• 1
  • 2
2013-10-21, 23:59
Medlem
Claes.Von.Hamlets avatar
Min mormor är senildement och lever i mångt och mycket kvar i sin ungdom. I dag fick min mamma ett samtal från äldreboendet mormor bor på och det verkar inte bättre än att mormor är lite ful i mun och har kallat personalen för neger, tattare och dylikt.

Det hela är så infekterat att mamma tvingades låta mormor övernatta hemma hos henne i natt då det tydligen är ett arbetsmiljöproblem med min mormor.

Det är inte en långsiktigt lösning att mormor bor hemma då hon behöver medicin som vi inte har tillgängligt hemma och någon måste ha koll på mormor då hon älskar skogen och vill dit hela tiden.

Kan äldreboendet göra så här? I morgon ska vi på möte med boendet och personal för att försöka lösa detta, kan min mormor slängas ut från den vård hon behöver på detta sätt?
Citera
2013-10-22, 00:06
som personal på ett demensboende ska man tåla att den boende slänger sig med fula ord.. värre om den boende slåss och bits och håller på, det är inget enkelt jobb men för att ha kallat någon för tattare?? Det verkar vara ett boende från vilket det bara kan vara en vinst att lämna. Hoppas din mormor får något bättre ställe.
Citera
2013-10-22, 00:13
Medlem
Claes.Von.Hamlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
som personal på ett demensboende ska man tåla att den boende slänger sig med fula ord.. värre om den boende slåss och bits och håller på, det är inget enkelt jobb men för att ha kallat någon för tattare?? Det verkar vara ett boende från vilket det bara kan vara en vinst att lämna. Hoppas din mormor får något bättre ställe.
Jo man tycker att taket vore högt då det gäller demensboenden.

Min mor pratade med någon chef på boendet och fick förklarat att kommunen har nolltolerans mot rasism och att personal anställd av kommunen har klagat.

Vi har som sagt möte imorgon så vi får se hur det går.
Citera
2013-10-22, 00:54
Medlem
RuleBritannias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claes.Von.Hamlet

Min mor pratade med någon chef på boendet och fick förklarat att kommunen har nolltolerans mot rasism och att personal anställd av kommunen har klagat.

Har personalen klagat på din Mormor? Har all respekt för vårdpersonal men de måste ju förstå att de uppenbarligen har att göra med en dement person, detta är ju ingenting ovanligt. Så vitt jag vet är det till mångt och mycket en skattefinansierad verksamhet så har mycket svårt att tro att de kan sparka ut en inlagd om det är ett kommunalt boende. Det är din Mormor själv som betalat för att ligga där genom sina år inom arbetslivet. Stå på er!
Citera
2013-10-22, 01:01
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Gissar på att de har censurerat bort en del för att skona er anhöriga samt att sydda din mormor så antar att det ligger något djupare bakom än "lite fula ord".

Vet en som blivit utsparkad från sitt boende (och hamnade istället på en psykiatrisk avdelning) pga att han nått så fruktansvärt otrevlig och dagligen dödshotade personalen och även ringde hem till dom + snokade reda på anhöriga och dödshotade även dom. Situationen blev till slut ohållbar att han fick flytta
Citera
2013-10-22, 01:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Jag säger bara gå till en tidning.
De verkar vara en samling muppar på det där ålderdomshemmet.

Efter ett antal dagar med förstasidor som "dement åldring kastas ut från boende pga språkbruk" så är hon tillbaka igen. Ring gärna uppdrag granskning med, det brukar ge personer som detta kalla kårar. Handlar nog bara om att mormor är resurskrävande och de vill ha in en mindre dito för att spara pengar.
Citera
2013-10-22, 02:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Min mormor är senildement...
Om det är diagnosticerat så tycker jag du ska gå vidare med det, speciellt om det är såpass allvarligt att hon måste ha vård & omsorg större delen av dygnet och dessutom inte har tillgång till mediciner.
Tidning har nämnts, en skrivelse på facebook kan slå stort också om folk sätter igång och delar.

Har du kollat om du kan överklaga beslutet?
Har boendet sagt något om hur det blir med nytt boende?
Vad hade hänt om mormor inte hade kunnat bo tillfälligt hos mamma? har de tänkt sig hon ska ligga på en parkbänk då?
Citera
2013-10-22, 04:12
Medlem
Det där låter skitkonstigt... Min flickvän jobbar på äldreboende och det där är nått man får räkna med då! Finns de som tom blir väldigt agresiva, får utbrott och slåss. De ska ju sköta det där själva, om din mormor mår dåligt ska de kontakta psykiatrin, göra upp en handlingsplan, se över medicnering, inte skicka HEM henne!
Anmäl till IVO och ta kontakt med kommunen.
Citera
2013-10-22, 09:27
Medlem
CsSs avatar
Leta upp ett annat boende, inte nog med att nuvarande boende agerar och har FEL, ni vill säkert att mormor bor på ett ställe med kunnig personal!

Min mamma jobbar på ett demensboende och kommer ofta hem med blå och rivmärken efter duschningar och dyl, det är bara så det är. Man måste förstå att det är sjuka människor man jobbar med.

Vad tror boendet att dom kan uppnå med att visa din mormor att "man inte tolererar rasism"? En helomvändning i demensen..?

Nä, ta denna chansen och leta upp ett bra boende istället! Fast blanda gärna in tidningarna, både kommunen och ledningen för boendet ska ju ha en näsknäpp..

Lycka till!!
Citera
2013-10-22, 16:58
Medlem
Claes.Von.Hamlets avatar
Tack för svar och råd.

Vi hade idag ett möte med kommunen samt representanter från boendet och facket.

Det bevis de sitter på förutom personalens utsagor är en mobilfilm där min mormor säger -Jag tycker inte om dessa negresser som bråkar och bråkar.

Det är en arbetsmiljö fråga att inte utsättas för rasism på sin arbetsplats, det är naturligtvis helt korrekt men arbetar man med dementa personer tycker jag man kanske borde vara lite mer "hårdhudad".

Mormor är nu hemma hos min mamma och vi erbjuds besök av hemtjänsten sex gånger per dag. Det är ohållbart då det krävs ständig övervakning av mormor då hon ger sig ut på promenad annars eller sätter igång spisen osv.

Min mamma har tagit semester resten av veckan för att vara med mormor och jag har ansökt om semester veckan som kommer.

Vi har tagit kontakt med media angående detta så det kanske blir ett genomslag där.

Nu ska jag åka till min mamma för att äta middag med mormor, hon är mycket ledsen och förvirrad just nu på grund av den helt nya miljön hon nu befinner sig i.
Citera
2013-10-22, 17:10
Medlem
Citat:
Tack för svar och råd.

Vi hade idag ett möte med kommunen samt representanter från boendet och facket.

Det bevis de sitter på förutom personalens utsagor är en mobilfilm där min mormor säger -Jag tycker inte om dessa negresser som bråkar och bråkar.

Det är en arbetsmiljö fråga att inte utsättas för rasism på sin arbetsplats, det är naturligtvis helt korrekt men arbetar man med dementa personer tycker jag man kanske borde vara lite mer "hårdhudad".

Mormor är nu hemma hos min mamma och vi erbjuds besök av hemtjänsten sex gånger per dag. Det är ohållbart då det krävs ständig övervakning av mormor då hon ger sig ut på promenad annars eller sätter igång spisen osv.

Min mamma har tagit semester resten av veckan för att vara med mormor och jag har ansökt om semester veckan som kommer.

Vi har tagit kontakt med media angående detta så det kanske blir ett genomslag där.

Nu ska jag åka till min mamma för att äta middag med mormor, hon är mycket ledsen och förvirrad just nu på grund av den helt nya miljön hon nu befinner sig i.

Asså jag fattar inte! Om hon har demens-diagnos rår hon ju inte för vad hon säger!
Tycker fortfarande du ska ringa patientnämnden och IVO, på en gång, redan imorgon.
Kontakta även föreningen för demens-sjuka: http://www.demensforbundet.se/

Fyy fan säger jag bara, vilken jävla personal... idioti!
Citera
2013-10-22, 17:15
Medlem
Claes.Von.Hamlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celica89
Asså jag fattar inte! Om hon har demens-diagnos rår hon ju inte för vad hon säger!
Tycker fortfarande du ska ringa patientnämnden och IVO, på en gång, redan imorgon.
Kontakta även föreningen för demens-sjuka: http://www.demensforbundet.se/

Fyy fan säger jag bara, vilken jävla personal... idioti!
Det ska jag absolut göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in