• 1
  • 2
2013-10-23, 20:28
Medlem
Laserslynans avatar
Precis hemkommen från kvällspromenad med hunden.

Idag såg jag något jag inte brukar se på min runda nämligen en streckbyxblatte/gangster som förmodligen kommit i litw för hög fart i kurvan.

Sett fanskapet köra alldeles för fort genom bostadsområdet förr så jag tänkte att han kan gott ligga kvar där.

Har man dessutom inte hjälm får man skylla sig lite själv.

Men nu kom jag på att om det blir minusgrader kommer han förmodligen frysa ihjäl, dessutom möter jag aldrig någon efter den vägen så risken är nog stor att ingen annan kommer ta reda på skräpet.

Tänkte bara kolla så jag inte gör mig skyldig till något brott när jag låter honom ligga där?
Citera
2013-10-23, 20:31
Medlem
ImWorthlesss avatar
Japp, du är enligt lag skyldig att anmäla olycka, dock inte skyldig att hjälpa till.
Citera
2013-10-23, 20:33
Medlem
Du borde anmäla det. Han kan ju vara en bra person som helt enkelt vurpat på moppen.
Citera
2013-10-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImWorthless
Japp, du är enligt lag skyldig att anmäla olycka, dock inte skyldig att hjälpa till.
Gäller det bara trafikolyckor då eller?
Citera
2013-10-23, 20:35
Medlem
ImWorthlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamas
Gäller det bara trafikolyckor då eller?

Alla olyckor där personen ifråga är i nöd.
Citera
2013-10-23, 20:37
Medlem
Citat:
Lagtext paragraf 5 i TBL (trafikbrottslagen):
Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst 6 månader.
Är brottet med hänsyn till omständigheterna att anses som grovt, döms till fängelse i högst ett år.
Bestämmelserna i första och andra stycket gäller även den som för spårvagn och den som annorstädes än på väg för motordrivet fordon.

http://www.trafiksakerhet.se/ansvar.htm
Citera
2013-10-23, 20:42
Medlem
TS har väl för fan inte haft någon del i uppkomst av denna "situation"!
Citera
2013-10-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImWorthless
Alla olyckor där personen ifråga är i nöd.
När den där mannen som låg avdäckad på ett tågspår blev rånad, så har jag för mig att man inte kunde sätta dit rånaren för att han inte anmälde händelsen och lät personen ligga kvar på spåret?
Citera
2013-10-23, 20:48
Medlem
Laserslynans avatar
Ok hm blir väl att kila bort kolla om han ligger kvar. Kan ju inte ringa nu när jag startat en tråd på fb ifall han redan dött.
Kilar bort i halvtidspausen.
Citera
2013-10-23, 21:03
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laserslynan
Ok hm blir väl att kila bort kolla om han ligger kvar. Kan ju inte ringa nu när jag startat en tråd på fb ifall han redan dött.
Kilar bort i halvtidspausen.

Var försiktig så han inte är chockad av händelsen och knivar dig i ren PTSD-anda.
Citera
2013-10-23, 21:05
Medlem
NovaOculuss avatar
Enligt lagen är du väl skyldig att hjälpa, eller är det bara att ringa 112 som gäller?

Hans fordon var väl stulet
Citera
2013-10-23, 21:33
Medlem
Bergakungens avatar
Juridisk vinkel i allt det andra...

Man är, hör och häpna, INTE skyldig att anmäla att någon är nödställd, har råkat illa ut, brutit benet eller håller på att drunkna. (Detta diskuteras ibland om man skall ändra på).

Man är (som privatperson, det finns specialregler för vissa yrkesgrupper) bara skyldig att anmäla vissa pågående, grova brott (Brottsbalken 13 kap 1 och 12§§ och 23 kap 6§) och, om man är befälhavare på ett fartyg (det kan vara litet) är man skyldig att ingripa vid sjöolyckor, om man på minsta vis kan. Då är minimum att larma hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in