Om jag missförstod dig så var det för att du har uttryckt dig fel i så fall.
Det du skrev var:
Citat:
Ursprungligen postat av
usb3
Syftet med att cannabis är kriminaliserat är såklart för att man inte vill ha in fler lagliga droger i samhället då det kostar samhället pengar, dock bygger den lagstiftningen på att den har ett folkligt stöd.
Då svarade jag med följande inlägg för att påpeka att den slutsatsen mest troligt är felaktig om man ska lyssna till vad ekonomer som har räknat på detta har kommit fram till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roadrage
Fast nu är ju en mängd internationellt erkända ekonomer, inklusive nobelpristagare, rörande överens om att en legalisering skulle vara fördelaktigt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Dom räknar då självfallet på både inkomster och utgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av
usb3
Nu missförstod du nog mig då jag pratade om syftet med kriminaliseringen.
Menar du att
syftet med kriminaliseringen
inte är det du nämnde i tidigare inlägg?
Citat:
Ett samhälle helt utan cannabis jämfört med ett där det existerar så är självklart det första alternativet ett mer produktivt samhälle.
Denna mening förstår jag inte alls vad du menar med tyvärr.
Citat:
Men om vi nu tänker oss ett samhälle där det är förbjudet men ändå förekommer så kan man inte rakt av säga att det är en samhällsvinst. I detta fall kan det du säger vara riktigt, men tror inte dessa forskare är överens om att en legalisering är en samhällsvinst för alla länder.
"Ett samhälle där det är förbjudet men ändå förekommer" tycker jag låter exakt som det samhälle vi har idag.
Om det är några som inte köper dessa ekonomiska argument för en legalisering så är det nog mestadels inskränkta politiker som är rädda för att förlora röster och diverse drogmotståndare som vägrar att inse att kriget mot droger är förlorat.
Citat:
Som jag tidigare påstod så får man nog bara en samhällsvinst då det redan finns en utbredd illegal marknad för drogen i samhället.
I dagsläget så ser det ju faktiskt ut precis så där.
Samhället spenderar ofantliga summor på att bekämpa en svart sektor som aldrig kommer att försvinna, samtidigt som dom vägrar att själva lägga beslag på de enorma vinster som denna svarta handel genererar.