Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Så man kan inte exportera tjänster?
Ja, startar du ett företag som exporterar tjänster som servitörer till Estland, till Danmark eller till Kina...
Alltså vi skapar ett "tjänstesamhälle" menar jag i praktiken betyder vi inom landet skapar jobb som är enkla att ta, som går ut på att utföra enkla sysslor i syfte att anställa folk. Men dessa personerna blir arbetslösa i takt med att exempelvis industrisektorn går ner. Jag menar det går inte att förlita sig på att svenskt näringsliv ska sysselsätta människor i tillverkning av exempelvis tunga industrivaror som vältar, turbiner.
Nej menar bara att tjänstesektorn är konstgjord andning, ur ett inkomstbringande nationalekonomiskt perspektiv, som måhända går att lura på människor "Svensson" som oftast tror att en ökande tjänstesektor är bra för ekonomin, eftersom grannen fått jobb på den lokala restaurangen som servitör. Tjänstesektorn ska helst inte vara ett låglöneträsk dit arbetslösa skyfflas för att på ett långsiktigt olönsamt sätt bidra till "tjänsteproduktion".
Vad du säkert vet så exporterar kundtjänstföretag sina jobb till Grekland osv... Svenskar åker till Grekland och jobbar med kundtjänst. Det betyder alltså att vi dvs Sverige säljer ut jobb till andra länder, jobb som vi kunde haft kvar i Sverige. "Haha", vi säljer också ut industrijobb genom att vi är för dåliga på att konkurrera med utlandet. Nämnde jag att vi praktiskt sålt ut sjöfarten inom Sverige till låglöneländer som Filipinerna. Där gick många svenska jobb till utlandet, servicejobb ombord, sjöbefäl... maskinister, för att inte tala om minskade skatteintäkter till staten.