Citat:
Ursprungligen postat av
fuken
Den där förklaringen har jag hört förut men jag måste missuppfatta den. Jag tolkar det som att bilden kan uppdateras (bytas ut mot en ny bild) 100 gånger per sekund dvs tvn kan visa 100 bilder per sekund (fps). Detta innebär att om jag spelar på den kommer tvn visa 100 fps (om spelet/grafikkortet klarar det) eller om jag tittar på The Hobbit inspelad i 48 fps kommer den visa 48 fps. Vart gör jag fel i min tolkning)
Du tolkar det rätt. 1 Hz = 1 händelse per sekund. Kör du progressiv uppdatering (det p:et står för i t.ex. 1080p) så uppdateras bilden 100ggr per sekund i 100Hz, dvs. 100fps. Kopplar du in datorn och kör ett spel i konstanta 100fps så kommer det vara 100 "unika" frames per sekund.
Däremot kommer TV:n att visa 100 bilder per sekund oavsett, t.ex. om din FPS i spelet droppar. Uppdateringsfrekvensen är inte dynamisk på det sättet som jag tror att du tänker dig.
Tittar du däremot på The Hobbit där källmaterialet är 48fps och TV:n är inställd på 100Hz
så kommer TV:n fortfarande visa 100 bilder per sekund. Det är där problemet med pulldown kommer in, som jag skrev i mitt inlägg (läs på wikipedia så kommer du förstå vad det är). Enkelt uttryckt kan man säga att eftersom 48 inte går att multiplicera med ett jämnt tal så att det resulterar i 100 (närmaste är ju 96) så kommer fyra frames "saknas" per sekund. Det gör att vissa frames måste dupliceras mer än en gång för att fylla ut. Det ger en ryckig bild då och då.
Hade det istället varit källmaterial som var 50fps, går det ju att multiplicera med två och få 100. Då kan alltså varje frame visas två gånger bara, vilket ger en jämn uppspelning.
Citat:
Ursprungligen postat av
fuken
Hmm jag förstod inte det där. Vad menar du med stödjer? Om den bara stödjer 24p så är det ju som jag fruktar att tvn inte kommer visa mer än 24 fps oavsett var jag tittar på eller gör. Jag inte helt säker på vad progressiv uppdatering betyder och jag förstår inte varför 50 Hz på en 24 fps film skulle ge hack eftersom den kan fortfarande uppdatera en fortare än vad bilderna visas (50 uppdatering eller 25 om det var så som boppalooz skrev.
Läste iofs det där du skrev om input lag. Menar du att bildfrekvens och uppdateringsfrekvens inte har något med spelandet att göra för det verkar konstigt.
Tror jag fattar det där med responstid nu så tack där
Den stödjer inte bara 24p. Det är numera ganska standard att alla gör det, men tidigare var det en riktig "feature" att stödja 24p. Min första plasma t.ex. klarade bara 50 eller 60Hz. Din TV kan troligen vissa en mängd olika frekvenser upp till 100Hz: 24, 30, 50, 60, 75 och 100 t.ex.
Citat:
Ursprungligen postat av
fuken
Jag inte helt säker på vad progressiv uppdatering betyder och jag förstår inte varför 50 Hz på en 24 fps film skulle ge hack eftersom den kan fortfarande uppdatera en fortare än vad bilderna visas (50 uppdatering eller 25 om det var så som boppalooz skrev.
Progressiv uppdatering innebär att hela bilden uppdateras på en gång. Det andra alternativet är interlaced, där uppdateras linje för linje. Det får du kolla på Wikipedia eller något, orkar inte förklara
Problemet med 50Hz och källmaterial med 24fps har jag redan försökt förklara, se längre upp (pulldown). Jag förstår hur du tänker, men det är inte så enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
fuken
Läste iofs det där du skrev om input lag. Menar du att bildfrekvens och uppdateringsfrekvens inte har något med spelandet att göra för det verkar konstigt.
Jo, det har det, men input lag är en annan faktor som också påverkar upplevelsen, det var det jag försökte få fram. Både uppdateringsfrekvens (om din dator klarar av att visa så många FPS, spelkonsoler t.ex. kör ofta spel i 30/60 fps.), responstid och input lag påverkar upplevelsen när du ska spela på en TV.