Citat:
Det r visserligen sant, men det r ju fortfarande s det fungerar. Regeringen mste allts ta in skatter fr att kunna finansiera sina utgifter (utver de sm vinster de gr frn statligt gda fretag).
Citat:
Vilket i praktiken innebr att knapptryckningarna du talar om KAN ta slut (ls upphr att vara effektiva).
Pengar och rikedom r som bekant inte samma sak, att staten kan producera hur mycket pengar som helst betyder inte att samhllets resurser r obegrnsade eller att staten kan kpa saker som folk inte vill slja.
Citat:
Greenspans pengatryckande anses ju vara en direkt bidragande faktor till den situation vi befinner oss i i dag, och vad hnder med dollarn om USA anvnder sedelpressarna fr att betala av skulderna?
Fr vrigt tycker jag inte det jag sger har ngon politisk frg, det r bara en beskrivning av hur en suvern, flytande fiatvaluta fungerar. Alan Greenspan verkar hlla med, han r ju ingen ultrakommunist direkt (c:a 0:52): http://www.youtube.com/watch?v=h3cY6_z0ceg
Jag frstr att sedelpressarna kan anvndas i ndfall fr att hlla sig flytande, men det finns en grns, och att uttrycka sig som han gr r ganska ofrsiktigt.
Anledningen till att jag drog upp extremvnstern r fr att det d r snubben med sedelpressen som betalar lnerna. Det skulle allts vara ett klockrent argument fr deras ideologi och ett definitivt slut p kritiken att kommunism orsakar fattigdom.