggd servicesektor i landet om industrisektor och svenskt näringsliv inte klarar leverera jobb och produkter.

Jobb inom servicesektorn är påfallande utanför forumet IRL i vår värld synonymt med simpla jobb, inte bankjobb, finansiella jobb dvs ett utbyggd bankväsende vilket varit mycket lönsamt om Sverige kunde konkurrera på den marknaden internationellt. Istället synonymt med låglönesektorer som idag verkar vara ett sätt för staten att skyffla dit människor som annars skulle vara arbetslösa. Arbetslösa får allt för ofta jobb med för låga löner med på McDonalds, på Netto, Lidl & HaraldNyborg eller som "Värdar" nere i tunnelbanan.
Senast redigerad av Hegamon 2013-09-18 kl. 16:50.
Citera
2013-09-18, 17:21
Medlem
Citat:
Nej det har jag inte sagt. Jag sade: Det är inte långsiktigt hållbart att förlita sig på att svensken har råd att betala en stor uppbyggd servicesektor i landet om industrisektor och svenskt näringsliv inte klarar leverera jobb och produkter.
Vad är det som gör en stor servicesektor ohållbar, och vad är det som gör en stor industrisektor hållbar?

I övrigt antar jag att du förstår att servicesektorn växer på grund av att tjänster efterfrågas. Anser du det vara värdeförstörande när svenskar nyttjar inhemska tjänster i Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in