2013-10-17, 02:26
Medlem
BenAsslicks avatar
Ja, som ni kanske märker så håller ju Cannabis på att avkriminaliseras steg för steg jorden runt.
T.om Flashbacks nyhets-sida är ju fullt av dessa nyheter :

http://www.flashback.se/artikel/3800...sera-marijuana
http://www.flashback.se/artikel/3798...serat-cannabis
http://www.flashback.se/artikel/3765...g-av-marijuana
http://www.flashback.se/artikel/3369...insk-marijuana
http://www.flashback.se/artikel/3257...n-lagligt-2020
http://www.flashback.se/artikel/3646...sera-marijuana

Så, ni som anser att droger är av ondo och att man enbart kan missbruka droger, vad tror ni att denna trend beror på?
Har den korrupta knark-kartellen blivit så inflytelserik att man har kunnat infiltrera regeringar världen runt?
Eller är det ett brett ljugeri det hela handlar om för att lura ungdomar ner i det livsfarliga dödscannabisträsket?

Eller kan det möjligtvis inte vara så att Cannabis inte bara är negativt för både samhälle och individ, och att kriminaliseringen är ett mycket större hot mot samhället än drogen i sig?
Citera
2013-10-17, 02:48
Medlem
Politik handlar om att ljuga bra om saker folket inte förstår och cannabis är så pass vanligt att det inte går att ljuga om längre.

Fortsätter politikerna att ljuga om saker så öppet tappar de trovärdighet i övriga frågor vilket ingen politiker vill.
Jag tror att kriminaliseringen är ett hot mot vårt framtida samhälle och att göra det lagligt är en naturlig händelse.

Vem vet det kanske är så att även Sverige legaliserar gräs 10-20 år efter alla andra länder på vår jord gjort det
Citera
2013-10-17, 03:22
Medlem
usb3s avatar
När till synes helt vanligt laglydiga människor i hög grad väljer att bryta mot en specifik lag (i detta fall cannabisbruk) så måste man omvärdera lagstiftningen. Detta för att upprätthålla den allmänna rättsuppfattningen och förtroendet för rättsväsendet. Det finns alltså en brytpunkt då en lag gör mer skada än nytta. Syftet med att cannabis är kriminaliserat är såklart för att man inte vill ha in fler lagliga droger i samhället då det kostar samhället pengar, dock bygger den lagstiftningen på att den har ett folkligt stöd.
Citera
2013-10-17, 12:01
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Syftet med att cannabis är kriminaliserat är såklart för att man inte vill ha in fler lagliga droger i samhället då det kostar samhället pengar, dock bygger den lagstiftningen på att den har ett folkligt stöd.
Fast nu är ju en mängd internationellt erkända ekonomer, inklusive nobelpristagare, rörande överens om att en legalisering skulle vara fördelaktigt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Dom räknar då självfallet på både inkomster och utgifter.
Citera
2013-10-17, 12:06
Moderator
Psilosophers avatar
Håller med de ovanstående inläggen, men misstänker att det finns ytterligare en aspekt: att hålla massorna i schack. Redan de gamla grekerna (i.e., Platon) insåg att om man gav folket det de ville ha i form av billig underhållning, sex och berusning så fick aristokratin ostört ägna sig åt att styra och ställa, utan inblandning av någon upprorisk underklass då denna var fullt upptagen av att dricka, knulla och gå på teater när de inte arbetade.

I dag råder sannerligen ingen brist på billig underhållning och sex, men på berusningsfronten är folk tydligen inte nöjda då de vet att det finns njutningar som trumfar alkoholen, särskilt då i kombination med sex och sinnlig underhållning (musik, film etc.)

Då det nu verkar som om man övergivit föreställningen att cannabis skulle utgöra ett subversivt element i sig, men att den illegala marknaden utgör ett sådant, så återstår endast att släppa benet.

Fördelen med legaliserad cannabis är alltså att folk slutar bråka om det.

Vidare sitter de nöjda och stenade och bråkar inte i onödan om annat. Nu funkar det ju inte riktigt så, men jag tror det är tanken.
Citera
2013-10-17, 12:49
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
Fast nu är ju en mängd internationellt erkända ekonomer, inklusive nobelpristagare, rörande överens om att en legalisering skulle vara fördelaktigt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Nu missförstod du nog mig då jag pratade om syftet med kriminaliseringen. Ett samhälle helt utan cannabis jämfört med ett där det existerar så är självklart det första alternativet ett mer produktivt samhälle. Men om vi nu tänker oss ett samhälle där det är förbjudet men ändå förekommer så kan man inte rakt av säga att det är en samhällsvinst. I detta fall kan det du säger vara riktigt, men tror inte dessa forskare är överens om att en legalisering är en samhällsvinst för alla länder. Som jag tidigare påstod så får man nog bara en samhällsvinst då det redan finns en utbredd illegal marknad för drogen i samhället.
Citera
2013-10-17, 13:07
Medlem
Roadrages avatar
Om jag missförstod dig så var det för att du har uttryckt dig fel i så fall.
Det du skrev var:
Citat:
Syftet med att cannabis är kriminaliserat är såklart för att man inte vill ha in fler lagliga droger i samhället då det kostar samhället pengar, dock bygger den lagstiftningen på att den har ett folkligt stöd.
Då svarade jag med följande inlägg för att påpeka att den slutsatsen mest troligt är felaktig om man ska lyssna till vad ekonomer som har räknat på detta har kommit fram till.

Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage

Citat:
Nu missförstod du nog mig då jag pratade om syftet med kriminaliseringen.
Menar du att syftet med kriminaliseringen inte är det du nämnde i tidigare inlägg?
Citat:
Ett samhälle helt utan cannabis jämfört med ett där det existerar så är självklart det första alternativet ett mer produktivt samhälle.
Denna mening förstår jag inte alls vad du menar med tyvärr.
Citat:
Men om vi nu tänker oss ett samhälle där det är förbjudet men ändå förekommer så kan man inte rakt av säga att det är en samhällsvinst. I detta fall kan det du säger vara riktigt, men tror inte dessa forskare är överens om att en legalisering är en samhällsvinst för alla länder.
"Ett samhälle där det är förbjudet men ändå förekommer" tycker jag låter exakt som det samhälle vi har idag.
Om det är några som inte köper dessa ekonomiska argument för en legalisering så är det nog mestadels inskränkta politiker som är rädda för att förlora röster och diverse drogmotståndare som vägrar att inse att kriget mot droger är förlorat.

Citat:
Som jag tidigare påstod så får man nog bara en samhällsvinst då det redan finns en utbredd illegal marknad för drogen i samhället.
I dagsläget så ser det ju faktiskt ut precis så där.
Samhället spenderar ofantliga summor på att bekämpa en svart sektor som aldrig kommer att försvinna, samtidigt som dom vägrar att själva lägga beslag på de enorma vinster som denna svarta handel genererar.
Citera
2013-10-17, 13:11
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
[...]Ett samhälle helt utan cannabis jämfört med ett där det existerar så är självklart det första alternativet ett mer produktivt samhälle.[...]
Långt ifrån självklart. Visst finns där många försoffade cannabistroll, men cannabis har även utgjort en katalysator för nya idéer. Det finns mängder av konstnärliga uttryck, teknologiska uppfinningar och företagsmodeller (med mera) som inte hade blivit till om inte upphovsmännen varit stoners.
Citera
2013-10-17, 15:44
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Långt ifrån självklart. Visst finns där många försoffade cannabistroll, men cannabis har även utgjort en katalysator för nya idéer. Det finns mängder av konstnärliga uttryck, teknologiska uppfinningar och företagsmodeller (med mera) som inte hade blivit till om inte upphovsmännen varit stoners.

Ja, rent kulturellt så har ju Cannabis varit en enormt bidragande faktor (hur många målare, poeter, sångskrivare etc röker inte för kreativitetens skull, tex?), men nu ville jag ju faktiskt veta vad alla drogmotståndare tycker i saken
Citera
2013-10-17, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Ja, rent kulturellt så har ju Cannabis varit en enormt bidragande faktor (hur många målare, poeter, sångskrivare etc röker inte för kreativitetens skull, tex?), men nu ville jag ju faktiskt veta vad alla drogmotståndare tycker i saken

Jag tror alla väntar med spänning Hade varit riktigt kul om man hade kunnat ta del av något seriöst argument någon gång istället för "Neeej!! Vi ska inte ha dödsknark på våra gator!!! Punkt slut!!! "
Citera
2013-10-22, 16:10
Medlem
BenAsslicks avatar
Är det verkligen ingen drogmotståndare som har någonting att tycka & tänka om den globala avkriminaliseringen? Nu blir jag faktiskt lite besviken på er..

När det kommer till att gnälla på hur äckliga och vidriga vi knarkare är så är ni snabba som satan, men såfort det bjuds upp till diskussion så flyr ni likt råttorna från katten.
Citera
2013-10-22, 17:36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Är det verkligen ingen drogmotståndare som har någonting att tycka & tänka om den globala avkriminaliseringen? Nu blir jag faktiskt lite besviken på er..

När det kommer till att gnälla på hur äckliga och vidriga vi knarkare är så är ni snabba som satan, men såfort det bjuds upp till diskussion så flyr ni likt råttorna från katten.

Mjo men det var väl egentligen inte som hade väntat sig något annat. Känsloargument och anekdotisk bevisföring går bra men seriösa argument är svåra att finna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in