• 1
  • 2
2013-09-26, 17:21
Medlem
TokayGecks avatar
Som rubriken låter så har forskare nu fastställt att Alkohol och Heroin är topp 2 farligaste drogerna för användarna själva och för andra.

Rätt intressant lista och läsning i övrigt.

http://www.economist.com/blogs/daily...ause_most_harm

Nu till frågeställningen: Kan det verkligen stämma att både alkohol och tobak är mycket farligare än exempelvis LSD och Cannabis? (ironisk)

Hur ställer sig alla anti-drog människor till dessa nya resultat?

Kan detta påverka svenska politiker eller kommer det viftas bort som drogpropaganda med felaktiga resultat?
Citera
2013-09-26, 18:59
Medlem
Studien väger in skadan drogen gör på samhället i stort. Alkohol gör mer skada eftersom den är den vanligaste drogen. 1 miljon alkoholister kostar samhället mer än 5.000 knarkare.
Citera
2013-09-26, 19:28
Medlem
Zeunerts avatar
Så länge som Systembolaget äger monopol så är risken obefintlig att våra politiker skulle hålle med.

Alkoholen är ej den farligaste drogen men däremot den mest lättillgängliga.

Man skall inte skylla på alkoholen i sig enbart utan man skall se även på samhället i sin helhet, det finns gott om länder där alkoholen finns att köpa i livmedelsbutik och dessutom för äckligt billig och ändå så ser man inte ett fyllplyte någonstans.
Citera
2013-09-26, 19:48
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Så länge som Systembolaget äger monopol så är risken obefintlig att våra politiker skulle hålle med.

Alkoholen är ej den farligaste drogen men däremot den mest lättillgängliga.

Man skall inte skylla på alkoholen i sig enbart utan man skall se även på samhället i sin helhet, det finns gott om länder där alkoholen finns att köpa i livmedelsbutik och dessutom för äckligt billig och ändå så ser man inte ett fyllplyte någonstans.

Du får ursäkta mig men det låter då som faktan pekar åt detta:

Hårdare regler mot alkohol -> mer intensivt supande (Kvantitet)
Lättare relger mot alkohol -> Mindre intensiv supande -> (kvalité)

Hårdare regler mot droger -> Mer droger, fler dödsfall(ö.d) samt högre kriminell inkomst och verksamhet
Lättare regler mot droger (Portugal) -> mindre knarkande, sundare befolkning och hälsovårdssystem samt mindre kriminalitet?

Har jag helt fel? Det är så jag tolkar ditt inlägg.
Citera
2013-09-26, 19:55
Medlem
tryds avatar
Och detta serveras när man har konferens i olika samband. Allt från nobelmiddag till Un:s middagsmöten.

Undra vad för slags beslut man kommer överens om under sådan möten som drabbar samhällen mm.

Kunde lika gärna vara andra droger också.
Citera
2013-09-26, 20:31
Medlem
TKD_1337s avatar
Vi testar Narkotikapolitik. Flyttas från Politik - Utrikes. /MOD
Citera
2013-09-26, 21:13
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
det finns gott om länder där alkoholen finns att köpa i livmedelsbutik och dessutom för äckligt billig och ändå så ser man inte ett fyllplyte någonstans.
Om det nu stämmer beror det väl snarare på kulturella faktorer? Moldaver och ukrainare lär nog supa mer än somalier och afghaner även om man skulle ha mer liberala alkohollagar i Somalia och Afghanistan. Prissänkningen i Finland blev allt annat än lyckad:
Citat:
Regeringens 44-procentiga sänkning av skatten på starksprit i mars blev startskottet för en aldrig skådad fyllefest i Finland.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/san...skt-fylleslag/
Citera
2013-09-26, 21:31
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Du får ursäkta mig men det låter då som faktan pekar åt detta:

Hårdare regler mot alkohol -> mer intensivt supande (Kvantitet)
Lättare relger mot alkohol -> Mindre intensiv supande -> (kvalité)

Hårdare regler mot droger -> Mer droger, fler dödsfall(ö.d) samt högre kriminell inkomst och verksamhet
Lättare regler mot droger (Portugal) -> mindre knarkande, sundare befolkning och hälsovårdssystem samt mindre kriminalitet?

Har jag helt fel? Det är så jag tolkar ditt inlägg.

Jadå, det är ungefär så min inställning är.
Citera
2013-09-26, 21:45
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Om det nu stämmer beror det väl snarare på kulturella faktorer? Moldaver och ukrainare lär nog supa mer än somalier och afghaner även om man skulle ha mer liberala alkohollagar i Somalia och Afghanistan. Prissänkningen i Finland blev allt annat än lyckad:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/san...skt-fylleslag/

Jadå det är även kulturellt baserat och jag har en teori om varför om vi håller oss i Europa.

I norr så är det en synd att njuta, fattigdom och religiöst rytteri har skapt en kultur av skit svett o tårar. Att må skit det är stort det torde alla veta som varit med ett tag och jag minns min ungdom med droger, fy fan vad folk mådde skit och skit fick vi hit upp i lass vad än gällde.

Söderöver där njuts det, de tar inte vad skit som helst i sin mun, de vill inte må skit.

Idag borde det gå vad gäller norden att börja släppa efter då ungdomen har tagit till sig ett kontinentalt sätt.
Citera
2013-09-26, 22:16
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Jadå det är även kulturellt baserat och jag har en teori om varför om vi håller oss i Europa.

I norr så är det en synd att njuta, fattigdom och religiöst rytteri har skapt en kultur av skit svett o tårar. Att må skit det är stort det torde alla veta som varit med ett tag och jag minns min ungdom med droger, fy fan vad folk mådde skit och skit fick vi hit upp i lass vad än gällde.

Söderöver där njuts det, de tar inte vad skit som helst i sin mun, de vill inte må skit.

Idag borde det gå vad gäller norden att börja släppa efter då ungdomen har tagit till sig ett kontinentalt sätt.
Sverige är både mindre religiöst, rikare, nordligare och har mindre alkoholkonsumtion än Rumänien medan Estland är mindre religiöst, fattigare, nordligare och har högre alkoholkonsumtion än Frankrike. Det finns inget större samband och därför blir det svårt att enbart titta på statistik från dina påstådda länder (i Europa/Västvärlden?) där alkohol är mer lättillgängligt men konsumtionen lägre än i Sverige eftersom svenskar har en etablerad suparkultur. Finlands alkoholkonsumtion innan och efter prissänkningen visar dock att inom ett land hittar man tydliga samband mellan konsumtion och pris vilket inte är någon högoddsare om man tänker lite grann. Däremot kan många köpa sin alkohol från länder där den är billigare som Tyskland och Danmark men eftersom vi lever i en globaliserad värld ingår de länderna liksom i facket pris/tillgång för svensken de också även om ens köp underlättas om det finns tillgänglig i en närliggande butik än att man måste importera från utlandet liksom det är större risk att man börjar röka om cigaretter röks av många i ens omgivning och det finns flera lättillgängliga ställen som säljer dem än att man måste köra 10 mil för att få tag på dem.
Citera
2013-09-27, 02:58
Medlem
Alla vet att alkohol skadar, inte bara dig själv utan folk i din närhet. Det vet jag av egen erfarenhet.
Men det är väl så med de flesta droger, vissa lite mer kanske.
Citera
2013-10-03, 21:03
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryd
Och detta serveras när man har konferens i olika samband. Allt från nobelmiddag till Un:s middagsmöten.

Undra vad för slags beslut man kommer överens om under sådan möten som drabbar samhällen mm.

Kunde lika gärna vara andra droger också.
Det är ju en hint om hur hela världen är kollektiva alkoholister. Lek med tanken att det är FN-möte, och istället för ett glas vin vid varje plats så finns en lina kokain, eller en kanyl med heroin. I mina ögon så är det lika vilket som. Att alkohol är normalt, ska man inte blanda ihop med vettigt. Att ha som utgångspunkt att man måste ha någon form av alkohol till ett viktigare möte(konferens) är allvarligt sjukligt.

Har man i åtanke att 95% av Svenskarna är så äckligt, pundigt, ingrodda alkoholister, så kan man förstå att lagstiftningen ser ut som om den är författad av en treåring. När jag säger alkoholister, så syftar jag inte på de som dricker för mycket, utan på alla som ser alkohol som en självklarhet i nästan alla sammanhang.

Till er som påpekar att alkohol nyttjas i högre utsträckning: Det är klart som fan att de bedömer drogerna i proportion till mängd användare. Ta in 20 pers i ett rum, och låt alla ta en varsin av drogerna, och se sedan vem som mår sämst och vem som ställer till mest skit. Upprepa samma sak tillräckligt många gånger så kommer genomsnittsresultatet att se ut som i listan de presenterar.
Om du inte tror mig, så bör du verkligen ta en vit vecka/månad, och sedan försöka att se alkoholens verkan utifrån. Det är faktiskt svårt att greppa hur alkoholiserad världen faktiskt är om man ser den utifrån en absolutists ögon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in