• 2
  • 3
2013-10-24, 00:36
Medlem
Laserslynans avatar
Gick och kollade efter matchen, glömde tyvärr helt av det i halvtid.

Varken blatten eller mopeden var kvar så ingen skada skedd.

Det bästa av allt, jag kan somna med gott samvete.
Citera
2013-10-24, 00:40
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herul
Hörru Stolpskott, SMO-lagen är inte tillämplig här.
Nej, det har jag aldrig påstått.
Citera
2013-10-24, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej, det har jag aldrig påstått.
Varför ens posta i tråden då?
Citat:
Ursprungligen postat av Laserslynan
Gick och kollade efter matchen, glömde tyvärr helt av det i halvtid.

Varken blatten eller mopeden var kvar så ingen skada skedd.

Det bästa av allt, jag kan somna med gott samvete.
Det var väl tur att det gick bra då har du inte gjort dig skyldig till något brott
Citera
2013-10-24, 01:05
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Som svensk borde du skämmas.
Jag var tvungen att läsa ditt inlägg fyra gånger för att förstå vad du hade skrivit.

HAJAHAH, nu trollar du värre än TS.

Förövrigt är du inte skyldig till ett smack, men jag tror de flesta väl tycker man borde ta och ringa 112 i vilket fall.
Citera
2013-10-24, 01:43
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImWorthless
Japp, du är enligt lag skyldig att anmäla olycka, dock inte skyldig att hjälpa till.

Citat:
Ursprungligen postat av Ericc12
http://www.trafiksakerhet.se/ansvar.htm
Det handlar väl inte om en olycka, det handlar väl om en person som kan ha råkat ut för en olycka?

Det som TS såg var väl konsekvensen av en eventuell olycka?

Vilket inte bör påverka vad man väljer att göra.
Citera
2013-10-24, 04:09
Medlem
StraightToHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImWorthless
Alla olyckor där personen ifråga är i nöd.

Hur avgörs det om man är i nöd? Vem är domare?
Citera
2013-10-24, 08:08
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken justerad.

En jävla massa OT raderat och åtskilliga varningar utdelade. Här i Juridik diskuterar vi juridik. Inte t.ex. moralkakor, tips om att råna den som råkat ut för en olycka eller allmänna åsikter om människor från andra länder. Många av er har uppenbarligen svårt för så enkla distinktioner.

/Mod
Citera
2013-10-24, 12:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArchJew
Är du säker på det?

Nu har jag förvisso inte alls studerat juridik så jag kanske tolkar det på fel sätt..

Hursomhaver, notera "om det är möjligt". Om man inte har mobil på sig, borde det vara ett giltigt skäl?

Det jag skrev är uppenbarligen inte korrekt i alla lgen och på alla sätt. Jag var en smula oförsiktig i detta.

LSO-lagen är, som redan påpekats, inte riktigt applicerbar på trafikolyckor som de beskrivits här, men den kommer förstås fram om man googlar o"lycka+anmäla+böter" (typ).

Det är att ingripa som aldrig är nödvändigt, och de som straffats för "uteblivet larm" (ett känt fall är Hroon-mordet i Kode) har atraffats i samband med att det är alldeles uppenbart att de haft möjlighet och skyldighet att avbryta en pågående eller ej fullbordat brott.
Citera
2013-10-24, 21:24
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Men snälla någon. Det har redan hänvisats till lagparagrafer som säger motsatsen till vad du hävdar. Om du har noll koll kan du väl i alla fall läsa igenom tråden innan du postar?

Eftersom han säger just "har man dessutom inte hjälm" kan vi rimligtvis dra slutsatsen att han varken gick eller körde bil.

Det mesta du klagar på inte framgår är ganska irrelevant i sammanhanget, och inget av det är på grund av att texten är svår att förstå.
Så berätta, VAD var det som hände, och VAR? Moppe, cykel, båge, fyrhjuling? I ett villaområde, i skogen, på motorvägen, 'i kurvan'). HUR illa däran? Levande? Vid medvetande? Blödande? Hur gick det med fordonet? Var var polisen? Var någon annan skadad? Såg någon annan vad som hände?
Är det verkligen bara jag som tycker det var otydligt och ofullständigt?

Du måste ha lite medlidande med oss som inte är tankeläsare...
Citera
2013-10-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så berätta, VAD var det som hände, och VAR? Moppe, cykel, båge, fyrhjuling? I ett villaområde, i skogen, på motorvägen, 'i kurvan'). HUR illa däran? Levande? Vid medvetande? Blödande? Hur gick det med fordonet? Var var polisen? Var någon annan skadad? Såg någon annan vad som hände?
Är det verkligen bara jag som tycker det var otydligt och ofullständigt?

Du måste ha lite medlidande med oss som inte är tankeläsare...
Vilket fordon det var var inte relevant. Ej heller om det var i ett villaområde eller i skogen, och med tanke på beskrivningen verkar det synnerligen otänkbart att det var en motorväg.

Sen kan det vara relevant hur illa däran han var, men då kan man fråga detta istället för att bara säga att man inte förstår någonting.

Och nej, jag är inte tankeläsare, men lyckligtvis har jag en grundläggande läsförståelse och slutledningsförmåga. Ofullständigt kan jag gå med på, men inte speciellt otydligt. Men mycket av det du undrar är som sagt inte relevant för TS juridiska fråga, så jag fattar inte varför du klagar på den att han inte presenterat den informationen.
Citera
2013-10-28, 01:08
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
HAJAHAH, nu trollar du värre än TS.

Förövrigt är du inte skyldig till ett smack, men jag tror de flesta väl tycker man borde ta och ringa 112 i vilket fall.

Nej det gjorde jag inte.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in