• 2
  • 3
2013-10-15, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Regeringen kan inte gra det fr att riksdagen har bestmt det i en lag. Det r med andra ord en sjlvptagen begrnsning ur statens synvinkel.
Det r visserligen sant, men det r ju fortfarande s det fungerar. Regeringen mste allts ta in skatter fr att kunna finansiera sina utgifter (utver de sm vinster de gr frn statligt gda fretag).

Citat:
Pengar och rikedom r som bekant inte samma sak, att staten kan producera hur mycket pengar som helst betyder inte att samhllets resurser r obegrnsade eller att staten kan kpa saker som folk inte vill slja.
Vilket i praktiken innebr att knapptryckningarna du talar om KAN ta slut (ls upphr att vara effektiva).

Citat:
Fr vrigt tycker jag inte det jag sger har ngon politisk frg, det r bara en beskrivning av hur en suvern, flytande fiatvaluta fungerar. Alan Greenspan verkar hlla med, han r ju ingen ultrakommunist direkt (c:a 0:52): http://www.youtube.com/watch?v=h3cY6_z0ceg
Greenspans pengatryckande anses ju vara en direkt bidragande faktor till den situation vi befinner oss i i dag, och vad hnder med dollarn om USA anvnder sedelpressarna fr att betala av skulderna?

Jag frstr att sedelpressarna kan anvndas i ndfall fr att hlla sig flytande, men det finns en grns, och att uttrycka sig som han gr r ganska ofrsiktigt.

Anledningen till att jag drog upp extremvnstern r fr att det d r snubben med sedelpressen som betalar lnerna. Det skulle allts vara ett klockrent argument fr deras ideologi och ett definitivt slut p kritiken att kommunism orsakar fattigdom.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in