2013-10-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImWorthless
Japp, du är enligt lag skyldig att anmäla olycka, dock inte skyldig att hjälpa till.
Källa?
Citera
2013-10-23, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laserslynan
Precis hemkommen från kvällspromenad med hunden.

Idag såg jag något jag inte brukar se på min runda nämligen en streckbyxblatte/gangster som förmodligen kommit i litw för hög fart i kurvan.

Sett fanskapet köra alldeles för fort genom bostadsområdet förr så jag tänkte att han kan gott ligga kvar där.

Har man dessutom inte hjälm får man skylla sig lite själv.

Men nu kom jag på att om det blir minusgrader kommer han förmodligen frysa ihjäl, dessutom möter jag aldrig någon efter den vägen så risken är nog stor att ingen annan kommer ta reda på skräpet.

Tänkte bara kolla så jag inte gör mig skyldig till något brott när jag låter honom ligga där?

Kan du förhelvete skriva så att man förstår?
Citera
2013-10-23, 21:43
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Juridisk vinkel i allt det andra...

Man är, hör och häpna, INTE skyldig att anmäla att någon är nödställd, har råkat illa ut, brutit benet eller håller på att drunkna. (Detta diskuteras ibland om man skall ändra på).

Man är (som privatperson, det finns specialregler för vissa yrkesgrupper) bara skyldig att anmäla vissa pågående, grova brott (Brottsbalken 13 kap 1 och 12§§ och 23 kap 6§) och, om man är befälhavare på ett fartyg (det kan vara litet) är man skyldig att ingripa vid sjöolyckor, om man på minsta vis kan. Då är minimum att larma hjälp.
Jaha du, Bängpung. Då kan du kanske ta och kika lite i 2 kap. 1 § Lag (2003:778) om skydd mot olyckor där det bland annat sägs att den som upptäcker eller på annat sätt får kännedom om en olycka som innebär fara för någons liv eller allvarlig risk för någons hälsa skall, om det är möjligt, varna dem som är i fara och vid behov tillkalla hjälp.

Sverige saknar emellertid en lagstadgad skyldighet för medborgare att efter egen förmåga hjälpa en medmänniska som befinner sig i nöd. Det är fritt fram att stillatigande se på medan ett litet barn drunknar i en vattenpöl eller medan en berusad man fryser ihjäl i en snödriva utan att det får några som helst rättsliga konsekvenser för den som väljer likgiltighetens väg framför medmänsklighetens.

Hur det är i Kina vet jag inte.
Citera
2013-10-23, 21:50
Medlem
Det här är väl inte värre än att polisen kör ut folk på djurgården, skeppsholmen
och i skogen o bara lämpar av dom.

Men ring o gör anmälan för brott mot hjälmlagen så kommer polisen o tar hand
om detta - o gör de inte det har ju polisen ansvarig om han ligger kvar ihjälfrusen
i morgon - men mvii tror att du trollar
Citera
2013-10-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HOLYGRAIL
Kan du förhelvete skriva så att man förstår?
Exakt vad i den texten var svårt att fatta?
Citera
2013-10-23, 22:27
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Exakt vad i den texten var svårt att fatta?
Vad som hade hänt, och var...
Idag såg jag något jag inte brukar se på min runda nämligen en streckbyxblatte/gangster som förmodligen kommit i litw för hög fart i kurvan.
Kommit för fort springande, på cykel, på moppe, i bil? I kurvan, vilken kurva, på parkvägen, bilvägen, i varuhuset, på skogsstig? Finns det bara en kurva på platsen?

Sett fanskapet köra alldeles för fort genom bostadsområdet förr så jag tänkte att han kan gott ligga kvar där.
Idag, förra året, någn gång, ofta? Säker på att det var samma, eller bara en random cykel, moppe, båge som kunde varit samma? Ligga kvar var? I kurvan, på vägen, i trädgården, i bilen, på cykeln? Har han kraschat ordentligt, eller bara ramlat omkull? Är hn vi medvetande, ligger ned, sitter up, andas?

För alla som går, cyklar eller kör bil ska ha hjälm?

Visst går det att gissa att det är någon lokal blatte på stigarna runt villaområdet som brukar köra som en buse som kört omkull i någon särskilt svår kurva, men helt glasklart är det inte, och om det är på moppe, båge, fyrhjuling eller något annat, eller hur illa däran han är förtäljer inte historien heller, så nog hade det kunnat uttryckas klarare.
Citera
2013-10-23, 22:39
Medlem
ArchJews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man är (som privatperson, det finns specialregler för vissa yrkesgrupper) bara skyldig att anmäla vissa pågående, grova brott [..]

Är du säker på det?

Citat:
Den som upptäcker eller på annat sätt får kännedom [..] om en olycka som innebär fara för någons liv eller allvarlig risk för någons hälsa [..] skall, om det är möjligt, varna dem som är i fara och vid behov tillkalla hjälp.
2003:778 2 kap. 1 §

Till böter skall den dömas som
4. uppsåtligen eller av oaktsamhet inte fullgör vad som åligger honom eller henne enligt 2 kap. 1 [..]
2003:778 10 kap. 3 §

Nu har jag förvisso inte alls studerat juridik så jag kanske tolkar det på fel sätt..

Hursomhaver, notera "om det är möjligt". Om man inte har mobil på sig, borde det vara ett giltigt skäl?
Senast redigerad av ArchJew 2013-10-23 kl. 22:45.
Citera
2013-10-23, 22:39
Medlem
ZuparNs avatar
Nej, TS har ingen skyldighet att anmäla olyckan. Dock kan detta klandras rent moraliskt. Det är självklart idiotiskt, efterblivet och inhumant att gå från en olycka enbart för att det handlar om en invandrare.

Blir osäker på det juridiska efter att ha läst 2003:778 10 kap 3 §. Finns tydligen en möjlighet till ansvar om man inte anmäler en olycka, under vissa förutsättningar.
Det tycks dock ganska svårt att tillämpa lagen i teorin.
Senast redigerad av ZuparN 2013-10-23 kl. 22:43.
Citera
2013-10-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Nej, TS har ingen skyldighet att anmäla olyckan. Dock kan detta klandras rent moraliskt. Det är självklart idiotiskt, efterblivet och inhumant att gå från en olycka enbart för att det handlar om en invandrare.
Men snälla någon. Det har redan hänvisats till lagparagrafer som säger motsatsen till vad du hävdar. Om du har noll koll kan du väl i alla fall läsa igenom tråden innan du postar?

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad som hade hänt, och var...
Kommit för fort springande, på cykel, på moppe, i bil? I kurvan, vilken kurva, på parkvägen, bilvägen, i varuhuset, på skogsstig? Finns det bara en kurva på platsen?

Idag, förra året, någn gång, ofta? Säker på att det var samma, eller bara en random cykel, moppe, båge som kunde varit samma? Ligga kvar var? I kurvan, på vägen, i trädgården, i bilen, på cykeln? Har han kraschat ordentligt, eller bara ramlat omkull? Är hn vi medvetande, ligger ned, sitter up, andas?

För alla som går, cyklar eller kör bil ska ha hjälm?

Visst går det att gissa att det är någon lokal blatte på stigarna runt villaområdet som brukar köra som en buse som kört omkull i någon särskilt svår kurva, men helt glasklart är det inte, och om det är på moppe, båge, fyrhjuling eller något annat, eller hur illa däran han är förtäljer inte historien heller, så nog hade det kunnat uttryckas klarare.
Eftersom han säger just "har man dessutom inte hjälm" kan vi rimligtvis dra slutsatsen att han varken gick eller körde bil.

Det mesta du klagar på inte framgår är ganska irrelevant i sammanhanget, och inget av det är på grund av att texten är svår att förstå.
Citera
2013-10-23, 22:44
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Men snälla någon. Det har redan hänvisats till lagparagrafer som säger motsatsen till vad du hävdar. Om du har noll koll kan du väl i alla fall läsa igenom tråden innan du postar?

Jag ändrade mitt inlägg efter att jag läste inlägget ovan mitt.
Citera
2013-10-23, 23:04
Medlem
Annonvengers avatar
Som svensk borde du skämmas.
Jag var tvungen att läsa ditt inlägg fyra gånger för att förstå vad du hade skrivit.
Citera
2013-10-24, 00:07
Medlem
Heruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jaha du, Bängpung. Då kan du kanske ta och kika lite i 2 kap. 1 § Lag (2003:778) om skydd mot olyckor där det bland annat sägs att den som upptäcker eller på annat sätt får kännedom om en olycka som innebär fara för någons liv eller allvarlig risk för någons hälsa skall, om det är möjligt, varna dem som är i fara och vid behov tillkalla hjälp.

Sverige saknar emellertid en lagstadgad skyldighet för medborgare att efter egen förmåga hjälpa en medmänniska som befinner sig i nöd. Det är fritt fram att stillatigande se på medan ett litet barn drunknar i en vattenpöl eller medan en berusad man fryser ihjäl i en snödriva utan att det får några som helst rättsliga konsekvenser för den som väljer likgiltighetens väg framför medmänsklighetens.

Hur det är i Kina vet jag inte.

Hörru Stolpskott, SMO-lagen är inte tillämplig här. Möjligtvis om han skulle orsaka en katastrof där han ligger. Typ han har packväskan full med kemvapen som riskerar läcka ut eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in