Den 11 oktober meddelar det svenska katolska Kardinal Dante-sällskapet att man upphör med sin verksamhet med omedelbar verkan. På den nedsläckta hemsidan möts besökaren av följande ganska dramatiska meddelande:
De senaste månaderna har vi mött hat, utsatts för förtal och trakasserier. Dessa upplevelser har satt djupa spår. Vi orkar helt enkelt inte fortsätta. Sällskapet upphör.
Vad är då bakgrunden till beslutet att lägga ned organisationen?
Kardinal Dante-sällskapet var en i det svenska katolska stiftet halvofficiell organsation som fungerar som en sorts länk mellan stiftet och Kristkonungens institut, ett av flera internationella prästsällskap som firar äldre romerska liturgin. En av prästsällskapets präster finns sedan några år i Stockholm och mässa enligt den gamla liturgin firas varje vecka.
I ett förord till det missale som trycktes på nytt år 2007 tackade biskopen Aroblelius Kardinal Dante-sällskapet särskilt för sin insats för den gamla liturgin som nu åter firas. Därmed anser många att sällskapet har en sorts halvofficiell status, trots att sällskapets företrädare är tämligen okända för en bredare krets katoliker. Mest känd var kanske Dante-sällskapet för sin blogg där upphovsmännen förekom helt anonyma.
Det är ingen hemlighet att Dante-sällskapet varit föremål för kritik, särskilt från liberala katoliker som ser den gamla mässordningen som ett hot mot sina modernistiska mål. Vissa kritiker har även hävdat att Kardinal Dante-sällskapet är en högerextremistisk rörelse. Sedan valet av nuvarande påven, jusuiten Bergoglio, har frågor om tradition snabbt blivit undansopade av Vatikanen. Och den liberala delen har fått ordentligt med vind i seglen sedan påven tog över lednngen av Katolska kyrkan.
Men det finns även andra tänkbara orsaker till att Kardinal Dante-sällskapet upphör. Om man granskar de kända företrädarna för sällskapet träder följande figurer fram:
*David Modin
*Jon Emil Kjölstad
*Daniel Nygård (förekom i Nationell idag under signaturen Johannes Schwarz)
En översiktlig analys av dessa namn leder snart till politiska rörelser som Nationaldemokraterna och tidskriften Nationell idag. Nygård är aktiv Sverigdemokrat i Nacka osv. Och fortsätter man att granska ser man att den mest hätska kritiken mot företrädarna kommer från personer som tidigare stod sällskapet nära. Ett exempel är den tidigare anhängaren Patrik Forsén som på sin blogg under den senaste tiden gått till ganska hårt angrepp mot Dante-sällskapet. Inte minst sedan Jon Emil Kjölstad på sällskapets blogg skrivit att "sällskapet tar avstånd från s.k. högerextremism".
Så vad beror då Kardinal Dante-sällskapets upphörande på? Beror det på kritiken från de liberala krafterna inom katolska kyrkan? Är det biskopen som fått kalla fötter? Eller har sällskapets slut mer att göra med en bråk mellan aktiva och tidigare aktiva inom organisationen?
http://www.kristkonung.se/
http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/255/1/
De senaste månaderna har vi mött hat, utsatts för förtal och trakasserier. Dessa upplevelser har satt djupa spår. Vi orkar helt enkelt inte fortsätta. Sällskapet upphör.
Vad är då bakgrunden till beslutet att lägga ned organisationen?
Kardinal Dante-sällskapet var en i det svenska katolska stiftet halvofficiell organsation som fungerar som en sorts länk mellan stiftet och Kristkonungens institut, ett av flera internationella prästsällskap som firar äldre romerska liturgin. En av prästsällskapets präster finns sedan några år i Stockholm och mässa enligt den gamla liturgin firas varje vecka.
I ett förord till det missale som trycktes på nytt år 2007 tackade biskopen Aroblelius Kardinal Dante-sällskapet särskilt för sin insats för den gamla liturgin som nu åter firas. Därmed anser många att sällskapet har en sorts halvofficiell status, trots att sällskapets företrädare är tämligen okända för en bredare krets katoliker. Mest känd var kanske Dante-sällskapet för sin blogg där upphovsmännen förekom helt anonyma.
Det är ingen hemlighet att Dante-sällskapet varit föremål för kritik, särskilt från liberala katoliker som ser den gamla mässordningen som ett hot mot sina modernistiska mål. Vissa kritiker har även hävdat att Kardinal Dante-sällskapet är en högerextremistisk rörelse. Sedan valet av nuvarande påven, jusuiten Bergoglio, har frågor om tradition snabbt blivit undansopade av Vatikanen. Och den liberala delen har fått ordentligt med vind i seglen sedan påven tog över lednngen av Katolska kyrkan.
Men det finns även andra tänkbara orsaker till att Kardinal Dante-sällskapet upphör. Om man granskar de kända företrädarna för sällskapet träder följande figurer fram:
*David Modin
*Jon Emil Kjölstad
*Daniel Nygård (förekom i Nationell idag under signaturen Johannes Schwarz)
En översiktlig analys av dessa namn leder snart till politiska rörelser som Nationaldemokraterna och tidskriften Nationell idag. Nygård är aktiv Sverigdemokrat i Nacka osv. Och fortsätter man att granska ser man att den mest hätska kritiken mot företrädarna kommer från personer som tidigare stod sällskapet nära. Ett exempel är den tidigare anhängaren Patrik Forsén som på sin blogg under den senaste tiden gått till ganska hårt angrepp mot Dante-sällskapet. Inte minst sedan Jon Emil Kjölstad på sällskapets blogg skrivit att "sällskapet tar avstånd från s.k. högerextremism".
Så vad beror då Kardinal Dante-sällskapets upphörande på? Beror det på kritiken från de liberala krafterna inom katolska kyrkan? Är det biskopen som fått kalla fötter? Eller har sällskapets slut mer att göra med en bråk mellan aktiva och tidigare aktiva inom organisationen?
http://www.kristkonung.se/
http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/255/1/
__________________
Senast redigerad av Tomteboda 2013-10-18 kl. 15:14.
Senast redigerad av Tomteboda 2013-10-18 kl. 15:14.