Idag såg jag något jag inte brukar se på min runda nämligen en streckbyxblatte/gangster som förmodligen kommit i litw för hög fart i kurvan.
Sett fanskapet köra alldeles för fort genom bostadsområdet förr så jag tänkte att han kan gott ligga kvar där.
Har man dessutom inte hjälm får man skylla sig lite själv.
Men nu kom jag på att om det blir minusgrader kommer han förmodligen frysa ihjäl, dessutom möter jag aldrig någon efter den vägen så risken är nog stor att ingen annan kommer ta reda på skräpet.
Tänkte bara kolla så jag inte gör mig skyldig till något brott när jag låter honom ligga där?
Lagtext paragraf 5 i TBL (trafikbrottslagen):
Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst 6 månader.
Är brottet med hänsyn till omständigheterna att anses som grovt, döms till fängelse i högst ett år.
Bestämmelserna i första och andra stycket gäller även den som för spårvagn och den som annorstädes än på väg för motordrivet fordon.
När den där mannen som låg avdäckad på ett tågspår blev rånad, så har jag för mig att man inte kunde sätta dit rånaren för att han inte anmälde händelsen och lät personen ligga kvar på spåret?
Ok hm blir väl att kila bort kolla om han ligger kvar. Kan ju inte ringa nu när jag startat en tråd på fb ifall han redan dött.
Kilar bort i halvtidspausen.
Ok hm blir väl att kila bort kolla om han ligger kvar. Kan ju inte ringa nu när jag startat en tråd på fb ifall han redan dött.
Kilar bort i halvtidspausen.
Var försiktig så han inte är chockad av händelsen och knivar dig i ren PTSD-anda.
Man är, hör och häpna, INTE skyldig att anmäla att någon är nödställd, har råkat illa ut, brutit benet eller håller på att drunkna. (Detta diskuteras ibland om man skall ändra på).
Man är (som privatperson, det finns specialregler för vissa yrkesgrupper) bara skyldig att anmäla vissa pågående, grova brott (Brottsbalken 13 kap 1 och 12§§ och 23 kap 6§) och, om man är befälhavare på ett fartyg (det kan vara litet) är man skyldig att ingripa vid sjöolyckor, om man på minsta vis kan. Då är minimum att larma hjälp.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!