Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-18, 14:33
Medlem
Den 11 oktober meddelar det svenska katolska Kardinal Dante-sällskapet att man upphör med sin verksamhet med omedelbar verkan. På den nedsläckta hemsidan möts besökaren av följande ganska dramatiska meddelande:

De senaste månaderna har vi mött hat, utsatts för förtal och trakasserier. Dessa upplevelser har satt djupa spår. Vi orkar helt enkelt inte fortsätta. Sällskapet upphör.

Vad är då bakgrunden till beslutet att lägga ned organisationen?

Kardinal Dante-sällskapet var en i det svenska katolska stiftet halvofficiell organsation som fungerar som en sorts länk mellan stiftet och Kristkonungens institut, ett av flera internationella prästsällskap som firar äldre romerska liturgin. En av prästsällskapets präster finns sedan några år i Stockholm och mässa enligt den gamla liturgin firas varje vecka.

I ett förord till det missale som trycktes på nytt år 2007 tackade biskopen Aroblelius Kardinal Dante-sällskapet särskilt för sin insats för den gamla liturgin som nu åter firas. Därmed anser många att sällskapet har en sorts halvofficiell status, trots att sällskapets företrädare är tämligen okända för en bredare krets katoliker. Mest känd var kanske Dante-sällskapet för sin blogg där upphovsmännen förekom helt anonyma.

Det är ingen hemlighet att Dante-sällskapet varit föremål för kritik, särskilt från liberala katoliker som ser den gamla mässordningen som ett hot mot sina modernistiska mål. Vissa kritiker har även hävdat att Kardinal Dante-sällskapet är en högerextremistisk rörelse. Sedan valet av nuvarande påven, jusuiten Bergoglio, har frågor om tradition snabbt blivit undansopade av Vatikanen. Och den liberala delen har fått ordentligt med vind i seglen sedan påven tog över lednngen av Katolska kyrkan.

Men det finns även andra tänkbara orsaker till att Kardinal Dante-sällskapet upphör. Om man granskar de kända företrädarna för sällskapet träder följande figurer fram:

*David Modin
*Jon Emil Kjölstad
*Daniel Nygård (förekom i Nationell idag under signaturen Johannes Schwarz)

En översiktlig analys av dessa namn leder snart till politiska rörelser som Nationaldemokraterna och tidskriften Nationell idag. Nygård är aktiv Sverigdemokrat i Nacka osv. Och fortsätter man att granska ser man att den mest hätska kritiken mot företrädarna kommer från personer som tidigare stod sällskapet nära. Ett exempel är den tidigare anhängaren Patrik Forsén som på sin blogg under den senaste tiden gått till ganska hårt angrepp mot Dante-sällskapet. Inte minst sedan Jon Emil Kjölstad på sällskapets blogg skrivit att "sällskapet tar avstånd från s.k. högerextremism".

Så vad beror då Kardinal Dante-sällskapets upphörande på? Beror det på kritiken från de liberala krafterna inom katolska kyrkan? Är det biskopen som fått kalla fötter? Eller har sällskapets slut mer att göra med en bråk mellan aktiva och tidigare aktiva inom organisationen?

http://www.kristkonung.se/

http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/255/1/
Senast redigerad av Tomteboda 2013-10-18 kl. 15:14.
Citera
2013-10-23, 22:40
Medlem
Oriamendis avatar
Oerhört tråkigt att Kardinal Dante-Sällskapet lades ned. De utgjorde den främsta (och nästan enda) representationen för traditionell katolicism i Sverige och hade en långlivad och diger blogg som nu är helt raderad. Visserligen kom den att spåra ut lite under den sista månaden genom att nästan enbart handla om Syrienkriget, men där fanns samtidigt också mycket av stort intresse.
Citera
2013-10-24, 00:52
Medlem
Rex.et.Martyrs avatar
Detta är lite intressant måste jag säga. Kardinal Dante-sällskapet har och har haft sina fiender. De uppenbara orsakerna är det politiska, liturgiska och intern konflikt precis som Tomteboda nämner.

Men jag tror de är lätt att överbetona, exempelvis det liturgiska är bara en konfliktyta på ytterkanterna. Den stora mittfåran ser positivt på båda liturgierna. Det politiska är självklart en het potatis i Sverige men Katolska kyrkan är internationell, exempelvis är det många tusen polacker som firar mässan varje söndag i Stockholm. Stora delar av dessa kommer från familjer som själva deltog i den antikommunistiska kampen och dessa är en naturlig del av kyrkan. Eller varför inte nämna Frankrike med Front Nationals starka kopplingar till Katolska kyrkan. En och annan företrädare i Katolska kyrkan försöker säkert ursäkta sig när de blir pressade av journalister men det utgör sannolikt ingen grund för någon större intern press på Kardinal Dante-sällskapet. Sällskapet utstår också kritik från andra traditionalistiskt orienterade katoliker i landet. Och det är ju självklart inte bra för deras ställning då det är just deras talan sällskapet skulle föra. Men även här är jag skeptisk till att denna orsak har en avgörande betydelse då konflikter inte varit ovanliga för sällskapet genom åren. Självklart kan man tänka sig att det uppstått ett samlat tryck av dessa faktorer som fått dem att så att säga ge vika och upplösa Kardinal Dante-sällskapet.

Kardinal Dante-sällskapet har haft officiella uppgifter åt stiftet. Tomteboda nämner ett så kallat Missale men det berör även att lekmän inte tillåtits att organisera sig fritt utan hänvisats till Kardinal Dante-sällskapet ifall de har velat hjälpa till med att stötta den gamla liturgin. Inget av ovanstående får anses vara normalt. I synnerhet inte som sällskapet har haft hemliga stadgar, det var hemligt hur man blev medlem och det var hemligt hur ledningen utsågs etc etc. En märklig detalj är också att i Lund http://www.stthomas.se/forsamlingen/...nsk-massa.html verkar inget ha ändrats mer än att namnet på sällskapet och att Jon Kjölstads efternamn har försvunnit. Jon Emil Kjölstad verkar fortsatt vara ansvarig, kan det vara så att nedläggningen bara är tillfällig och mer utav en taktisk reträtt än en verklig nedläggning?

”Hjälpa till
Vi som fixar och donar är ett gäng lekmän som länge verkat för att främja förståelsen av den gregorianska liturgin och sången i Stockholms katolska stift. I samförstånd med biskopen och institutets superiorer är vi särskilt knutna till institutets apostolat. Vi bistår även andra präster där behov uppstår. Det är mycket som ska göras, och all hjälp är välkommen. Sällskapet anordnar ibland en bit mat efter mässan. Vi ser även till att mässans texter föreligger i svensk översättning.”

”Kontaktperson
Har du frågor? Vill du veta mer? Hjälpa till? Lära dig ministrera? Ta kontakt!
• Jon, tel. 0763-53 97 89, e-post jon@kristkonung.se”
Citera
2013-10-24, 18:38
Medlem
Oriamendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rex.et.Martyr
Detta är lite intressant måste jag säga. Kardinal Dante-sällskapet har och har haft sina fiender. De uppenbara orsakerna är det politiska, liturgiska och intern konflikt precis som Tomteboda nämner.

Men jag tror de är lätt att överbetona, exempelvis det liturgiska är bara en konfliktyta på ytterkanterna. Den stora mittfåran ser positivt på båda liturgierna. Det politiska är självklart en het potatis i Sverige men Katolska kyrkan är internationell, exempelvis är det många tusen polacker som firar mässan varje söndag i Stockholm. Stora delar av dessa kommer från familjer som själva deltog i den antikommunistiska kampen och dessa är en naturlig del av kyrkan. Eller varför inte nämna Frankrike med Front Nationals starka kopplingar till Katolska kyrkan. En och annan företrädare i Katolska kyrkan försöker säkert ursäkta sig när de blir pressade av journalister men det utgör sannolikt ingen grund för någon större intern press på Kardinal Dante-sällskapet. Sällskapet utstår också kritik från andra traditionalistiskt orienterade katoliker i landet. Och det är ju självklart inte bra för deras ställning då det är just deras talan sällskapet skulle föra. Men även här är jag skeptisk till att denna orsak har en avgörande betydelse då konflikter inte varit ovanliga för sällskapet genom åren. Självklart kan man tänka sig att det uppstått ett samlat tryck av dessa faktorer som fått dem att så att säga ge vika och upplösa Kardinal Dante-sällskapet.

Kardinal Dante-sällskapet har haft officiella uppgifter åt stiftet. Tomteboda nämner ett så kallat Missale men det berör även att lekmän inte tillåtits att organisera sig fritt utan hänvisats till Kardinal Dante-sällskapet ifall de har velat hjälpa till med att stötta den gamla liturgin. Inget av ovanstående får anses vara normalt. I synnerhet inte som sällskapet har haft hemliga stadgar, det var hemligt hur man blev medlem och det var hemligt hur ledningen utsågs etc etc. En märklig detalj är också att i Lund http://www.stthomas.se/forsamlingen/...nsk-massa.html verkar inget ha ändrats mer än att namnet på sällskapet och att Jon Kjölstads efternamn har försvunnit. Jon Emil Kjölstad verkar fortsatt vara ansvarig, kan det vara så att nedläggningen bara är tillfällig och mer utav en taktisk reträtt än en verklig nedläggning?

”Hjälpa till
Vi som fixar och donar är ett gäng lekmän som länge verkat för att främja förståelsen av den gregorianska liturgin och sången i Stockholms katolska stift. I samförstånd med biskopen och institutets superiorer är vi särskilt knutna till institutets apostolat. Vi bistår även andra präster där behov uppstår. Det är mycket som ska göras, och all hjälp är välkommen. Sällskapet anordnar ibland en bit mat efter mässan. Vi ser även till att mässans texter föreligger i svensk översättning.”

”Kontaktperson
Har du frågor? Vill du veta mer? Hjälpa till? Lära dig ministrera? Ta kontakt!
• Jon, tel. 0763-53 97 89, e-post jon@kristkonung.se”

Tomteboda nämnde Patrik Forséns skriverier och de torde nog i det här fallet vara den främsta anledningen till att sällskapet ansåg det nödvändigt att lägga ned. Intressanta uppgifter från Lunds katolska församling du lägger upp här måste jag säga. Jag gick in på deras hemsida och såg att vissa gamla artiklar om den traditionella rörelsen lyckligtvis finns kvar. Tillsammans med meddelandet Locutio argentea sed silentium aureum (Tala är silver men tiga är guld). Kan det ge några hänvisningar till vad som kommer att ske fortsättningsvis?
Citera
2013-10-24, 18:48
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Oerhört tråkigt att Kardinal Dante-Sällskapet lades ned. De utgjorde den främsta (och nästan enda) representationen för traditionell katolicism i Sverige och hade en långlivad och diger blogg som nu är helt raderad. Visserligen kom den att spåra ut lite under den sista månaden genom att nästan enbart handla om Syrienkriget, men där fanns samtidigt också mycket av stort intresse.
Och Lundbergs och Sigtunaskolorna i det hela då?

Lundbergs har redan yppats litegrand, jag tar mig friheten att förstå de schismer som uppenbart inte uppkommit ens i nutid. Såvida det inte handlar om lundaspex i den sedvanliga ordningens förklaringar, däremot Bergoglio.. hmmm.

Legia Nord, har jag som en svag bris i eccots yttre zon men ger mig ingen kontur längre, det får man faktiskt tacka för, i tider när konformism ska fram och ställa skåpen.
Citera
2013-12-17, 18:45
Medlem
Oriamendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Och Lundbergs och Sigtunaskolorna i det hela då?

Lundbergs har redan yppats litegrand, jag tar mig friheten att förstå de schismer som uppenbart inte uppkommit ens i nutid. Såvida det inte handlar om lundaspex i den sedvanliga ordningens förklaringar, däremot Bergoglio.. hmmm.

Legia Nord, har jag som en svag bris i eccots yttre zon men ger mig ingen kontur längre, det får man faktiskt tacka för, i tider när konformism ska fram och ställa skåpen.

Förstod ingenting av ditt inlägg. Vad har så vitt skilda saker som Lundsberg och Lega Nord med saken att göra?

Oavsett vad det var som fick Dantesällskapet att lägga ner är det likväl oerhört beklagligt. Och vad man nu än må tycka som privatperson om dem så är de i allafall betydligt mer rättrogna och ärliga katoliker än vad organisationer som Katolsk Vision någonsin kommer att vara. KV, med den alltid like sorglige Gert Gelotte i spetsen, passade givetvis på att fira stort när KDS upplösning deklarerades. Vilket inte torde vara så konstigt, då KV ju har instiftat som signum att i alla lägen vara emot katolska kyrkan och dess officiella sociallära. Det är bara att hoppas att en ny rörelse snart uppstår som verkligen kan slå vakt om den förkonciliära katolicismen och allt gott som den hade, och som många av dagens kyrkoledare visar så extremt lite intresse för. Katolsk Observatör är för tillfället en frimodig och uppskattad röst, men tyvärr verkar de inte ha ett alltför stort intresse för liturgifrågan.
Citera
2013-12-17, 19:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Förstod ingenting av ditt inlägg. Vad har så vitt skilda saker som Lundsberg och Lega Nord med saken att göra?

Oavsett vad det var som fick Dantesällskapet att lägga ner är det likväl oerhört beklagligt. Och vad man nu än må tycka som privatperson om dem så är de i allafall betydligt mer rättrogna och ärliga katoliker än vad organisationer som Katolsk Vision någonsin kommer att vara. KV, med den alltid like sorglige Gert Gelotte i spetsen, passade givetvis på att fira stort när KDS upplösning deklarerades. Vilket inte torde vara så konstigt, då KV ju har instiftat som signum att i alla lägen vara emot katolska kyrkan och dess officiella sociallära. Det är bara att hoppas att en ny rörelse snart uppstår som verkligen kan slå vakt om den förkonciliära katolicismen och allt gott som den hade, och som många av dagens kyrkoledare visar så extremt lite intresse för. Katolsk Observatör är för tillfället en frimodig och uppskattad röst, men tyvärr verkar de inte ha ett alltför stort intresse för liturgifrågan.
Det får jag be om ursäkt för.
då jag själv inte är engagerad i den katolska inre sfären, förstår att det framstod som klumpigt och föranleder din reaktion. Det tar jag på mig.

Det är ju så att du och detta ämne slänger sig med en del uttryck som man måste "sätta sig in i lite grand" eftersom du ku syftar på förkoncilianskt någonting.. och där tar min fräschör slut, om jag säger.. men du behöver inte ta illa vid dig, jag kommer ur en väldigt gedigen katolsk gemenskap och slängde mig in helt tanklöst i tråden av den anledningen, på ren känn. Det var givetvis fel gjort av mig.

Och saknar nu begreppsreferenserna, har glömt det mesta av alla dessa otroliga konstranden av inomteologisk konceptuelisering.

Hade varit fint om du kunde veckla ut språket på normal svenska för inte bara mig men också andra medlemmar som kanske skulle vilja få insyn i det mest övergripande .. . VAD ÄR T.EX FÖRKONCILIANSK LITURGI? (jag är inte längre kristen, så försök förstå lite.. )
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-17 kl. 19:19.
Citera
2013-12-19, 21:34
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Hade varit fint om du kunde veckla ut språket på normal svenska för inte bara mig men också andra medlemmar som kanske skulle vilja få insyn i det mest övergripande .. . VAD ÄR T.EX FÖRKONCILIANSK LITURGI? (jag är inte längre kristen, så försök förstå lite.. )

Jag som katolik kan nog förtydliga vad TS menar.
Med förkonciliär liturgi menar TS den gudstjänst som firades innan det andra Vatikankonciliet, d.v.s. den Latinska mässan enligt 1962 års ordning.

Efter Vatikankonciliet kom den numera standardiserade mässan på lokalspråk, dessutom har olika former av mässor blivit allt mer accepterat av kyrkan.

T.ex. Karismatiska mässor och Neokatekumenala liturgin.

Kardinal Dante sällskapet var ett accepterat sällskap, till skillnad från exempelvis SSPX, inom den katolska kyrkan som slog vakt om traditionens betydelse och firade mässa enligt 1962 års ordning.
Citera
2013-12-19, 22:02
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Jag som katolik kan nog förtydliga vad TS menar.
Med förkonciliär liturgi menar TS den gudstjänst som firades innan det andra Vatikankonciliet, d.v.s. den Latinska mässan enligt 1962 års ordning.

Efter Vatikankonciliet kom den numera standardiserade mässan på lokalspråk, dessutom har olika former av mässor blivit allt mer accepterat av kyrkan.

T.ex. Karismatiska mässor och Neokatekumenala liturgin.

Kardinal Dante sällskapet var ett accepterat sällskap, till skillnad från exempelvis SSPX, inom den katolska kyrkan som slog vakt om traditionens betydelse och firade mässa enligt 1962 års ordning.
Tack så hjärtligt!

Jag ska se igenom lite av detta sagda. Om inte annat, då jag kommer att dras in i katolsk sed särskilt nu vid vinterns olika högtider. Ja hela vintern är kantad av särskilda mässor med inbördes mening och syfte, det är trevligt att vara lite orienterad.

Måste säga att det slår an en sträng... oavsett.

Men att en mängd moderniseringar tog bort mysticismen för mer "greppbar statisk hållning" med den äldre patos som hölls levande via diverse inslag. Men vad allt heter och till vilka original det härleder, och vilka kopplingar till historiken, det behöver man ju läsa sig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in