2010-07-23, 21:10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keruac
Så kommer givetvis också att ske.

Men låt oss se om svensk (!) media sviker oss?

Rättegången kommer fortsätta tills han avlider för att bespara domstolen skammen att behöva fria honom.
Vilket straff ska han få? Livstid? Hur många år är lämpligt åt en åtalad som fyllt 90 år?
Citera
2010-07-23, 22:23
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Rättegången kommer fortsätta tills han avlider för att bespara domstolen skammen att behöva fria honom.
Vilket straff ska han få? Livstid? Hur många år är lämpligt åt en åtalad som fyllt 90 år?

Hur gör de i Tyskland?
I USA har jag för mig att de dömer ut flera livstidsstraff vilket gör att de dömda kan dömas till flera hundra år i fängelse om jag minns rätt.

Varför står han till doms?
Förmodligen för att det ligger i en rättsstat att döma enl de lagar och förordningar som finns.
Ibland är dessa ytterst märkliga det tycker nog de flesta inklusive jag själv.
Dock vore det naivt eller tom korkat att tro att man alltid vet bäst själv om saker man aldrig upplevt eller levt under.
Det har sagts många gånger förut i denna del av FB att de som upplevde fasorna av kriget och nazisterna ser på dessa saker med andra värderingar än vad vi uppe i lilla ankdammen Sverige gör.
Personligen håller jag helt med om att denne gubbe kanske borde slippa.
Men rättsväsendet MÅSTE döma enl lagarna som gäller för annars blir det väl anarki eller korruption som styr.

Klaga hos er EU politiker! Sitt inte här på FB och kludda. Det hjälper ingen.
Försök få dessa att ändra på de lagar som gäller förintelsen nere i Europa.
Gnäll inte på budbäraren, i detta fallet domstolen som nog gör så gott den kan i detta tämligen (mitt tycke) ointressanta mål vad gäller utfallet.
Däremot tycker jag det vore intressant att få veta vad han gjorde under kriget denne gubbe.

/VV
Citera
2010-07-23, 22:50
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VV
Däremot tycker jag det vore intressant att få veta vad han gjorde under kriget denne gubbe.

En åtalad ska inte behöva redogöra nånting alls utan åklagaren ska bevisa att den åtalade är skyldig till åtalspunkterna.
Kan åklagaren inte styrka nånting så är åtalet obefogat och den tilltalade ska frias.

Jag kan ju påminna dej vad du kan höra vad en amerikansk polis vilken som helst säger till en gripen person... " You have the right to remain silence..." Därefter letar han febrilt efter vittnen eller teknisk bevisning under tiden den gripne tiger still och inte behöver uttala sej om nånting.

Han svarar i tinget efter att fått höra åtalspunkterna och hans sak är att visa att åklagaren har fel eller inte kan styrka sin sak.

Dock lär vi aldrig få veta vad denna D gjorde under kriget.

Vad en åtalad uppger är inte alltid trovärdigt utan kan vara rena lögner och det är åklagarens sak att övertyga rätten om att den åtalade inte bara far med osanning utan även styrka att h*n begått brottet. Att han ljuger är iofs inte en bekräftelse på att han är skyldig.

En överlevande från Sobibor vittnar:

Witness Thomas Blatt, 82, has said he does not remember Demjanjuk himself from the camp. He told the court he "did not have a lot of contact with the watchmen."

In the latest prosecution, Demjanjuk is accused of serving as a "Wachmann" or guard, the lowest rank of the volunteers subordinate to German SS men. It is the first time a conviction has been sought against someone so low-ranking without proof of a specific offense.

http://www.newsmeat.com/news/meat.ph...tcom&buid=3281

Han är mer trovärdig och ärlig jämfört med vittnesmålen från Jerusalem.
Senast redigerad av Rektangel 2010-07-23 kl. 23:09.
Citera
2010-07-24, 00:41
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Han är mer trovärdig och ärlig jämfört med vittnesmålen från Jerusalem.

Jag tycker också det låter rimligt.

Saxat från din text:
Citat:
Blatt, who has joined the trial as a co-plaintiff as allowed under German law, is one of only 66 Sobibor prisoners believed to have survived the war. His mother, father and brother were killed immediately after the family was deported to the Sobibor camp from their small town in Poland in April 1943.

Sobibor var ingen lekstuga precis.

/VV
Citera
2010-07-25, 17:16
Medlem
Rektangels avatar
Domstolen verkar ha problem att genomföra rättegången och frågan är det någonsin blir en avkunnad dom. Eftersom allt i nuläget pekar på en friande dom, som domstolen helst vill slippa utdöma lär farsen fortgå tills D avlider... Felaktiga utsagor av D i förra rättegången lär ju inte styrka åklagarens nya åtalspunkter som knappast lär kunna bevisas.

VV: Vad anser du att en korrekt juridisk dom är i detta mål och varför åtalades han ö h t?
Läs själva:

http://www.earthtimes.org/articles/n...t-hearing.html

http://www.google.com/hostednews/ap/...WpghAD9GL0P2G1

D:s son:

"Instead, they are making him appear artificially fit for trial by treating him with various medications and then afterward testing his blood hoping it will be good enough to go to court," Demjanjuk said.
"For the Germans he would be better dead than alive, so the trial could end without an acquittal."

After his deportation, German doctors declared Demjanjuk fit to face trial as long as court sessions are limited to two 90-minute sessions per day. They have also scheduled a maximum of three sessions per week, and a doctor and paramedics have been on hand at every court session to monitor his condition.

He has spent most of the trial lying in a bed in the courtroom, either with sunglasses on or a cap pulled down over his eyes, and has shown no signs of reacting to testimony. Still, at breaks he has been able to talk with his interpreter and attorneys, and has occasionally answered questions from the judges.

Three sessions in a row were canceled last month over problems with Demjanjuk's blood hemoglobin levels, but there were no medical issues during sessions earlier this month.

Senast redigerad av Rektangel 2010-07-25 kl. 18:12.
Citera
2010-07-25, 18:25
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Domstolen verkar ha problem att genomföra rättegången och frågan är det någonsin blir en avkunnad dom. Eftersom allt i nuläget pekar på en friande dom, som domstolen helst vill slippa utdöma lär farsen fortgå tills D avlider...
Domstolen vill göra ett korrekt domslut enl gällande tyska lagar.
Var så säker på det.
Allt annat är dina fria fantasier.

Citat:
VV: Vad anser du att en korrekt juridisk dom är i detta mål och varför åtalades han ö h t?

Jag anser mig inte kunna avgöra detta bättre än en tysk domstol.
Hur kan du själv vara så naiv att du tror att du kan döma honom bättre än domstolen OM du måste följa lagstiftningen.
Den må du dock kritisera om du vill.
Citat:
D:s son:

*Massa text*

Tror du att sonen på någotvis är jävig i sina uttalanden?

/VV
Citera
2010-07-25, 21:45
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Domstolen vill göra ett korrekt domslut enl gällande tyska lagar.
Var så säker på det.
Allt annat är dina fria fantasier.

Jag anser mig inte kunna avgöra detta bättre än en tysk domstol.
Hur kan du själv vara så naiv att du tror att du kan döma honom bättre än domstolen OM du måste följa lagstiftningen.
Den må du dock kritisera om du vill.

Tror du att sonen på någotvis är jävig i sina uttalanden?

/VV

Naturligtvis är sonen jävig men jag förstår ju den tyska domstolens dilemma.

Om man följer pressartiklarna så verkar åklagaren inte ha nåt bevis annat än den gamle lägerfången som inte kunde minnas huruvida han kände igen D eller inte.

Att D:s inte kan svara tillfredställande och har ett diffust alibi fråntar ju inte åklagaren bevisbördan.
Själv minns jag inte vilket år jag gjorde min värnplikt,men det betyder ju knappast om jag ertappas med att svara fel är skyldig till att ha varit enrollerad i en annan armé och gjort förbrytelser där.
Problemet är om han ljuger eller minns fel? Det lär inte räcka ändå inte räcka för att fälla honom även om han skulle ertappas med att fara med osanning så ärligt förstår jag inte varför han då åtalats.
Skulle han ertappas med lögn lär det inte räcka för åklagaren som har att styrka åtalspunkterna.

Även om han skulle erkänna borde ju de finnas kompletterande bevisning som styrker vittnesmålet för att leda till en fällande dom.

Dock tror jag att far med osanning och tjänstgjort som en vanlig vakt utan att direkt gjort sej skyldig till annat än just ha tjänstgjort där. Han var ju faktiskt krigsfånge själv och hans insats bör väl likställas med de judiska capos som upprätthöll ordningen internt bland fångarna.
Han var ju knappast nazist utan en ung man från den ukrainska landsbygden som erbjöd sina tjänster till tyskarna i hopp om att överleva. Du vet ju vilket öde som som senare de andra sovjetiska krigsfångarna gick till mötes.

Jag har svårt att sätta mej till doms över honom och betänk att även sionisterna utan att direkt vara hotade till livet kunde tänka sej samarbeta och även slåss för Hitler mot britterna.

Incredibly, Avraham Stern, the leader of the notorious “Stern Gang,” late in 1940, made a written proposal to Hitler, by which the Jewish militias in Palestine, would fight on “Germany’s side,” in the war against England, in exchange for the Nazis help in resolving the “Jewish Question” in Europe, and their assistance in creating an “historic Jewish state.” By this date, German troops had already marched into Prague, invaded Poland, and had built the first concentration camp at Auschwitz. The deranged Stern had further bragged about how the Zionist organizations were “closely related to the totalitarian movements of Europe in [their] ideology and structure.” Stern’s obscene proposal was found in the German embassy, in Turkey, after WWII.

Observera att han benämner det i pluralis. Under denna tid var Stalin och Hitler allierade.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Avraham_Stern

En annan sionist som kollaborerade med nazisterna

http://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Kastner

http://en.wikipedia.org/wiki/Kastner_train

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sternligan

http://sv.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Shamir

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte

Senast redigerad av Rektangel 2010-07-25 kl. 22:30.
Citera
2010-07-26, 22:50
Medlem
unsungs avatar
OT raderat!

// moderator
Citera
2010-07-28, 19:41
Medlem
General Nogis avatar
Den 90-årige Samuel Kunz, som framträtt som vittne mot Demjanjuk i München, åtalas nu i Dortmund för medhjälp till mord på 430 000 judar i "förintelselägret" Belzec. Något startdatum för rättegången har ännu inte satts:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/at...kt_5054047.svd

Hur man tänkt sig att praktiskt genomföra rättegången framgår inte - med tanke på att det tydligen inte finns några andra kända Belzec-vakter kvar i livet, och att samtliga de judiska lägerfångar som räknas som Belzec-överlevare är avlidna, kan väl egentligen endast "expertvittnen" komma att kallas, med undantag möjligen av någon geriatrisk bybo från Belzec.
Citera
2010-07-28, 20:10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Den 90-årige Samuel Kunz, som framträtt som vittne mot Demjanjuk i München, åtalas nu i Dortmund för medhjälp till mord på 430 000 judar i "förintelselägret" Belzec. Något startdatum för rättegången har ännu inte satts:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/at...kt_5054047.svd

Hur man tänkt sig att praktiskt genomföra rättegången framgår inte - med tanke på att det tydligen inte finns några andra kända Belzec-vakter kvar i livet, och att samtliga de judiska lägerfångar som räknas som Belzec-överlevare är avlidna, kan väl egentligen endast "expertvittnen" komma att kallas, med undantag möjligen av någon geriatrisk bybo från Belzec.

Jag begriper inte hur de ska kunna finna vittnen...!

Detta är ju patetiskt. Sannolikheten att få en dom innan han avlider är ju inte särskilt stor.
En kapplöpning mot klockan.

Därefter får vi läsa att han friats p ga "brist på bevis" alternativet att rättvisan inte inte hann före liemannen och att han sålunda inte hann "bevisa" sin oskuld och därför naturligvis är ...skyldig.
Citera
2010-07-28, 21:26
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Detta är ju patetiskt.

Efraim Zuroff och Simon Wiesenthal Center är, föga förvånande, av annan åsikt:

Citat:
"The indictment of Samuel Kunz is a very positive development," Zuroff told AP from Jerusalem. "It reflects recent changes in the German prosecution policy, which have significantly enlarged the number of suspects who will be brought to justice."

http://www.google.com/hostednews/ap/...2jLawD9H80V300

Vilka som pressat fram dessa "recent changes" kanske vi kan lämna osagt...

Hur länge nu detta "ökade antal misstänkta" kan hålla sig statiskt är förstås frågan. En person som fyllde 20 år 1945 - vilket torde vara den yngsta möjliga åldersgruppen ("Förintelsen" skall ju ha avslutats formellt hösten 1944) - är ju idag 85 år gammal.
Senast redigerad av General Nogi 2010-07-28 kl. 21:32.
Citera
2010-07-28, 22:09
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Efraim Zuroff och Simon Wiesenthal Center är, föga förvånande, av annan åsikt:

http://www.google.com/hostednews/ap/...2jLawD9H80V300

Vilka som pressat fram dessa "recent changes" kanske vi kan lämna osagt...

Hur länge nu detta "ökade antal misstänkta" kan hålla sig statiskt är förstås frågan. En person som fyllde 20 år 1945 - vilket torde vara den yngsta möjliga åldersgruppen ("Förintelsen" skall ju ha avslutats formellt hösten 1944) - är ju idag 85 år gammal.

Ingen vits du debatterar med med mej.. Jag kan bara instämma med dej.

Frågan jag finner relevant är varför den tyska domstolen trots allt driver dessa mål när sannolikheten för fällande dom genom vittnen och annan bevisning måste vara ytterst undermåligt.

Vem presser dem och varför har de inte modet att säga stopp.

Vem idag i Sverige lär bli fälld för ett mord eller annan skändlighet begånget 1944?

Inte ens en somalier som ertappats för en rå våldtäkt 1944 i Sverige borde ställas inför skranket.

Jag har varit på klassträff med kompisar från min grundskoleklass och nu drygt 30 år senare är det få som jag känner igen. Detta handlar om nästan 70 år....
Senast redigerad av Rektangel 2010-07-28 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in